بخشی از پاورپوینت
--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----
اسلاید 1 :
اهميت انديشه امام خميني
اهميت انديشه امام خميني در جهان امروز از ابعاد مختلف قابل بررسي است:
اولاً؛ امام خميني ايدئولوگ انقلاب اسلامي بود، از اينرو و براي شناخت ايدئولوژي اصيل انقلاب اسلامي ميبايد ابعاد و زواياي انديشه ايشان را بازشناسيم. اصولاً انقلاب اسلامي بدون نام امام خميني شناخته شده نيست و آرمانهاي اين انقلاب همچون اسلامخواهي، احياي رابطه دين و سياست، بازسازي سياست براساس معيارهاي اسلامي، عدالتخواهي، معنويتخواهي و احياي انسانيت آدمي و آزادي و استقلال و نيز نقش مردم در سياست، با انديشه امام خميني پيوندي تنگاتنگ دارد و اصولاً شناخت دقيق اين آرمانها نيازمند شناخت انديشه امام خميني است.
ثانياً؛ با شناخت انديشه ايشان ميتوان شاخص مناسبي براي ارزيابي درستي مسير حركت انقلاب اسلامي تعيين كرد و به آسيبشناسي انقلاب پرداخت.
ثالثاً؛ شناخت انديشه امام خميني بهعنوان الگو و مصلح ديني در جهان معاصر براي مسلمانان اهميتي بسيار دارد؛ چراکه ايشان کوشيد ميان مذهب و سياست در جهان معاصر پيوندي مجدد را برقرار سازد و با احياي جايگاه معنويت و دينگرايي در جهان کنوني، رابطة تخريبشده دين و دنيا و عقل و دين را بازسازي كند. ايشان از مدلي از توسعه و پيشرفت حمايت نمود که بتواند با معنويت نيز توأم گردد. مجموعه اين تفكرات دغدغههاي اصلي مسلمان امروز است و به همين دليل شناخت انديشههاي امام خميني بهعنوان انديشمندي دينآشنا كه تلاش نموده است به اين دغدغهها پاسخ دهد و راهكار برون رفت از آنها را مطرح سازد براي همه كساني كه اين دغدغهها را دارند بسيار با اهميت است و شناخت آن ميتواند در جهت حل بسياري از مشكلات امروز راهگشا باشد.
اسلاید 2 :
اندیشه سیاسی= اندیشه مرتبط با حکومت و قدرت سیاسی
سوالات و مباحث مهم اندیشه سیاسی امام:
- ضرورت تأسیس حکومت اسلامی
- منشأ مشروعیت حکومت اسلامی
- ساختار حکومت اسلامی
- ویژگیهای حاکم در حکومت اسلامی
- اهداف حکومت
- نقش مردم در حکومت
اسلاید 3 :
مباحث مهم سیاسی وصیتنامه امام (9 آذر66)
الف) مباحث اندیشهای:
- خطر تفکر جدائی دین از سیاست
- اهمیت و ضرورت تأسیس و تداوم حکومت اسلامی
- نقد دیدگاه قائلین به کهنه بودن قوانین اسلام و مرتجعانه بودن آن
- اهمیت و ضرورت اتحاد و ائتلاف با مستضعفان و مسلمانان برای ایجاد جمهوریهای آزاد و مستقل و تقویت جایگاه قدرت حکومت اسلامی در جهان
ب) مباحث عملکردی و آسیب شناسانه نظام اسلامی
- ضرورت مقایسه عملکردی انقلاب ایران با انقلابهای دیگر
- عمل به اسلام در جمهوری اسلامی در حد مقدورات
- توصیه به مخالفان نظام
- توصیه به نهادها و قوای سیاسی کشور
- وارد نشدن نیروهای نظامی در سیاست
- جلوگیری از آزادیهای خلاف شرع
- انتقاد شدید از برخی سران عرب و اسلامی
اسلاید 4 :
ویژگیهای اندیشه سیاسی امام
مبنا داری
مستدل
قابلیت اثبات و رد
اسلاید 5 :
سیر اندیشه سیاسی امام:
- امام خمینی از سال 1281(زمان تولد) تا 1320 (سقوط رضا شاه و اوائل حکومت محمدرضا شاه) به دلائل خاص مواضع سیاسی خود را اعلام نمیکند.
- اولین اثر سیاسی امام کشفاسرار در سال 1321 میباشد.
- 1321(ه.ش) نگارش کتاب کشفاسرار (در پاسخ به کتاب اسرار هزار ساله)
محورهای مهم کتاب مذکور
- تأکید بر اندیشه امامت شیعه بعنوان حکومت حق
- تأکید اصالت حاکمیت فقها بعنوان نایبان امام
- تأکید بر اینکه در شرایط موجود فقها به دلیل برخی مصالح با سلطنت مخالفت ندارند
- تأکید بر ضرورت حکومت بر اساس قانون الهی
- تأکید بر قوانین اسلام بعنوان قوانینی کامل که قابلیت انطباق با زمان و مکان را دارد
اسلاید 6 :
. دلايل امام خميني در نفي تفكيك دين از سياست وضرورت تاسيس حكومت مبتني بر اسلام
-. جامعيت دين اسلام
-. يكسان بودن هدف دين و هدف سياست
سياست اين است: ...تمام مصالح جامعه را در نظر بگيرد و تمام ابعاد انسان و جامعه را در نظر بگيرد و اينها را هدايت كند به طرف آن چيزي كه صلاحشان هست.
-. جدا نبودن دنيا از آخرت
-. پيوند دين و سياست در آموزههاي قرآن و سيره پيامبر و ائمه
-. ماهيت سياسي بسياري از احكام اسلام
- -ناكافي بودن قانون براي اصلاح جامعه
-. تأسيس حكومت توسط پيامبر اسلام
-. تعيين حاكم اسلامي و خليفه از سوي پيامبر واجماع مسلمین بر ضرورت تداوم حکومت بعد از رحلت پیامبر
-. نياز بسياري از قوانين اسلام در اجرا به حكومت
- ضرورت استمرار اجراي احكام اسلام
- تاکید آیات قران بر نفی طاغوت و نظامهای غیر الهی
- تأكيد روايات بر ضرورت تشكيل حكومت اسلامي
اسلاید 7 :
دلائل عقلی در اثبات ولايت فقها
. امام خميني ا بتدا در خصوص ضرورت عالم بودن حاكم به دلائل عقلی زیراستناد می کند و معتقد است که
اولا ماهيت حكومت اسلامي ايجاب ميكند حاكمْ قانوندان باشد؛ زيرا حكومت اسلامي حكومت قانون است و نه فقط براي زمامدار، بلكه براي همه افراد ـ در هر شغل و مقامي باشند ـ داشتن چنين علمي ضرورت دارد.
ثالثا ايشان معتقد است عدمتسلط حاكم بر قوانين اسلامي باعث تبعيت حاكم از ديگران و از بين رفتن اقتدار حكومت اسلامي ميشود. به ديگرسخن، چنانچه زمامدار مطالب قانوني را نداند لايق حكومت نيست؛ چه آنکه اگر تقليد كند، قدرت حكومت شكسته ميشود و اگر نكند، نميتواند حاكم و مجري قانون اسلام باشد.
با توجه به دلائل مذکور ، امام خميني لزوم حاكميت عالِم و قانون دان اسلامی را در حكومت اسلامي امري بديهي و عقلاني ميداند و بدينرو بر حاكميت فقها كه در واقع عالمان به احكام شريعت و قوانين فقهياند تأكيد ميورزد.
اسلاید 8 :
دلائل نقلي .امام خمینی براي اثبات ولايت فقيه
روايت اول
امام زمان× طي نامهاي به يكي از نواب اربعه اعلام كرد:
دربارة حوادث واقعه [= حوادث روز و مسائل جديد] به راويان حديث و سنت ما رجوع كنيد. همانا آنان دليل و حجت من بر شما هستند و من نيز حجت خدا بر شمايم.[1]
روايت دوم
امام صادق× پس از آنكه در پاسخ به عمر بن حنظله رجوع به حاكمان طاغوت را در موارد منازعهٔ در قرض و ميراث حرام دانسته، در جواب اين پرسش كه شيعيان در اين موارد چه كنند، فرموده است:
در اختلافات و شكايات، به فردي از شما كه حديث ما را روايت ميكند و در حلال و حرام ما مينگرد و احكام ما را ميشناسد، مراجعه كنيد و او را به قضاوت و داوري بپذيريد؛ چراكه من چنين فردي را بر شما حاكم قرار دادم. پس اگر به حكم ما قضاوت كرد و از او نپذيرفتند، حكم الهي را كوچك شمرده و ما را رد كردهاند و هركس حكم ما را مردود داند، حكم الهي را مردود دانسته و چنين كسي در حد شرك به خداست.[2]
روايت سوم
امام صادق× ميفرمايد: فردي را كه بهخوبي حلال و حرام ما را ميشناسد، [براي فصل خصومت و داوري] تعيين كنيد؛ زيرا من او را بر شما داور [= قاضي] قرار دادم و مبادا كه بعضي از شما عليه برخي ديگر، به زمامدار ستمگر ـ براي شكايت ـ مراجعه كند.[3]
روايت چهارم
امام صادق× از رسولخدا| چنين نقل كرد: «فقيهان امانتداران رسولان هستند.»[4]
روايت پنجم
علي× به يكي از قضات به نام شريح فرمود:
اي شريح! تو بر جايگاهي تكيه زدهاي كه جز پيامبر يا وصي پيامبر يا انسان نگونبخت، كسي ديگر بر آن تكيه نميزند.[5]
روايت ششم
امام صادق× فرمودند:
از تصدي مقام حكومت و داوري بپرهيزيد؛ زيرا حكومت براي پيشوايي است كه دانشمند به قضاوت و در ميان مسلمانان عادل و دادگر باشد. چنين امري براي پيامبر يا جانشين اوست.[6]
اسلاید 9 :
روايت هفتم
امام كاظم× فرمود: «فقهاي مؤمن دژهاي اسلاماند؛ همانگونه كه ديوارهاي شهر، دژ مستحكم آن هستند.»[1]
حضرت امام در استنباط از اين روايت نيز ميگويد:
اينكه فرمودهاند «فقها دژهاي اسلاماند»، يعني مكلفاند اسلام را حفظ كنند و زمينه حفظ اسلام را فراهم آورند [= حكومت تشكيل دهند] كه بتوانند حافظ اسلام باشند و اين از اهم واجبات است.[2]
روايت هشتم
امام علي× به نقل از رسولخدا| فرمود:
بار خدايا! جانشينان من را مورد رحمت خويش قرار ده. پرسش شد: اي فرستادة خدا! جانشينان شما چه كساني هستند؟ فرمود: كساني كه پس از من ميآيند و گفتار مرا بازگو ميكنند و سنت و روش مرا روايت مينمايند.[3]
روايت نهم
رسولخدا فرمود:
عالمان وارثان پيامبران هستند. بهدرستي انبيا درهم و دينار از خود به ارث نميگذارند، اما ارث آنان «علم» است. پس هر كس از آن [= علم] بهره گيرد، بهرة فراوان برده است.[4]
روايت دهم
امام رضا× فرمود:
منزلت و جايگاه فقيه در اين زمان، همچون جايگاه منزلت پيامبران بنياسرائيل است.[5]
روايت يازدهم
پيامبر| فرمود:
من در روز قيامت به دانشمندان امت خود مباهات ميكنم و ميگويم: دانشمندان امت من همچون پيامبرانِ پيش از من هستند.[6]
روايت دوازدهم
علي× فرمود: «دانشمندان رهبران مردم هستند.»[7] امام خميني، درباره اين روايت ميگويد:
روايت سيزدهم
امام علي× فرمود:
جريان امور و احكام به دست دانشمندان الهي است كه به حلال و حرام خدا امين هستند.[8]
اسلاید 10 :
-. مباني نظري امام در دفاع از نقش مردم در حكومت اسلامي
حال پرسش اين است كه دفاع امام از نقش مردم در حكومت، مبتني بر چه مبناي نظري مشخصي است؟ بيشک امام خميني در جايگاه فقيهي شيعي ديدگاههاي سياسي خود را از درون مباني فقهي، كلامي و اصلي خود برگرفت. در يك جمعبندي از مباحث امام در مورد نقش مردم در حكومت، ميتوان مباني نظري ايشان را بدين شرح دانست.
یک. حق تعيين سرنوشت انسان
دو. غیر شرعی بودن تحميل بر مردم
سه.. وجوب امربهمعروف و نهيازمنكرتوسط مردم
چهار - حضورمردم، مقدمهاي واجب براي تشكيل حكومت و استمرار آن
پنج . اعتبار رأي اكثريت در انتخاب مسئولان و تعیین مصالح عمومی
در مجموع امام خمینی بر اساس این مبانی نظری که ریشه در مبانی فلسفی و فقهی ایشان دارد به قوت بر لزوم حضور مردم در عرصه سیاسی و جایگاه مهم آنها در یک نظام اسلامی باورر دارد که در ادامه به بررسی جایگاه مردم در اندیشه سیاسی امام می پردازیم