بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----


اسلاید 1 :

 


4- خواص ماسه سنگ:

الف - مقاومت دربرابر آتش

ب – سختی - وزن ویژه

ج - جذب آب - مقاومت فشاری د - رنگ

ه - طبقه بندی

1- تعریف سنگ رسوبی

2- سنگ آهک

3- خواص سنگ آهک

اسلاید 2 :

سنگهای رسوبی سنگهایی هستند كه منشا خارجی دارند و در نتیجه حمل و نقل و ته نشین شدن ذرات سنگهای قبلی یا رسوب مواد محلول در محیطهای مختلف ( سطح زمین ، رودخانه ، دریاچه ، دریا
و یخچال )تشكیل شده اند .
و بالاخره از سیمان شدن و به هم چسبیدن ذرات سنگهای مختلف و برجا تشكیل شده اند .

اسلاید 3 :

 

● سنگ آهك :
سنگ های آهكی همیشه لایه لایه اند ، اما ضخامت لایه ها در كانسارهای مختلف و حتی در نقاط مختلف یك كانسار متفاوت است . قسمتهایی كه دارای توده بزرگتری هستند ، طبیعتا برای استخراج و تهیه سنگ در آبهای سطحی قابل انحلال می باشند ، لذا حاشیه این درزه ها كم و بیش هوازده می شود .

اسلاید 4 :


▪ خواص سنگ آهك :
 سنگ آهك ها دارای بافت متغیری بوده ولی اكثر  آنها ریزدانه اند . آنهایی كه درشت دانه هستند            متشكل از بلورهای درشت یا قطعات فسیل اند . انواع ریزدانه قابلیت پرداخت بهتری دارند و
 پایداری آنها در برابر هوازدگی بهتر است .

اسلاید 5 :


سنگ های آهكی و دولومیتهای متراكم و همین طور آنهایی كه فاقد ناخالصی اند دارای دوام خوبی هستند ولی دوام آنها از گرانیتها و ماسه سنگهای متراكم كمتر است . سنگ آهك در ابتدا با فرآیند حل شدن هوازده می شود . تاثیر باران یا آب های سطحی ممكن است كند و تدریجی باشد،امااحتمالا به شكل كاملا غیر یكنواخت رخ می دهد .

اسلاید 6 :


ضمنا باعث رنگی شدن سنگ می گردد . كربنات كلسیم اگرچه مقاومت نسبتا خوبی به سنگ می دهد ، اما در كل سیمان ماده مناسبی نیست زیرا اولا سختی آن كم است ، ثانیا به سرعت در آبهای اسیدی حل می شود . سیمان كربناتی را می توان به راحتی با ریختن چند قطره اسید كلریدریك شناسایی كرد . مقادیر كم این ماده ضرری ندارد . سیمان رسی دارای معایبی است . رس چسباننده قوی نیست و به علاوه موجب جذب رطوبت سنگ نیز می شود ، لذا باعث تضعیف سنگ در برابر یخبندان می گردد .

اسلاید 7 :


▪ رنگ :
اگرچه به عوامل مختلفی بستگی دارد ، در كل می توان گفت كه رنگهای زرد ، نخودی و زرد مایل به قهوه ای بر اثر لیمونیت و قرمز یا رگه های قرمز ، قهوه ای بر اثر هماتیت به وجود می آیند .
این ، در حالی است كه سبز مایل به آبی و سیاه به علت وجود مواد رسی یا كربناتی است . توزیع نامساوی مواد رنگی باعث لكه لكه شدن سنگ می شود .

اسلاید 8 :


بسیاری از ماسه سنگ ها بر اثر قرار گرفتن در معرض جو و به علت اكسیداسیون تركیبات آهنی موجود در آنها دچار تغییر رنگ می شوند . این تغییر رنگ لزوما نشانه تخریب سنگ نیست ، حتی گاهی اوقات ممكن است ظاهر سنگ هوازده جذّاب تر از سنگ نو اوّلیّه باشد .

اسلاید 9 :


▪ طبقه بندی :
  ـ استاندارد : ASTMC ۶۱۶ سنگ های ساختمانی بر پایه
  كوارتز را به سه دسته صفحه ی بعد تقسیم می نمایند :

اسلاید 10 :


۱) ماسه سنگ با حداقل ۶۰ درصد كانیهای سیلیسی
۲) ماسه سنگ كوارتزی با حداقل ۹۰ درصد كانیهای سیلیسی
۳) كوارتزیت با حداقل ۹۵ درصد كانیهای سیلیسی
ویژگیهای لازم برای اینهادر استاندارد مذكور آمده است .
اما كوارتزیت در اصل یك نوع سنگ دگرگونی است ، لذا این تقسیم بندی را چندان مناسب نمی دانیم . در طبقه بندی ماسه سنگها برای تدوین استاندارد ملی ایران ، ما گروه های صفحه ی بعد را پیشنهاد می كنیم :

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید