بخشی از مقاله

چکیده

جهانی شدن بازارها، یکپارچگی اقتصاد جهانی، رقابت شدید، عدم اطمینان، ناپایداری محیط تجارت در سطح جهان الزامات نوینی را برای کشورهایی که علاقه مند به بقاء و رقابت در محیط پیچیده و ناپایدار اقتصاد جهانی هستند، پدید آورده اند شامل استفاده از ابزارها ، تکنولوژی ها و روش های جدید برای انجام فعالیت های تجاری از جمله صادرات است به این منظور تاثیر قابلیت های بازاریابی اینترنتی بررشد بازار صادرات سنگ محلات با توجه به دو متغیر در دسترس بودن اطلاعات صادرات و ارتباطات شبکه تجارت بررسی می شود .

در این راستا 7 فرضیه تبیین گردید که ارتباط متقابل قابلیت های بازاریابی اینترنتی و ارتباطات شبکه تجارت و در دسترس بودن اطلاعات صادرات با رشد بازار صادرات سنگ مورد بررسی قرار گرفت . برای اجرای پژوهش از روش میدانی که با مطالعه کتابخانه ای ، استفاده و نمونه آماری شامل شرکت های عضو اتحادیه صادرکنندگان سنگ محلاتکه 64 شرکت برآورد شده و 113 نفر از صادرکننده گان و متخصصان طبق فرمول کوکران انتخاب شده اند و پرسشنامه بین آنها توزیع گردیده است. از تکنیک های کمی و کیفی آماری برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است که نتایج حاصله از طریق نرم افزار لیزرل تجزیه و تحلیل شد و در نهایت تاثیر مثبت قابلیت بازاریابی اینترنتی بر رشد بازار صادرات از طریق دو متغیر میانجی به اثبات رسید .

مقدمه

یکی از مهمترین فرصت های بوجود آمده برای تسهیل تجاری و افزایش رقابت مندی در سطح جهان ، استفاده از فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات 1 - ICT - است . تجارت الکترونیکی به عنوان مهمترین محصول و زاییده این فناوری های نوین می توند فرصت مناسبی را برای کشورها در مبادلات داخلی و بین المللی فراهم نماید . امروزه با پیشرفت روزافزون و رشد چشمگیر ابزارها و تکنولوژی های ارتباطی مدرن ، و جایگزینی بسیاری از فعالیت های سنتی ، در بخش تجارت نیز حرکت از سوی تجارت سنتی به سوی تجارت نوین - الکترونیکی - آغاز شده است .

در این میان ، کشورهایی بیشتر توانسته اند از این فرصت بوجود آمده بیشترین بهره را ببرند که بوجود آورنده و ترویج دهنده فناوری های نوین و معتقد به اصل رقابت مندی برای حضور در بازارها بوده اند . - دژپسند ،[ 2] - 1384با توجه به این که به زعم برخی از صاحبنظران ، اقتصاد آینده اقتصاد شبکه محور خواهد بود ، برخورداری از توانمندی های همچون توان صادرات به روش اینترنتی برای حضور موفق در چنین اقتصادی ضرورت دارد.

ادبیات نظری تحقیق

بازاریابی اینترنتی

استن و ریموند2؛ - [4] - 2005 بازاریابی اینترنتی را صرفا همان بازاریابی سنتی می داند که تنها از فناوری اطلاعات در جهت دستیابی به اهداف خود استفاده می کنند و باعث کارایی بازاریابی می شوند1 .در دیدگاه دیگر بازاریابی اینترنتی زمانی شکل می گیر که زیرساختهای فنی - پایگاه اطلاعاتی ، ترمینال های مناسب ، سرورها ، نرم افزارها و ... - هماهنگ گردد و ارتباط با مشتری از طریق این فناوری ها فراهم شود .این ارتباط عمدتا در قالب طراحی وب سایت مورد توجه قرار می گیرد . همچنین استن اعتقاد دارد زمانی بازاریابی اینترنتی شکل میگیرد که عوامل آمیخته بازاریابی - چهار پی - به شکل الکترونیک انجام گیرد .

اینترنت و اهمیت آن در بازارهای بین المللی

اینترنت یکی از ابزارهای بازاریابی مهم در بازار جهانی است که پتانسیل عظیمی برای کسب و کار صادرات، ارائه می دهد. به عنوان مثال ، اینترنت می تواند به صادر کنندگان با افزایش دسترسی به بازارهای بین المللی ، افزایش نرخ و سرعت بین المللی، کاهش هزینه های معامله و بهبود ارتباط و بهره وری از تبادل کمک کند علاوه بر این ، اینترنت می تواند یک ابزار کارآمد برای کاهش هزینه های ورود و ارائه اطلاعات مربوطه ، که می تواند رویکرد مبتنی بر منابع و رویکردهای قابلیت ، یک مبنای نظری به منظور رسیدن و حفظ مزیت رقابتی یک شرکت و عملکرد برتر آن ، ارائه می دهد. از رویکرد مبتنی بر منابع به عنوان یک بسته نرم افزاری از منابع و قابلیت های که در دسترس و دشوار برای تقلید رقبا است یاد می شود.

دو نوع از قابلیت های بازاریابی که به ویژه به صادرکنندگان مرتبط هستند شناسایی می شوند . اولین نوع از قابلیت بازاریابی مربوط به فرایند جمع آوری اطلاعات صادرات که از طریق آن شرکت در مورد بازارهای بین المللی یاد می گیرد و سپس با استفاده از این بینش به تصمیم گیری بازاریابی مناسب می پردازد این قابلیت شامل استفاده از روال برای جمع آوری ، پردازش و تفسیر اطلاعات بازار صادرات و توزیع اطلاعات بازار خارجی مربوط به تصمیم گیرندگان صادرات و توسعه استراتژی های بازاریابی سرمایه گذاری صادرات ، می باشد.

نوع دوم از قابلیت بازاریابی مربوط به استراتژی بازاریابی صادرات که شامل: پخش صادرات، خدمات پس از فروش، ارتباطات بازاریابی، روابط شبکه، و فرآیندهای فروش با هدف قرار دادن مشتریان در بازارهای خارجی می باشد . این مطالعه توانایی های شرکت که مربوط به صادرات شامل در دسترس بودن اطلاعات و ارتباطات شبکه تجارت علاوه بر قابلیت های بازاریابی اینترنتی نظر می گیرد . قابلیت های بازاریابی اینترنتی افزایش قابلیت های دیگر مانند در دسترس بودن اطلاعات صادرات و شبکه ارتباطات تجارت در پی دارد که به طور مثبتی بر رشد صادرات اثر دارد . تکنولوژی اینترنت به عنوان یک منبع برای به دست آوردن اطلاعات در دسترس صادرات شرکت ها و همچنین کمک به توسعه روابط تجاری بین المللی ، موثر است .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید