بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

* بحث و مطالعه طبیعیات در جهان اسلام عموما با پیروی از روش ارسطویی صورت می گرفت .
* بیشتر مسائلی که در طبیعیات طرح می شد برپایه نظریه های هیولا و صورت ، قوه و فعل ، علت های چهارگانه و هدف شناسی یا غایت بود .
* بحث و تحقیق در طبیعیات برپایه استدلال منطقی قرار داشت و معمولا وابسته به مشاهده مستقیم نبود .
* گروه دیگری نیز بودند که به مشاهده مستقیم و تجربه می پرداختند و پدیدهای طبیعی را به روش تجربی تجزیه و تحلیل می کردند مانند : قطب الدین شیرازی،ابن هیثم ابوریحان بیرونی و عبدالرحمان خازنی

اسلاید 2 :

*ابن هیثم 430-354 ه.ق. (1039-965م) در شهر بصره ( که در آن زمان تحت فرمانروایی دودمان آل‌بویه ایرانی بوده و جزئی از ایران به شمار می‌رفت) متولد شده است.

اسلاید 3 :

* ابن ‌هیثم اولین دانشمندی بود که دید درستی از نحوه دیدن اشیا توسط انسان ارائه کرد.
* او به طور تجربی ثابت کرد که آن‌چه نظریه انتشار نور نامیده می‌شود، غلط است. این نظریه بیان می‌دارد که نور از چشم ما به چیزهایی که می‌بینیم، ساطع می‌شود. او نظریه جدیدی را بنیان گذارد که تا امروز هم صادق است: ما می‌بینیم چون نور از اشیا به چشم ما می‌تابد.
* کار دیگری که وی انجام داد و هیچ دانشمندی تا آن زمان برای انجامش کوشش نکرده بود، استفاده از ریاضیات برای توضیح و اثبات این فرایند بود. در نتیجه او را می‌توان اولین فیزیکدان نظری هم دانست.

اسلاید 4 :

* او هم‌چنین آزمایش‌ها یی را روی پدیده تجزیه نور به رنگ‌های تشکیل‌دهنده‌اش انجام داد و سایه‌ها، رنگین‌کمان و خسوف را نیز بررسی کرد و با دیدن چگونگی شکست نور در جو، توانست تخمین خوبی از ارتفاع جو زمین به دست آورد که طبق محاسبات او، حدود یکصد کیلومتر بود.
*شرح اصول تاریک‌خانه و اختراع ذره‌ بین از کارهای برجسته این دانشمند مسلمان است.

اسلاید 5 :

 

*همچنین در تشریح و بیماریهای چشم تحقیقاتی کرده است .
* وی معتقد بود چشم مانند یک عدسی کار می کند.
* ابن هیثم در زمینه انعکاس نور در آینه های سهمی و کروی تحقیق کرد و به این نتیجه رسید که در آینه های سهمی همه شعاعها در یک نقطه متمرکز می شوند .
* ابوعلی حسن بن حسن بن هیثم بصری در غرب به آلهازن(Alhazen) شناخته می‌شود.

اسلاید 6 :

* برخی پژوهشگران برانند او نخستین دانشمند جهان است که سرعت صوت را محاسبه کرده‌است.
*او با معیارهای متعارف اندازه‌گیری در زمان خود، که واحد ذرع بود، سرعت نور را محاسبه کرد و محیط کره زمین را اندازه گرفت.
*کتاب المناظر ابن هیثم در قرن شانزدهم میلادی به لاتینی به نام opticae Thesaurus به معنی فرهنگ مفهومی نور شناسی ترجمه شد و به چاپ رسید و تحقیقات کپلر در زمینه نور شناسی تحت تاثیر این کتاب بوده است .

اسلاید 7 :

* برخی او را بزرگترین دانشمند فیزیکدان اسلامی می دانند
*ابن هیثم حدود 200 اثردر ریاضیات ، فیزیک ، نجوم ، پزشکی و دیگر موضوعات علمی تالیف کرده است .
* کتاب المناظر وی بهترین کتاب قرون وسطا در نورشناسی است .

اسلاید 8 :

* ابو ریحان بیرونی در سال۳۵۲ خورشیدی برابر ۳۶2 قمری( ۹۷۳ میلادی) در خوارزم ، که در قلمرو سامانیان بود به دنیا آمد. زادگاه او که در آن زمان روستای کوچکی بود، «بیرون» نام داشت .منطقه ای در ازبكستان کنونی که امروزه آن را به نام كارا كلپاكسكایا می شناسند.

اسلاید 9 :

*در اواخر قرن چهاردهم و اوایل قرن پنجم در عالم اسلام شورش عظیمی بر پا شد و در منطقه ای كه بیرونی در آن زندگی می كرد جنگ های داخلی در حال وقوع بود .در این زمان خوارزم بخشی از فرمانروایی سامانیان و بخارا مركز آن به شمار می رفت. حكومت زیار با پایتختش در گرگان در كنار دریای خزر از دیگر حكومت های این منطقه بود .از طرف غرب ،خاندان آل بویه بر سراسر ناحیه بین دریای خزر و خلیج فارس و همچنین بین ا لنهرین حكومت می كرد .سلسله پادشاهی دیگری كه به سرعت طلوع كرد ، سلسله غزنویان بود كه پایتختشان را شهر غزنه در افغانستان اختیار كردند .این حكومت نقش مهمی را در زندگی بیرونی ایفا كرد .

اسلاید 10 :

*در دربار مامون خوارزمشاهی قرب و منزلت زیادی داشته چند سال هم در دربار شمس المعالی قابوس بن وشمگیر به سر برد. در حدود سال 404 هجری قمری به خوارزم مراجعت کرد و موقعی که سلطان محمود غزنوی خوارزم را گرفت در صدد قتل او برآمد و به شفاعت درباریان از کشتن وی در گذشت ، و او را در سال 408 هجری با خود به غزنه برد در سفر محمود به هندوستان، ابوریحان همراه او بود و در آنجا با حکما و علماء هند معاشرت کرد و زبان سانسکریت را آموخت و مطالبی برای تالیف کتاب خود موسوم به تحقیق ماللهند جمع‌آوری کرد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید