بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

خوشه های صنعتی چیست؟خوشه صنعتي، مجموعه اي از شركت‌ها و واحدهاي صنعتي فعال در يك رشته صنعتي و متمركز در يك منطقه جغرافيايي كه با فرصت‌ها و تهديدهاي مشترك روبرو هستند و با همكاري فيمابين و پشتيباني سازمان‌ها، تشكل‌ها و نهادهاي تخصصي مرتبط، شبكه‌اي ايجاد نموده كه قادر به هم‌افزايي قابليت‌هاي مجموعه و در نتيجه افزايش توان اعضاء خوشه براي مقابله با مشكلات و مسائل مشترك مي‌باشند.

اسلاید 2 :

در ساختار خوشه‌اي، مجموعه‌اي از شركت‌ها در يك مسير و در جهت رفع موانع و مشكلات مشترك پيرامون خود با يكديگر همكاري مي‌نمايند و در اين مسير از حمايت دولت برخوردار خواهند بود.
با تجمع واحدهاي كوچك در يك منطقه، تحليل نقاط قوت و ضعف و غلبه بر مشكلات مشترك تسهيل مي‌گردد و ارائه خدماتي به اين مجموعه ممكن مي‌گردد كه براي يك شركت به تنهايي اقتصادي نخواهد بود.
خوشه هاي صنعتي با توجه به مزيت‌هاي هر منطقه و تجمع واحدهاي صنعتي در مناطق خاص تشكيل مي‌شود .

 

اسلاید 3 :

مشکلات موجود·    فقدان مقیاسهای لازم از جنبه های مختلف سرمایه، ‌تولید و بازار
·   فقدان محیط های مناسب رشد کسب و کار از جنبه های مختلف حقوقی، قانونی و...
·     فقدان زیر ساختهای نرم افزاری و تشکیلاتی
·  تولید با فناوریهای کهنه و عدم دسترسی به تکنولوژیهای نوین
·  فقدان ارتباط منسجم با شبکه های بانکی و مالی کشور
·   عدم وجود شبکه های همکاری میان بنگاهی
· عدم شناخت از بازارهای هدف

اسلاید 4 :

نقش دولت در حمایت از خوشه های صنعتیفرهنگ سازی و اطلاع رسانی
تهیه نقشه کشوری خوشه های صنعتی
الگوسازی
بستر سازی قانونی
توسعه نهادها
گردهمایی و تبادل نظر بین کارفرمایان و کارگران
زمینه سازی کاهش فرآیند های اداری
تقويت آموزشهاي عمومي و تخصصي

اسلاید 5 :

فرهنگ سازی و اطلاع رسانینظر به اینکه میزان مطالعات و تجربیات در خصوص توسعه خوشه های صنعتی ، مسبوق به مدت بسیار کمی است، در برنامه های کوتاه مدت توجه خاص به زمینه سازی ، فرهنگ سازی و نشر دانش تئوریک و تجربه به سایر ملل در این زمینه از اولویت خاصی برخوردار است.
انتشار مقالات ،کتب،جزوه ها

اسلاید 6 :

تهیه نقشه کشوری خوشه های صنعتیبمنظور ایجاد تصویری جامع از وضعیت خوشه های صنعتی موجود کشور، شناسایی آنها و تعریف حجم فعالیت مورد نیاز که پایه ای برای سیاستگذاری است، تهیه نقشه کشوری خوشه های صنعتی ضروری خواهد بود. این نقشه که تعیین کننده توزیع جغرافیایی و مشخصات کلی هر یک از خوشه ها در مناطق مختلف است، در واقع هم تصویری از وضع موجود و هم ابزار برنامه ریزی خواهد بود.

 

اسلاید 7 :

الگوسازی از فعالیت هایی که ذیل این بخش صورت می گیرد می توان به تهیه چارچوب اجرای پروژه ، شناسایی شخصیت های حقیقی و حقوقی قادر به پیاده سازی پروژه ها، همکاری با سازمانهای بین المللی ، آموزش دست اندرکاران بخش دولتی و خصوصی ، تعریف نظام هدایت و نظارت بر پروژه ها ، ایجاد هماهنگی بین سازمانهای ذیربط و عوامل توسعه خوشه های صنعتی و نهایتا مستندسازی نتایج و تولید دانش اشاره نمود.

اسلاید 8 :

بستر سازی قانونیدر بسیاری از کشورهای پیشرو وجود چارچوب حقوقی مناسب، بیشترین نقش را در جهت گیری صحیح و ارزش زایی صنایع غذایی فراهم آورده است. بنابراین حتی با فرض وجود کمترین موانع در قوانین و مقررات موجود، حداقل انتظار آن است که رویکردی حمایتی بر قوانین و ضوابط موجود کشور حاکم شود. یکی دیگر از پایه های توسعه خوشه ای با رویکردغیر دستوری، نهاد سازی است.

اسلاید 9 :

توسعه نهادهادر صورتی که بخواهیم امکان توسعه صنایع کوچک و خوشه ها فراهم آید، لازم است خدمات مورد نیاز(اعم از خدمات تکنولوژیک، بازار، مالی و...)در اختیار آنها گذارده شود. اما بر اساس اصول مبتنی بر رویکردهای اخیر اغلب این خدمات نمی تواند بطور مستقیم در اختیار واحدها و خوشه ها گذارده شود. انتظار بر آن است که این نقش به درستی از سوی نهادهای موجود وقابل ایجاد در خوشه، ایفاد گردد. از جمله این نهادها می توان به مراکز ارائه خدمات توسعه کسب وکار(BDS providers) ، موسسات پژوهشی و... اشاره نمود.

اسلاید 10 :

گردهمایی و تبادل نظر بین کارفرمایان و کارگران از آنجا كه هم كارفرمايان و هم كارگران در يك واحد توليدي ذينفع هستند ، لذا دولت بايد با گردهم آوردن اين دو گروه ، تبادل نظر و گفتگو ميان آنها را رشد دهد و به عبارتي نقش هماهنگ كننده داشته باشد .يعني دولت بايستي با سه جانبه گرائي ( دولت ، كارفرمايان ، كارگران ) در كاهش بحرانهاي انساني توليد ايفاي نقش نمايد . اقدام دولت در اين مورد سبب افزايش حس اعتماد بين گروههاي ذينفع نيز خواهد شد .

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید