بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

سین اوّل
نوروز، تنها جشن بازمانده از ایران باستان است که رنگ‌وبویی اسلامی به خود گرفته.
افسانه‌های قدیمی، جمشید، چهارمین پادشاه پیشدادی را بنیانگذار نوروز می‌دانند. کسی که محبوبیتش باعث شد بنای باشکوه تخت‌جمشید با نام او خوانده شود.
تخت‌جمشید برای برگزاری جشن‌های نوروزی ساخته شده. که این امر اهمیت جشن نوروز در دوره‌ی هخامنشیان را نشان می‌دهد.

اسلاید 2 :

نوروز به هنگام اعتدال ربیعی (برابری شب و روز) و در روز اول فروردین آغاز می‌شود.
نماد سال کهنه، «عجوزه خانمی» است که همیشه به هنگام تحویل سال به خواب می‌رود و از دیدار «عمو نوروز»، نماد سال جدید، محروم می‌ماند. و به شوق دیدار او، یک سال دیگر انتظار می‌کشد. این‌ها توجیهات یک افسانه‌ی اصفهانی برای گردش سال‌هاست.
نامگذاری سال‌ها به نام حیوانات، از طالع‌بینی چینی سرچشمه می‌گیرد و ریشه‌ی ایرانی ندارد. اگر سال تولدتان را بر عدد 12 تقسیم کنید، باقی‌مانده، حیوان سال تولتان را مشخص می‌کند :

اسلاید 3 :

با پیشنهاد جمهوری آذربایجان، مجمع عمومی سازمان ملل ۲۱ ماه مارس(مصادف با اول فروردین) را به‌عنوان روز جهانی عید نوروز، با ریشه‌ی ایرانی به‌ رسمیت شناخت و در تقویم خود جای داد.
بیش از 300 میلیون نفر در جهان، نوروز را جشن می‌گیرند. کشورهایی که نوروز در آن‌ها جشن ملی است:

اسلاید 4 :

ایرانیان اعتقاد داشتند در شب آخرین چهارشنبه‌ی سال، روان درگذشتگان راه خانه را پیش می‌گیرند تا نوروز را در کنار خانواده باشند. برای همین بازماندگان آتش روشن می‌کردند تا رفتگان راه خانه را گم نکنند.

اسلاید 5 :

خاستگاه سیزده‌به در کاملاً روشن نیست. اما نحسی سیزده از دوران اساطیری جهان است. در سیزدهمین روز سال، حوادثی سهمگین به همراه زلزله، زمین را ویران کرد. مردم هم با احتمال وقوع دوباره‌ی زلزله در آن روز، برای فرار از آوار ویرانی، از هر سقفی می‌گریختند و به دامان طبیعت پناه می‌بردند.
سیزده فروردین همان روزی است که آرش کما‌نگیر تمام توانش را خرج تیری ساخت که مرز ایران و توران را در آن‌سوی توران معین کرد. و پس از رها شدن تیر جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

اسلاید 6 :

عبدالله مستوفی بخت‌گشایی تهرانی‌های دوره‌ی قاجار در روز سیزده‌به‌در را به زیبایی شرح می‌دهد: « دخترهای دم بخت، برای پیدا کردن شوهر، به سبزه گره می‌زدند و می‌گفتند: سیزده‌به‌در، سال دگر، خانه‌ی شوهر، بچه به بر.»
روز سیزده‌به‌در سبزه‌های عید را به آب روان می‌سپارند تا پیغام برکت و شکوفایی دوباره را به طبیعت برسانند.

اسلاید 7 :

در روایتی از امام صادق(ع) نقل است، نوروز روزی است که:
کشتی نوح(ع) بر زمین قرار گرفت
ابراهیم(ع) بت‌های کفار را شکست
جبرئیل بر پیامبر(ص) به وحی نازل شد
پیامبر(ص)، امیرالمؤمنین را به جانشینی و خلافت خود برگزید.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید