بخشی از مقاله

وحدت ملي و انسجام اسلامي


فهرست:
کوتاهی ها به سال وحدت ملی و انسجام اسلامی
تحکیم وحدت ملی و انسجام اسلامی در اولویت برنامه های فرهنگی
سال 86: سال «اتحاد ملی و انسجام اسلامی»
راهكارهای تحقق اتحاد ملی و انسجام اسلامی
راهكارهای تحقق اتحاد ملی و انسجام اسلامی در سطح خارجی (بین الملل):
انسجام اسلامی و چالش های فرارو


اتحاد ملی و تقویت انسجام اسلامی تنها راه ناکامی توطئه‌های دشمنان است
اتحاد ملی و انسجام ملی در یک نگاه
پایبندی به ضرورت اتحاد ملی و لوازم آن
تبیین درست و تفسیر جامع
اتحاد ملي و انسجام اسلامي مهمترين عامل مقابله با توطئه‌هاي دشمنان است
تاكيد قران بر وحدت و همبستگي

کوتاهی ها به سال وحدت ملی و انسجام اسلامی
وحدت یعنی با حفظ کرامت انسانی و ارزشهای دینی و مذهبی، مصالح کیان اسلام را در نظر داشت و مسلمانان با هر مذهب و اعتقادی که دارند خود را برادر دینی هم بدانند و فریب دسیسه های دشمنان مشترک خود را نخورند که دشمنان می خواهند اصل اسلام را که متشکل از اهل تسنن و تشیع است، نابود کنند.رهبر معظم انقلاب همانند سالهای گذشته که هر کدام را به نام مبارکی نام گذاری فرمودند، امسال را به نام سال وحدت ملی و انسجام اسلامی مزین نمودند ...این نام گذاری دقیقا وقتی انجام شد که دشمنان قسم خورده اسلام و خصوصا تشیع به شدت در حال لطمه زدن به پیکره جامعه اسلامی بودند و لذا این نام گذاری برای کسایی که نگران اوضاع بودند شادی آفرین بود.


نکته ای که میخواهیم بدان اشاره ای کوتاه داشته باشیم دقتی است که برخی از توجه به آن خواسته یا ناخواسته کوتاهی کردند و آن بخش اول پیام رهبری بود (وحدت ملی) یقینا ایشان از روی اهمیت موضوع ابتدا به وحدت ملی اشاره فرمودند و بعد به مقوله انسجام اشاره کردند. زیرا تا وقتی وحدت ملی محقق نگردد، هیچگاه نطفه ی انسجام بسته نخواهد شد.


ولی متاسفانه عده ای با بی توجهی به اهمیت وحدت ملی خود را شتابان به بخش بعدی که همان انسجام اسلامی بود رساندند که این شتابزدگی باعث ایجاد نگرانی میان برخی از دوستان شد! ما میبایست ابتدا بنیان وحدت ملی را استوار کنیم که همان وحدت مد نظر اهل بیت است، سپس با یک قدرت و وحدت عمل صحیح به استقبال انسجام اسلامی برویم که نتیجه ی این نوع وحدت اتحاد عملی جامعه اسلامی میباشد ... ولی وقتی شاهد هستیم هنوز در برخی نکات به وحدت ملی نرسیده یا فاصله داریم چگونه میتوانیم امیدوار باشیم به زودی ثمرات انسجام اسلامی را ببینیم؟


وحدت در هیچ فرهنگ لغتی به معنای زیر پا گذاشتن یا دوری و دست بر داشتن از اعتقادات و ارزشهای یک جامعه نیست. وحدت یعنی یک نوع نزدیکی و ایجاد فضاهای سالم برای گفتگو و در صورت امکان نزدیک شدن به دیدگاههای مقابل و مقابله با تفرقه افکنی بیگانگان است.


حال این سؤال مطرح میشود که آیا میان اهل سنت و شیعه وحدت صد در صد ایجاد خواهد شد‌؟
اگر منظور از وحدت و اتحاد، وحدت اعتقادی است باید گفت: هیچگاه چنین وحدتی به وقوع نخواهد پیوست. چون این وحدت به معنی ذوب شدن یکی در دیگری است. همانطور که مقام معظم رهبری نیز بدان اشاره فرمودند: بحثها و گفتگوهای طلبگی و علمی باید وجود داشته باشد و این هیچ لطمه ای به جریان وحدت نخواهد زد. ما میتوانیم با برگزاری سمینارها و نشستهای کارشناسی به یک نزدیکی نسبی در مقوله وحدت برسیم که این خود خیلی خوب و مفید خواهد بود.
اما اگر منظور از وحدت، وحدت سیاسی است؛ باید گفت: این یک ضرورت غیر قابل انکار است.

در شرایطی که دشمنان دین و مذهب در صدد تفرقه افکنی بین مذاهب اسلامی میباشند، ایجاد وحدت و همبستگی امت اسلامی از ضروریات است و بر همه واجب است با پرهیز از تفرقه و اختلاف در پیکره جامعه اسلامی نقشه شوم این دشمنان خدا را با درایت و زیرکی نقش بر آب کنند.
وحدت یعنی با حفظ کرامت انسانی و ارزشهای دینی و مذهبی، مصالح کیان اسلام را در نظر داشت و مسلمانان با هر مذهب و اعتقادی که دارند خود را برادر دینی هم بدانند و فریب دسیسه های دشمنان مشترک خود را نخورند که دشمنان می خواهند اصل اسلام را که متشکل از اهل تسنن و تشیع است، نابود کنند.
مدیر عامل سازمان منطقه ویژه در همایش بزرگ غدیر محور وحدت اسلامی :
تحکیم وحدت ملی و انسجام اسلامی در اولویت برنامه های فرهنگی سازمان ويژه خواهد بود
به گزارش خبرنگار منطقه ویژه دکتر سید عبدالجلیل رضوی در همایش «غدیر محور وحدت اسلامی» که در منطقه ویژه برگزار شده بود ضمن بیان این مطلب خاطر نشان کرد: منطقه ویژه با برگذاری این همایش گامی دیگر در راستا ی تحکیم وحدت ملی و انسجام اسلامی را تجربه خواهد کرد. وی سپس در جمع اندیشمندان و صاحبنظران علمی، دینی، اساتید حوزه و دانشگاه، مدیران و مسوولان کشوری و استانی در این همایش موقعیت های اقتصادی کشورمان در منطقه ویژه را به اطلاع آنها رسانید. دکتر رضوی اظهار داشت : منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس سی هزار هکتار وسعت دارد و در شرق استان بوشهر و در 300 کیلومتری این بندر واقع شده است. وی افزود : منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس مزایای قابل توجهی دارد، از جمله کمترین فاصله ممکن با میدان گاز پارس جنوبی، وجود فرودگاهی که میتواند سرویس مناسبی به عنوان فرودگاه بین المللی ارایه دهد را دارد دکتر رضوی گفت :حوزه پارس جنوبی دارای 450 تریلیون فوت مکعب گاز معادل حدود 8/6 % کل منابع گازی جهان است و منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در مرحله اول افق سرمایه گذاری خود شاهد احداث 28 فاز پالایشگاه گاز و 25 واحد پتروشیمی جمعا 60 به مبلغ میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد بود .
مدیر عامل منطقه ویژه اظهار داشت : پارس جنوبی نه تنها برای استان بوشهر بلکه برای جمهوری اسلامی یک فرصت است که به کانون اشتغال، جذب سرمایه های داخلی و خارجی، خودباوری و رونق اقتصادی ملی تبدیل شده است. وی افزود : منطقه ویژه تا کنون 19 میلیارد تومان در بخش های توسعه زیر بنایی استان هزینه کرده است .
دکتر رضوی در ادامه صحبت های خود به قابلیت های دیگر موجود در پارس جنوبی مانند پتروشیمی ها و مجتمع بندری پارس اشاره کرد. بنا بر این گزارش، سازمان منطقه ویژه و بنیاد بین‌المللی غدیر با دعوت از اندیشمندان و صاحبنظران علمی، دینی، اساتید حوزه و دانشگاه، مدیران و مسوولان کشوری و استانی همایش بزرگ غدیر را در محل منطقه ویژه برگزار کردند .
در این همایش آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر، آیت‌الله

سید هاشم رسولی محلاتی، محمد نبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، حسن بیادی، نایب‌رییس شورای شهرتهران، جمعی از ائمه جمعه و فرمانداران استان بوشهر و مقام های محلی بخش عسلویه حضور داشتند.
سال 86: سال «اتحاد ملی و انسجام اسلامی»
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایشان عید نوروز را به عنوان «جشن ملی ایرانیان» به فرد فرد ملت ایران، تمامی ایرانیان در سراسر جهان و همه ملتهایی كه نوروز را جشن می‌گیرند، تبریك گفتند و با اشاره به زیبایی‌های فراوان جشن ملی نوروز، افزودند: مستحكم كردن روابط و پیوندهای عاطفی، شادی و طراوت دلها و نو كردن محیط زندگی از جمله خصوصیات "زیبا، نجیبانه و مهربانانه" نوروز است كه همگی مورد تایید آیین مقدس اسلام است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به

متبرك بودن سال 1385 به نام مبارك پیامبر اعظم (ص)، خاطرنشان كردند: سال 85 لبریز از نام و ذكر آن بزرگوار بود اما دستیابی به معرفت پیامبر اعظم زمانی بسیار گسترده می‌طلبد و در واقع همه سالهای ما سال پیامبر اعظم است. رهبر انقلاب اسلامی، موفقیتها و پیشرفتهای ایران را در سال 85 بیشتر از تلخی‌ها و توقفها ارزیابی كردند و افزودند: تلاشهای متراكم در عرصه‌های مختلف داخلی از جمله در زمینه‌های علمی و اقتصادی و متجلی شدن ابهت ملی ایرانیان در عرصه‌های

بین‌المللی از نشانه‌های پیشرفت‌های چشمگیر ایران در سال 85 محسوب می‌شود و این حركت و تلاش ملی در سال جدید نیز متناسب با نیازهای ملت، با همت بلند آحاد مردم و مسوولان ادامه خواهد یافت. ایشان، «بیداری، امید، عزم عمومی و اعتماد به نفس ملی» را دستمایه حركت به سوی آینده‌ای مطلوب خواندند و افزودند: ملت ایران با نو شدن سال، عزم خود را نو می‌كند و با ورود به میدانهای جدید و در برخورد مدبرانه با چالشها و دشمنی‌ها، مسیر روشن خود را ادامه

می‌دهد. رهبر انقلاب اسلامی، ایجاد تفرقه و تضعیف وحدت ملی ایرانیان و به وجود آوردن مشكلات اقتصادی برای متوقف كردن پیشرفت كشور را دو روش عمده دشمنان برای مقابله با ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی برشمردند و با اشاره به ابلاغ سیاستهای كلی اصل 44 قانون اساسی و فراهم بودن زمینه برای فعالیتهای اقتصادی، افزودند: تلاش اقتصادی همه مردم از جمله نیروهای ملی و معتقد به آرمانهای بلند ملت، و استفاده از ظرفیت‌های فراوان كشور، خنثی‌كننده تلاشهای دشمنان برای متوقف كردن روند آبادانی و پیشرفت كشور خواهد بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با یادآوری جنگ روانی و تلاشهای موذیانه دشمنان برای ایجاد اختلاف و تفرقه در میان ملت ایران و در جهان اسلام، افزودند: دشمنان به بهانه‌هایی همچون قومیت، مذهب و گرایشهای صنفی، درصدد هستند وحدت كلمه ملت ایران را از بین ببرند و در جهان اسلام نیز اختلافات مذهبی را دامن بزنند و با براه انداختن جنگ شیعه و سنی میان ملت ایران و ج

وامع اسلامی فاصله ایجاد كنند.
ایشان تلاش برای اتحاد و یكپارچگی ملی و تقویت هوشیارانه و خردمندانه انسجام امت اسلامی را تنها راه ناامید كردن دشمنان و خنثی كردن توطئه‌های آنان خواندند و تاكید كردند: به یاری پروردگار، در سال 86، آحاد ملت، قومیتهای گوناگون، مذاهب مختلف و همه صنوف مردم ایران با اتحاد ملی، حركت پرامید به سوی آینده درخشان خود را شتاب می‌بخشند و همه ملتهای مسلمان نیز با انسجام اسلامی و تقویت برادری اسلامی، وحدت كلمه خود را نشان خواهند داد.
راهكارهای تحقق اتحاد ملی و انسجام اسلامی


چند سالی است كه با تدابیر مقام معظم رهبری، هر سال به یك عنوان نامگذاری می شود كه خود، آثار و بركات فراوانی را در سطوح مختلف و عرصه های گوناگون دربرداشته است. رهبر معظم انقلاب، در پیام نوروزی خود، سال ۱۳۸۶ را سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی نامگذاری كردند كه در واقع ادامه روند محوریت سال گذشته كه همانا سال پیامبر اعظم(ص) بود، است. امید است با بهره گیری از سیره آن رسول بزرگوار و تعالیم و دستورات سعادتمندانه شان و با محوریت قرار دادن این فراز حكیمانه و اصولی كه از سوی رهبر معظم انقلاب بیان شد، بتوانیم سالی پر از موفقیت و پیشرفت هرچه بیشتر و بهتر را در ابعاد گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی داشته باشیم. چنان چه مروری بر سخنرانی ها و ارشادات بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) داشته باشیم، به خوبی درمی یابیم كه آن رهبر راحل عظیم الشأن، همواره در جای جای جملات و سخنان هوشیارانه خود، موضوع اتحاد و همدلی را چه در سطح داخلی و چه در سطح جهان اسلام مورد توجه و تذكر قرار داده و تأكید می كردند كه چنان چه ممالك، دولت ها و ملت های اسلامی، در سایه اتحاد و انسجام و هدف واحد كه همانا تحقق اسلام ناب محمدی(ص) است قرار داشته باشند، می توانند سرنوشت و آینده ای روشن، سعادتمند و قدرتمند داشته باشند. در وصیت نامه سیاسی ـ الهی حضرت امام(ره)، این درسنامه بزرگ و این چراغ هدایتگر انقلاب و منشور بقای آرمان های انقلاب، وحدت كلمه و اتحاد، رمز پیروزی قلمداد شده است. چرا كه در زیر لوای همین اتحاد و همدلی و وحدت در هدف و كلمه بود كه مردم شریف كشورمان توانستند با مبارزات و پایه ریزی سنگ بنای انقلاب و در نهایت پیروزی بر حاكمان و نظام استبدادی ستم شاهی پهلوی، موجبات استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی را فراهم آورند. تعالیم دین مبین اسلام، فرمایشات و سیره ائمه معصومین علیهم السلام، احادیث و آثار به جای

مانده از بزرگان دین و معنویت و از همه مهم تر روح بسیاری از آیات حیات بخش و روشنگر قرآن كریم، همواره بر موضوع اتحاد و انسجام تأكید ورزیده اند كه در جای خود نیاز است. به طور اصولی و مستمر بدانها پرداخته شود. حال اگر بخواهیم به طور سازمان یافته، موضوع راهكارهای تحقق اتحاد ملی و انسجام اسلامی را بررسی كنیم می توان آن را در ۲ بخش تقسیم بندی كرد:
۱- داخلی (ملی)


۲- خارجی (بین المللی)
▪ راهكارهای تحقق اتحاد ملی و انسجام اسلامی در سطح داخلی (ملی): آن چه مسلم است، تحقق این بخش از موضوع نیازمند یك عزم جدی و خالصانه همه جانبه از سوی مسئولان و مردم است كه شاید بتوان راهكارهای آن را به شرح زیر خلاصه و تقسیم بندی كرد:
۱- عمل به دستورات و تعالیم الهی، قرآن كریم و عترت مطهر
۲- فراموش نكردن آرمان های مقدس امام راحل(ره) و شهیدان والامقام
۳- گوش به فرمان رهبر بودن
۴- خدا را حاضر و ناظر بر اعمال و رفتار خود دیدن
۵- تقدم منافع جمعی بر منافع فردی
۶- توجه به سند چشم انداز بیست ساله كشور
۷- اجرای عدالت اجتماعی در همه سطوح و عرصه های مختلف
۸- داشتن حس نوع دوستی، انصاف و اعتدال


۹- رفع تبعیض ها، توزیع متناسب امكانات، رفع محرومیت ها و توجه جدی به جوانان
۱۰- توجه جدی به مقوله كار و تلاش و تولید علم و...
راهكارهای تحقق اتحاد ملی و انسجام اسلامی در سطح خارجی (بین الملل):
بیداری و هوشیاری جهان اسلام در مواجهه با تهدیدها و فشارهای همه جانبه دولت های سلطه جو، خود موضوع بسیار بااهمیتی است و چنان چه بخواهیم راهكارهای این بخش را به اختصار بیان كنیم، عبارتند از:
۱- استفاده مؤثر از صنعت تكنولوژی اطلاعات (IT) برای توسعه روابط و تعامل میان دولت های اسلامی.
۲- تبیین عمیق جایگاه اتحاد و وحدت اسلامی در میان دولت ها به ویژه كشورهای مسلمان
۳- گسترش و نشر سازمان یافته احكام و تعالیم عالیه اسلامی در سطح جهان از طریق تأسیس شبكه های خبری، ماهواره ای و ایجاد یك سازمان منسجم و فعال برای گسترش اسلام با نام The Islam Promotion org (IPO).
۴- تقویت نهادهای مسئول در امر تبلیغات و ارتباطات اسلامی
۵- استفاده مطلوب و مؤثر از مناسك حج برای انسجام هرچه بیشتر مسلمانان
۶- تلاش مضاعف دولت های اسلامی برای رفع مناقشات و مشكلات كشورهای اسلامی درگیر جنگ های داخلی و خارجی نظیر: فلسطین، لبنان، عراق، افغانستان و...
۷- هماهنگی هرچه بیشتر كشورهای اسلامی در تدوین یك راهبرد مشخص و تأثیرگذار در مواجهه با تطمیع، تهدید، ارعاب و... قدرت های استعماری و زیاده طلب.
۸- تلاش دولت های آسیایی و به ویژه مسلمان نشین و خاورمیانه برای تقویت هرچه بیشتر و ارتباط معنی دار و برنامه ریزی شده میان سازمان ها و ارگان هایی نظیر: اتحادیه عرب، سازمان كنفرانس اسلامی، جنبش عدم تعهد، اوپك و...
۹- هماهنگی هرچه بیشتر مسئولان جمهوری اسلامی ایران در بیان اظهارات، نظرات، اهداف و مواضع كشورمان در مورد مسائل مهم بین المللی.به امید پیروزی نهایی اسلام بر كفر جهانی.
انسجام اسلامی و چالش های فرارو
در حال حاضر، دشمنان اسلام با ترویج فرقه گرایی و تعصب های ناشی از آن می کوشند جهان اسلام را از پویایی، تحول و پیشرفت بازدارند و با استفاده از تمامی امکانات تبلیغی و رسانه ای خود، به ایجاد تنش و تفرقه میان کشورهای اسلامی مبادرت می کنند که بارزترین آن، سیاست اخیر واشنگتن در کمک تسلیحاتی به برخی کشورهای عربی برای طرح به اصط

لاح (مقابله با تهدید ایران) است.
مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود در آغاز سال ۸۶، این سال را سال (اتحاد ملی و انسجام اسلامی) نامگذاری کردند و در واقع، از یک سو شخصیت های داخلی و عمومی ملت ایران را به وحدت بیشتر دعوت کردند و از سوی دیگر همه رهبران، سیاستمداران و متکفران جهان اسلام را به انسجام بیشتر فراخواندند. معظم له همچنین در بیانات خویش در سالروز بعثت نبی مکرم اسلام(ص)، ضمن یادآوری شعار کلیدی (اتحاد ملی و انسجام اسلامی) به این امر اشاره کردند که امروز دنیای اسلام مجروح است و مفسدانی که با همه مسلمانان و با اصل امت اسلامی دشمن اند، با تشدید اختلافات قومی و فرقه ای، نظیر (شیعه و سنی) و (عرب و عجم)، در صددن

د بخش های مختلف جهان اسلام را مقابل یکدیگر قرار دهند و متأسفانه برخی در این دام خطرناک می افتند. در حال حاضر، دشمنان اسلام با ترویج فرقه گرایی و تعصب های ناشی از آن می کوشند جهان اسلام را از پویایی، تحول و پیشرفت بازدارند و با استفاده از تمامی امکانات تبلیغی و رسانه ای خود، به ایجاد تنش و تفرقه میان کشورهای اسلامی مبادرت می کنند که بارزترین آن، سیاست اخیر واشنگتن در کمک تسلیحاتی به برخی کشورهای عربی برای طرح به اصطلاح (مقابله با تهدید ایران) است.
گزارش حاضر، چالش های فراروی بحث (انسجام اسلامی را در ابعاد مختلف بررسی و مطالعه می کند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید