بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

بررسی ترانسفورماتور و گروه برداری
ترانس یک سیستم الکترو مغناطیسی استاتیک است که دارای سیم پیچ های تحریک می باشد. این سیم پیچ ها در تزویج مغناطیسی با یکدیگر هستند. برای آنکه عمل تزویج مغناطیسی به حداکثر خود برسد سیم پیچ ها را بر روی یک هسته ی آهنی مشترک و بدون فاصله ی هوایی می پیچند. لذا سیم پیچ ها در ترانس از نظر الکتریکی هیچ نوع ارتباطی با هم نداشته لیکن از نظر مغناطیسی در تزویج با یکدیگر هستند.اساس کار ترانس ها نیز القای انرژی الکتریکی است، به نحوی که وقتی شار از درون یکی از سیم پیچ ها عبور نماید، جریانی در آن القا خواهد کردکه این جریان باعث ایجاد انرژی الکتریکی در آن سیم پیچ خواهد گردید.ترانس ها را برحسب تعداد هادی های متصل به

اسلاید 2 :

آنها به انواع تکفاز و سه فاز تقسیم بندی می کنند. ابتدا سعی داریم ترانس سه فاز را برچسب گذاری نماییم. منظور از برچسب گذاری مشخص کردن سیم پیچ های اولیه و ثانویه و سپس مشخص کردن سر و ته سیم پیچهاست. به این عمل تعیین پلاریته ی ترانس نیز می گویند.می دانیم در سیستم ac پلاریته مدام در حال تغییر است، هرگاه درباره ی سرهای هم پلاریته ی ترانس صحبت می کنیم منظورمان سرهایی از ترانس است که در یک لحظه ی مشخص دارای پلاریته ی یکسان هستند. معمولا این سرها را با نقطه های مشکی رنگ در کنار آنها مشخص می کنیم.

اسلاید 3 :

در شکل فوق هرگاه سر ۱ نسبت به ۲ دارای پتانسیل مثبت است. سر ۳ نیز نسبت به ۴ دارای پلاریته ی مثبت است.آنچه در بحث ترانس مهم است کاربرد های آن در صنعت برق می باشد که روز به روز دامنه ی آن وسعت می یابد. کاربرد های ترانس سه فاز در سیستم های انتقال و توزیع انرژی الکتریکی برای بالا بردن و پایین آوردن سطح ولتاژ های توزیع است.ترانس در سیستم های الکترونیک و مخابرات هم جهت تطبیق امپدانس (انتقال توان ماکسیمم)، ایزولاسیون الکتریکی، جداسازی جریان های ac و DC و … استفاده می شود.

اسلاید 4 :

ترانس سه فاز:

چنانچه می دانیم مشخص بودن سر و ته سیم پیچ های ترانس سه فاز در عمل برای اتصال و بستن آن بسیار مهم است. هر سیم پیچ همانند یک بردار دارای ابتدا و انتها است، مثلا در اتصال مثلث بایستی سیم پیچ ها به صورت سر و ته به هم وصل شوند یعنی سر سیم پیچ اول به به ته سیم پیچ دوم وصل گردد و … در غیر این صورت اتصال ایجاد شده اشتباه است.یک ترانس سه فاز با شش سیم پیچ (سه سیم پیچ اولیه و سه سیم پیچ ثانویه) در اختیار خواهیم داشت، در حالی که هیچ نوع اطلاعاتی در مورد سیم پیچ ها نداریم. بنابراین در عمل ۱۲ سر و ته داریم که باید با توجه به فرضیات زیر در مورد ترانس، سیم پیچ های اولیه و ثانویه و سر و ته آنها را مشخص کنیم

  • ترانس مورد نظر کاهنده است یا افزاینده
  • ولتاژ مجاز کلاف های اولیه

اسلاید 5 :

اولین راهی که در مرحله ی اول به ذهن می رسد مشخص کردن سر و ته یک سیم پیچ به وسیله ی یک اهمتر است. بنابراین ۱۲ سر و ته را با یک اهمتر امتحان می کنیم و سر و ته هایی را که با هم ارتباط دارند (به اصطلاح به هم راه می دهند) را جدا می کنیم. این سر و ته ها مربوط به یک سیم پیچند و لذا در نهایت ۶ سیم پیچ مشخص خواهند.چنانچه می دانیم اگر ترانس افزاینده/کاهنده باشد، ولتاژ ثانویه ی آن نسبت به اولیه بیشتر/کمتر خواهد بود و لذا جریان عبوری از ثانویه کمتر/بیشتر از اولیه و مقاومت سیم پیچ های اولیه کمتر/بیشتر از ثانویه خواهد بود.بنابراین کافیست با استفاده از اهمتر مقاومت شش سیم پیچ شناسایی شده را اندازه گیری کنیم. سیم پیچ های با مقاومت بیشتر مربوط به سمت ولتاژ بالا هستند.با هر اتصالی می توان ترانس را به شبکه وصل کرد فقط باید توجه داشت که ولتاژی که دوسر هر کلاف می افتد برابر ولتاژ روی پلاک آن باشد.

اسلاید 6 :

تعیین گروه برداری ترانس سه فاز

تعریف گروه برداری:

اختلاف فاز بین ولتاژ خط اولیه و ثانویه را گویند.

نحوه ی تعیین ساعت:

همیشه بردار ولتاژ خط فشار قوی را روی عدد ۱۲ می گذاریم، محلی که ولتاژ خط فشار ضعیف نشان خواهد داد ساعت اتصال را مشخص می کند.

روش های عملی تعیین گروه برداری:

  • استفاده از اسیلوسکوپ
  • روش سه ولتمتری
  • استفاده از واتمتر

اسلاید 7 :

روش اول: اسیلوسکوپ

برای استفاده از اسیلوسکوپ، مشابه شکل زیر عمل می کنیم:

اسلاید 8 :

در واقع برای تعیین اختلاف فاز بین ولتاژ خط اولیه و ثانویه توسط اسکوپ، باید یک ولتاژ خط اولیه و ثانویه ی متناظر را انتخاب کرده و به اسیلوسکوپ بدهیم. برای اینکه ولتاژ ها نسبت به هم قابل مقایسه باشند باید زمین مشترکی داشته باشیم، برای این منظور باید یکی از سرهای همپلاریته ی ولتاژهای انتخابی را به هم وصل کرده و از دو سر دیگر به کانال های CH1 و CH2 وصل نماییم.

نکته:اگر زمین اسکوپ وصل باشد به محض وصل کردن GND به محل نشان داده شده، فیوز عمل خواهد کرد. بنابراین در این روش سیم ارت اسیلوسکوپ نباید زمین شده باشد.

نکته:ولتاژ ورودی را توسط منبع ولتاژ متغیر سه فاز اعمال می کنیم و باید بسیار کوچک باشد تا به اسکوپ آسیبی وارد نشود.

اسلاید 9 :

قبل از هر کاری صفر اسکوپ را تنظیم می کنیم. سپس برای مشاهده ی دو موج به صورت همزمان از حالت Dual استفاده خواهیم کرد. برای اندازه گیری اختلاف فاز موج های مشاهده شده کافیست ببینیم هر دوره ی تناوب چند خانه طول کشیده است، این عدد را  bمی نامیم. سپس نقاط آغازین دو موج را در نظر می گیریم و فاصله ی آنها را حساب کرده و a می نامیم. برای بدست آوردن اختلاف فاز بین دو موج (x) از رابطه ی زیر استفاده می کنیم:

اسلاید 10 :

روش دوم: استفاده از سه ولتمتر

در این روش ولتاژ های خطِ VAB در اولیه و Vab در ثانویه را اندازه گیری می کنیم. سپس VAa را نیز اندازه خواهیم گرفت. با استفاده از فرمول زیر می توان به اختلاف فاز بین ولتاژهای اولیه و ثانویه پی برد:

(با داشتن اندازه ی سه ضلع یک مثلث می توان به زوایای داخلی آن پی برد)توجه داشته باشید که برای اندازه گیری VAa حتما باید B به b متصل شده باشد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید