بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

 

دستگاه ادراري در انسان شامل يك جفت كليه٬ دو حالب ٬ مثانه و پيشابراه است.

كليه ها با عمل ترشح ادرار به ميزان روزانه 5/1-1 ليتر ٬ نقش بسيار مهمي در پاكسازي خون از مواد زائد داشته همچنين با ترشح هورموني مانند رنين در تنظيم فشار خون سرخرگي نقش بسيار مهمي را در حفظ هومئوستاز بدن به عهده دارند.

بافت اصلي كليه را نفرون Nephron مي سازد و از جسمك مالپيگي (گلومرول و كپسول بومن) ٬ لوله پيچيده نزديك ٬ لوله هنله و لوله پيچيده دور تشكيل مي شود.

در ادامه نفرون ٬ لوله هاي حامل ادرار قرار دارند كه در مركز كليه در تغليظ ادرار نقش دارند.

لوله ها داراي پوشش منشوري تا مكعبي ساده دارند.

جسمك مالپيگي خود از كلافه سرخرگي به نام گلومرول Glomerulus درست شده كه در اطراف آن كپسول بومن قرار دارد. گلومرول داراي يك قطب سرخرگي است كه سرخرگچه آوران به آن وارد شده به مويرگهاي ريز و منفذداري تبديل شده  سپس از قطب ديگر به نام سرخرگچه وابران خارج مي شود.

اسلاید 2 :

  • دستگاه جنب گلومرولي Juxtaglomerular Apparatus

در قطب سرخرگي هر جسمك مالپيگي دستگاهي است به نام دستگاه جنب گلومرولي كه از سه جزء ساخته شده است:

سلوهاي جنب گلومرولي٬ كانون متراكم و سلولهاي مزانژئال خارج گلومرولي.

سلولهاي جنب گلومرولي همان سلولهاي عضلاني طبقه مياني سرخرگ آوران تغيير شكل يافته اند كه در سيتوپلاسم خود دو نوع گرانول حاوي رنين و اريتروپويتين دارند.

كانون متراكم Macula Densa تعدادي از سلولهاي لوله پيچيده دور در قطب سرخرگي گلومرول بوده كه با توجه به فشردگي آنها بدين نام خوانده مي شوند و در برابر غلظت ادرار از خود واكنش نشان داده و پيامهائي به سلولهاي جنب گلومرولي فرستاده تا با تغيير فشار خون (با ترشح رنين و فعال شدن آنژيوتانسين) تصحيح لازم صورت پذيرد.

 

سلولهاي مزانژئال خارج گلومرولي يا سلولهاي پل كيسن عملكرد ناشناخته اي دارند.

 

 

اسلاید 10 :

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید