بخشی از مقاله

چکیده مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی دفع ادراری پروتئیناوری توبولی بعد از یک رقابت بدمینتون در زنان جوان بود.

روش شناسی تحقیق: 10 زن جوان داوطلب شرکت در پژوهش با میانگین سنی 26 2/11 سال، قد 168/7 4/76 سانتیمتر و وزن 62/5 5/88 کیلوگرم در یک رقابت بدمینتون شرکت کردند. قبل و 20 دقیقه بعد از ورزش نمونه ادراری جمع آوری شد و برای هر نمونه میزان بتا2 میکروگلوبولین مورد سنجش قرار گرفت. جهت بررسی تغییرات بتا2 میکروگلوبولین ادراری ناشی از ورزش، از آزمون آماری t جفتی استفاده شد.

یافته های تحقیق: ورزش بدمینتون، تغییر معناداری در بتا2 میکروگلوبولین ادراری ایجاد نکرد . - P>0.05 -

بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش، پروتئیناوری توبولی نقشی در بروز پروتئیناوری بعد از ورزش بدمینتون ندارد. معمولا پروتئین اوری توبولی در ورزش های شدید بروز خواهد کرد. در هر صورت مدرکی وجود ندارد که بتوان گفت پروتئین اوری ورزشی فرد را در معرض بیماری مزمن کلیوی قرار میدهد و در این افراد نیازی به محدود کردن فعالیت وجود ندارد. هرچند که معاینات سالانه پزشکی توصیه میشود.

مقدمه

پروتئینهای با وزن مولکولی کمتر از 40000 دالتون مانند بتامیکروگلوبولین ، لیزوزیم و غیره به آسانی از گلومرول پالایش می شوند، ولی بعلت جذب مجدد کافی توبولی به مقادیر خیلی کم در ادرار یافت می شوند. در بیماریهایی که ضایعات توبولی بیشتر از گلومرولی است، همراه با دفع ادراری این گروه از پروتئینهای با وزن ملکولی سبک می باشند که به آن پروتئین اوری توبولی می گویند - کردی،. - 1374 میزان دفع آلبومین در این بیماران ناچیز و یا حتی صفر است - کردی،. - 1374 چون آنها با اختلالات گلومرولی مواجه نیستند و این اختلالات توبولی است که باعث بروز پروتئیناوری میشود. هرچند که اختلالات گلومرولی نیز موجب بروز نوعی دیگر از پروتئیناوری میشود که در اینجا مورد بحث ما نمیباشد. گریتوهمکاران - 1963 - نشان دادند که اندازه ملکولی پروتئینهای ادراری در پروتئین اوری توبولی نسبت به پروتئیناوری گلومرولی کوچکتر است - گریس و همکاران:1963،. - 406 اگرچه پروتئیناوری یک بیماری کلیوی میباشد، اما پروتئیناوری ورزشی که معمولا بعد از فعالیت بدنی اتفاق میافتد و در فعالیتهای شدید بیشتر رایج است یک فرایند برگشت پذیر بوده که با علائم بالینی همراه نیست - کهن پور و همکاران،. - 1388 پروتئیناوری ورزشی یک فرایند زودگذر، برگشت پذیر و ملایم است که پروتئین های پلاسما را شامل میشود، با ویژگی های بالینی همراه نیست و هم در انسانها و هم در حیوانات معمول است - کوثر و همکاران،2008، پورتمنز و همکاران،. - 1985 بدنبال فعالیتهای بدنی شدید دفع پروتئین در ادرار افزایش مییابد - کوثر و همکاران،2008، پورتمنز و همکاران،. - 1985 در پروتئین اوری توبولی که توسط افزایش دفع پروتئین های سبک پلاسما شناسایی می شود جذب پروتئینهای با وزن ملکولی پائین بوسیله توبولهای کلیوی محدود می شود

- کوثر و همکاران،2008، پورتمنز و همکاران،1985،زامبراسکی و همکاران،. - 1981 پروتئین اوری بعد از تمرین بیشتر مربوط به شدت تمرین است تا مدت تمرین - پورتمنز و لابیلوی،1988، پورتمتز و همکاران،1988،پورتمنز،1991،فروند،. - 1991 حداکثر دفع پروتئین در 20 تا 30 دقیقه اول بعد از فعالیت می باشد - کردی، - 1374 و این اختلال حتی ممکن است 45 دقیقه پس از تمرین به حالت اولیه خود باز گردد - کرامر و همکاران،. - 1988 کلریکو و همکاران - 1990 - نشان دادند میزان دفع آلبومین بعد از فعالیت در ورزشکاران تمرین کرده بیشتر از حد طبیعی بود - کلریکو و همکاران،. - 1990 تورگوت و همکاران - 2003 - افزایش معنادار در غلظت پروتئین ادراری بعد از فعالیت را گزارش کرده اند - تورگوت و همکاران،. - 2003 دلفورگ و همکاران - 1969 - نشان دادند با افزایش شدت فعالیت پروتئیناوری بزرگتری منجر می شود و بعد از آن این نتیجه توسط کاچادوریان و جوهانسون - 1970 - و تودوروویچ و همکاران - 1972 - تائید شد - پورتمنز و لابیلوی،. - 1988 کونسنزی و همکاران - 1995 - نشان دادند دفع ادراری آلفا1 میکروگلوبولین به طور معناداری بعد از فعالیت افزایش یافت - کونسنزی و همکاران،. - 1995 یافته های پیشین نشان دهنده ی افزایش نفوذپذیری گلومرولی و محدودیت بازجذب توبولی در پروتئیناوری ورزشی می باشند - کرامر و همکاران،. - 1988 در مقابل یافتههایی نیز افزایش معنادار را گزارش نکردند - خوشنام،1373،فولادی،. - 1385 نقش ارزنده ورزش و فعالیت بدنی در حفظ تندرستی و گذران اوقات فراغت انسان بر کسی پوشیده نیست. امروزه بسیاری از اقشار مردم به ورزش میپردازند. در همین راستا، بدمینتون یکی از ورزش های لذت بخش و پرطرفدار است که می تواند مورد استفاده بسیاری از مردم بخصوص زنان جهت اهداف تندرستی قرار گیرد. هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان بتا2 میکروگلوبولین ادرار در 2 زمان قبل و 20 دقیقه بعد از ورزش بدمینتون در زنان جوان فعال بود.

روش شناسی آزمودنی ها

آزمودنی ها شامل 10 زن جوان فعال تهران با میانگین سنی 26 2/11 سال، قد 168/7 4/76 سانتیمتر و وزن 62/5 5/88 کیلوگرم بودند که در 2 سال گذشته سابقه فعالیت بدنی منظم داشتند. این زنان پس از دریافت رضایتنامه و انجام معاینات و آزمایشات پزشکی به صورت هدفمند انتخاب شدند. آنها افرادی غیرسیگاری بودند که سابقه هیچ گونه بیماری مزمن کلیوی، کبدی، قلبی و غیره را نداشتند، تحت هیچ نوع عمل جراحی خاص قرار نگرفته و هیچ نوع درمان دارویی نداشتند. در واقع آنها افراد سالم بودند که به طور میانگین 2 روز در هفته فعالیت بدنی منظم داشتند.
روش جمع آوری اطلاعات پس از مشخص شدن آزمودنی ها، ابتدا به تمامی آنها اطلاعات کامل در خصوص روش و مراحل پژوهش توضیح داده شد. سپس فرم رضایت نامه کتبی را تکمیل نمودند و بعد از انجام معاینات و آزمایشات پزشکی صحت سلامت آنها تائید شد. از آنها خواسته شد که شب قبل از روز نمونهگیری از مصرف موادغذایی سرشار از پروتئین، چربی و کافئین خودداری نمایند. همچنین آنها را 48 ساعت قبل از شروع ورزش از انجام فعالیتهای بدنی منع کردیم. صبح روز ورزش مثانه خود را تخلیه نمودند. سپس بدور از هرگونه فعالیت فیزیکی در محلی مناسب در حالت و موقعیت نشسته استراحت کردند و 2 ساعت قبل از شروع ورزش به محل ورزش رفتند. صبح روز ورزش به اندازه کافی جهت تشکیل ادرار برای نمونه گیری قبل و بعد از تمرین، آب نوشیدند. قبل از تمرین و 20 دقیقه بعد از تمرین از آزمودنی ها نمونه ادرار گرفته شد. نمونه ها در ظروف مخصوص و در دمای 4 درجه سانتی گراد نگهداری شدند و هر دو نوبت نمونهها با گذشت حداکثر 30 دقیقه به آزمایشگاه تحویل داده شدند. برای هر نمونه بتا2 میکروگلوبولین به عنوان شاخص آسیب توبولی مورد ارزیابی قرار گرفت. غلظت بتا2 میکروگلوبولین ادراری با روش کمیلیومینسکنس با استفاده از کیت دیاسورین امریکا با میزان حساسیت 0/12 میلیگرم در لیتر مورد سنجش قرار گرفت.

پروتکل تمرین

پروتکل تمرین شامل یک رقابت بدمینتون بود. بدین صورت که 10 آزمودنی به صورت هر 2 نفر باهم در مقابل یکدیگر قرار گرفتند. لذا 5 رقابت بدمینتون انجام شد. تعیین قرار گیری آزمودنی ها در مقابل یکدیگر به طور تصادفی صورت پذیرفت. این رقابت طبق مقررات فدراسیون جهانی بدمینتون در سه گیم انجام شد به گونه ای که هر شخص که دو گیم را می برد بازی را برده بود؛ و اگر دو گیم اول را یک نفر برنده می شد، بازی تمام می شد و دیگر به گیم سوم کشیده نمی شد. امتیازات به صورت رالی است و هر شخص زودتر به امتیاز 21 رسید، به شرطی که دو امتیاز اختلاف داشته باشد برنده گیم است؛ در غیر اینصورت بازی ادامه می یابد تا اختلاف برنده به 2 امتیاز در گیم برسد؛ اما وقتی امتیاز هر دو نفر 29 باشد، هر شخص امتیاز 30 را کسب کند برنده گیم است. در هر گیم وقتی امتیاز به 11 رسید 60 ثانیه زمان استراحت و بین هر گیم 120 ثانیه زمان استراحت وجود داشت.

روشهای آماری

ابتدا از آزمون آماری اسمیرنوف-کولموگروف جهت تعیین استفاده از آزمونهای پارامتریک یا ناپارامتریک استفاده شد و طبیعی بودن توزیع جهت استفاده از آزمونهای پارامتریک تائید شد. جهت بررسی تغییرات متغیر مورد مطالعه از قبل تا بعد از ورزش، از روش آماری t جفتی استفاده شد.

یافته ها

جدول 1 نتایج آماری مربوط به تغییر بتا2 میکروگلوبولین ادراری را از قبل تا 20 دقیقه بعد از ورزش نشان میدهد. تغییر مشاهده شده در بتا2 میکروگلوبولین اوری معنادار نبود . - P=1.11 -    

بحث

یافته های پژوهش حاضر نشان داد که میزان بتا2 میکروگلوبولین ادراری، با یک رقابت بدمینتون تغییر معناداری پیدا نمیکند، هرچند به طور بسیار ناچیز افزایش یافت. این بر خلاف یافته های کونسنزی و همکاران - 1995 - - کونسنزی و همکاران، - 1995 و همسو با یافتههای وینتربورن و همکاران - 1987 - - وینتربورن و همکاران، - 1987 بود. تفاوت در این نتایج احتمالا مربوط به شدت فعالیت میباشد. شدت بازی بدمینتون در پژوهش ما احتمالا در حدی نبوده است که افزایش معنادار در بتا2 میکروگلوبولین ادراری مشاهده شود. این می تواند طبیعی باشد زیرا پروتئیناوری توبولی در ورزشهای زیر بیشینه کمتر افزایش مییابد و در ورزش های

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید