بخشی از پاورپوینت
اسلاید 1 :
شناخت
فلاسفه و دانشمندان براي آگاهي از حقايق واقعيت هاي جهان هستي وکشف حقيقت پديده ها به منابع و مباني مختلفي متوسل شده اند.
اين منابع عبارتند از:
-عقل
-تجربه
-قلب و دل
-وحي
-.....
اسلاید 2 :
1ـ تجربه
ابتدايي ترين و در عين حال فراگيرترين روش كسب اطلاعات است.
در اين روش اطلاعات بيواسطه و به طور مستقيم توسط فرد استفاده كننده از اطلاعات حاصل ميشود.
تجارب شخصي عمدتاً برخواسته از دانش حسي است.
اسلاید 3 :
محدوديتهاي تجربه
دانش حسي به واسطه خطاي احساس غيرقابل اطمينان و ناقص است .
محدوديت در تجربه ـ همه امور را نميتوان تجربه كرد .
تجربه شديداً تحت تأثير ذهنيت افراد است .
اسلاید 4 :
2ـ استناد به مقام صلاحيتدار
رجوع به كارشناسان ، متخصصان و مراكز ذيصلاح در زمينههاي موردنظر
پذيرش قول و فعل مقامات ذيصلاح به عنوان واقعيتهاي قابل استناد
اسلاید 5 :
محدوديتهاي استناد به مقام صلاحيتدار
نحوه كسب دانش و اطلاعات از سوي مقامات صلاحيتدار « آيا آنان دچار اشتباه نميشوند» ؟
اختلاف نظر صاحبنظران در امر واحد
اسلاید 6 :
3ـ منطق
اگر به كمك عقل , دانش حسي توسعه داده شود دانش قابل اعتمادتري حاصل ميشود .
منطق از دو طريق براي رسيدن به شناخت به انسان كمك ميكند :
الف) روش قياسي deductive method
ب) روش استقرايي inductive method
اسلاید 7 :
الف) روش قياسي
قياس در لغت به معناي سنجش ، اندازه گيري و تخمين است .
استدلال قياسي نتيجه گيري با دلايل كافي از كل به جزء است يا رسيدن مدلل از قوانين كلي و عمومي به موارد جزئي و خاص را گويند .
شايد اولين حركت قابل ملاحظه در پيدايش رويكرد منظم و سيستماتيك براي كشف واقعيات باشد .
از كنار هم گذاشتن واقعيات پذيرفته شده و استنتاج يك نتيجه از آن , حاصل مي شود .
اسلاید 8 :
محدوديتهاي قياس
نتيجه قياسي منطقي به هيچ وجه از محدوده مقدمات فراتر نميرود .
صحت نتيجه مستقيماً به صحت مقدمات بستگي دارد. اطمينان از صحت مقدمات از اهميت خاصي برخوردار است .
چون نتيجه فرآيند تحقيق علمي توليد و كشف دانش جديد است ، پس اين فرآيند نميتواند صرفاً بر پايه استدلال قياسي بنا شود .
اسلاید 9 :
ب) روش استقرايي
استقراء در لغت به معناي جستجو كردن و كنجكاوي كردن است .
استدلال استقرايي يعني رسيدن ذهن از جزء به كل
بررسي اجزاء يك قضيه و رسيدن به يك حكم كلي
انواع استقراء
استقراء تام بررسي كليه اعضاء يك مجموعه
استقراء ناقص بررسي گروهي از اعضاء يكمجموعه
اسلاید 10 :
تفاوت قياس و استقراء
1) قياس از كل به جزء و استقراء از جزء به كل
2) پذيرفتن مقدمات قياس مساوي است با پذيرفتن نتيجه قياس ( اگر مقدمات قياسي را بپذيريم ولي نتيجه را نپذيريم دچار نوعي تناقض منطقي شدهايم) ولي در استقراء اينچنين نيست. نپذيرفتن نتيجه در صورت پذيرفتن مقدمات تناقض عقلي و منطقي ايجاد نميكند .