بخشی از مقاله

آنالیز شکاف CBM+ و ارتباط بین CBM ، CBM+ و RCM
چکیده
روش ابتکاری CBM+ که با نام آنالیز شکاف ( CBM GAP ANALYSIS ) CBM شناخته می شود توسط صنایع هوانیروز آمریکا ( ( AMRDEC در راستای افزایش قابلیت اطمینان ، کاهش هزینه و حذف فعالیتهای تعویض غیر ضروری ابداع شد . این روش یک ابزار تجزیه و تحلیل برای CBM است که در پیاده سازی و پشتیبانی از استراتژی CBM کمک شایانی نموده و به کمک توانمندسازهای خود با استفاده از RCM به عنوان یک ابزار مقدماتی ، مدیران نت را به سمت مسیر بهینه و درست راهنمایی می کند..
واﮊههای کلیدی: CBM ،CBM+، RCM، CBM ENABALER، .PM/FM MATRIX


مقدمه
تاکتیک CBM همواره بعنوان یکی از استراتژیهای چهارگانه نت در متدولوﮊی RCM مورد استفاده قرار می گیرد ولـی اهـداف CBM فقط به پیش بینی عیوب تجهیزات خلاصه نمی شود بلکه ماکزیمم نمـودن زمـان در دسـترس ( ( Avability ، آمـاده بکار بودن آنها و بهینه سازی شیوه های نت نیز مدنظر هستند . در استفاده از متـدولوﮊی RCM کلاسـیک ( سـنتی ) کـه در صنایع نظامی هوانیروز آمریکا کاربرد زیادی دارد و نظر به خط مشی نظامی آمریکا با اولویت CBM ، با توجه به محدودیتهای مالی و زمانبربودن این روش و اولویـت اسـتفاده از اسـتراتژی CBM در ایـن صـنایع ( اهمیـت ایمنـی و قابلیـت اطمینـان ) ، AMRDEC روشی ابتکاری را به نام CBM GAP ANALYSIS ابداع نموده کـه منجـر بـه ویـرایش جدیـد CBMدر ایـن صنعت با نام CBM+ شده است ]۱. [
این مقاله سعی دارد با معرفی روش CBM+ به ارتباط بین CBM , CBM+ و RCM پرداختـه و بـه چگـونگی حـذف یـا کاهش فعالیتهای غیر ضروری ( تعویض قطعات هزینه بردار و اورهال تجهیزات ) و در نهایت افزایش قابلیت اطمینان سیستم را شرح دهد. در این روش حالات خرابی که با CBM قابل انجامند ، سخت افزارها ، نرم افزارها ، سنسـورها و نیازهـای تجهیـزات برای پیاده سازی CBM ، شناسایی و تغییرات اجرایی دسته بندی می شوند . همچنین کاربرد پذیری و سودمندی ( اثربخشی ) این روش در برگشت سرمایه در دوره مورد نظر و نواحی مورد نیاز به تحقیق و توسعه جهت بهبود شناسایی می گردند.
تاریخچه : RCM
همانطوریکه می دانید متدولوﮊی RCM طی تحقیقات انجام شده توسط گروه MSG در صنایع هواپیمایی بوئینگ در سـالهای ۰۷۹۱ – ۰۸۹۱ به صنایع معرفی گردیده که به RCM سنتی ( کلاسیک ) معروف است . در این روش بـا بررسـی نمودارهـای خرابی ( نمودارهای شش گانه ) وضعیت خرابیها بررسی و با توجه به نوع ، اثرات و تبعـات آنهـا ، اسـتراتژِ مناسـب نگهـداری و تعمیرات انتخاب می گردد . این روش با توجه به نوع صنایع توسط متخصصین دیگری همچون جان موبری بهبود بخشیده شد و در ویرایشهای ) RCM2 صنعتی ) ، RCM/PMO و ... پیاده سازی شد . در این مقالـه هرجـا صـحبت از RCM مـی شـود منظور روش RCM کلاسیک ( مورد استفاده در صنایع هوایی ) است.

مفهوم CBM از دیدگاههای مختلف :
باتوجه به اینکه روش CBM+ در صنایع نظامی آمریکا ابداع شده است جهت توصیف روش آنالیز شکاف CBM ابتدا لازم است تا مفهوم CBM را از دو دیگاه مختلف

۱- دیدگاه متخصصین RCM
۲- دیدگاه دپارتمان CBM+در سازمان دفاع آمریکا ( ( DOD
مورد بررسی قرار دهیم تا بتوان تصویر روشنی از این روش در ذهن ایجاد نمود .

دیدگاه دپارتمان CBM+ در : DOD
DOD CBM+ برای بهبود ایمنی و کاهش هزینه ها ، اصرار دارد تا فعالیتهای بازرسی و استراتژیهای تعویض زمانبنـدی شـده به سمت استراتژی CBM سوق داده شود.
DOD CBM+ این تعریف را با احتساب موارد زیر توسعه داده است: تکنولوزیها بعنوان آموزش تعاملی
شناسایی منحصربه فرد آیتم ( ( IUID سیستمهای اطلاعات یکپارچه
در روش CBM+ تمامی فعلیتها به صورت طبقه بندی زیر تقسیم می شوند :

الف – ابزار آنالیز :( CBM Analysis Tools ) CBM
به فعالیتهایی که تعریف ، آنالیز یا بهینه سازی استراتژیهای نت منتخب در قبال خرابیها را انجام می دهند ، ابزار آنالیز CBM می گویند . این ابزار می تواند نت را برای سیستمهای درحال توسعه و بهینه سازی نـت بـرای سیسـتمهای موجـود یـا بهبـود سیستمها تعریف شود . مانند : RCM , FMECA بنابراین در روش CBM+ از RCM بعنوان یک ابزار مقدماتی در آنالیز CBMاستفاده می گردد.
ب- توانمندسازیهای ( CBM Enablers ) CBM
به فعالیتهایی گفته می شود که استراتژی نت در قبال خرابیها را از حالت فعالیتهای بدون ) CBM ماننـد : بازرسـیهای بـدون ابزار CM ، تعویضهای زمانبندی شده ، اورهالها و ... ) به فعالیتهای با CBMتغییر می دهد.
مثال : استفاده از سنسور ارتعاشی در موتور دستگاه اتمایزر سالن شیرخشک کارخانه شیر پاستوریزه پگاه گلستان .
ج- توانمندسازهای فرعی( CBM Ancillary Enablers ) CBM
فعالیتهایی که تاثیر مستقیمی در استراتژی CBM ندارند ولی در CBM+ شامل می شوند بطوریکه بطور متناسب بار مسئولیت اورهالها را کاهش و فعالیتهای CBM را افزایش می دهند . مانند : طراحی مجدد تجهیزات جهت حذف حالت خرابیهای نت پیشگیرانه ای که قابل اندازه گیری ( ( CM نیستند . مانند : استفاده از بیرینگ روکش دار مدل. 2Z
مطالب فوق بصورت شکل زیر نشان داده شده است]۲: [

دیدگاه متخصصین : RCM
این متخصصین ، CBM را بعنوان یک استراتژی مدیریت خرابیها با استفاده از یک معیار معین بخدمت می گیرند بنابراین : الف – باید یک خرابی بالقوه که بصورت شفاف تعریف شده است موجود باشد .
ب- باید یک فاصله زمانی خرابی بالقوه ( ( P- F قابل شناسایی موجود باشد . ( نمودار ( P- F
ج- فاصله زمانی کاری ( وظیفه ای ) باید ازکوتاه ترین مدت زمان P-F احتمالی کمتر باشد .
د- بایدبطور طبیعی ( فیزیکی ) امکان کار در فواصل کمتر از فاصله زمانی P-F موجود باشد یعنی تجهیز بتواند وظیفه خـود را در کمتر از این فواصل ( ( P- F به انجام برساند .
ه- کوتاه ترین زمان بین کشف یک خرابی بالقوه و وقوع خرابی عملیاتی ( وظیفه ای ) باید به حد کافی طولانی باشد تا بتوان از قبل فعالیتی را که جهت جلوگیری ، حذف یا کاهش اثرات و تبعات آن نوع خرابی انجام خواهند گرفت ، تعیین نمود .
به نمودار P-Fکه در شکل زیر رسم شده است توجه نمایید]۳.[


هر دو بیانه در مورد CBM در مفهوم و زمینه بکاربرده شده درست و دقیق می باشد در حالیکه پیاده سازی و اجرای واقعی CBM فقط در راستای انجام وظیفه بعنوان یک خدمتگزار نیست . ابتکار CBM+ علاوه بر استفاده از CBMروی تهیه و پشتیبانی نیازهای اساسی برای انجام نت مبتنی بر شرایط نیز تمرکز دارد در حالیکه در RCM فقط از CBM بعنوان یکی از چهار استراتژی اولیه نت جهت مدیریت خرابیها استفاده می گردد . این ارتباط در شکل زیر بهتر نمایان است :

بنابراین آنالیز شکاف CBMیک ابزار تجزیه و تحلیل CBM است که در اجرا و پیشرفت مـوارد متمرکـز در قسـمت مشـترک شکل فوق کمک شایانی می نماید و بدین طریق یاری رسان متدولوﮊِی RCM نیز می باشد زیرا بـا اسـتفاده توانمندسـازها بـا سوق دادن سیستم نت بسمت نت پیشگویانه که از اولویتهای نت در صنایع نظامی و هواپیمایی است ، مدیران نت را در جهـت برنامه ریزی صحیح نت کمک می کند .

مفهوم آنالیز شکاف CBM
آنالیز RCM سنتی یک ابزار آزمایش شده است که در طول آنالیز ، یک مفهوم عملیاتی تعریف می شـودکه محـیط ، کـاربرد و وضعیت طراحی را که از طریق آنالیز فیکس می شود ، توصیف می کند . سـپس RCM بهتـرین اشـتراتژی نـت را بـر اسـاس مشخصات طراحی شده و ذاتی فیکس شده را انتخاب می کند و وظیفه اش بهینه سازی اسـتراتژِ نـت بـرای تـک تـک حـالات خرابی آنالیز شده است .نمودار این فرآیند در شکل ۴ نمایش داده شده است .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید