بخشی از مقاله

چکیده

هدف این پژوهش بررسی شکاف نسلی والدین و فرزندان بر اساس رویکرد های برنامه درسی - نظریه پیشرفت گرایی - می باشد شکاف نسلی به معنی و جود تفاوتهای دانشی،گرایشی و رفتاری مابین دو نسل با وجود پیوستگیهای کلان متاثرازساختارهای اجتماعی، فرهنگی وتاریخی است. شکاف نسلی هنگامی محقق میشود که واحد های نسلی شکل بگیرد.شکاف ارزشی درون خانواده و بین نسلها، زمانی اتفاق میافتد که انتقال فرهنگی با مشکل روبهرو شود. شکاف نسلی بین والدین و فرزندان یک معزل اجتماعی محسوب می شود و برنامه درسی را تحت الشعاع خودش قرار می دهد.

برنامه درسی برای اثربخش بودن و تربیت و آموزش فراگیران نیازمند همکاری و همفکری والدین و خانواده و فراگیران است.هر برنامه درسی که باید اجرا شود نیازمند این است که نیازهای دانش آموزان و نگرش ها و مقتضیات جامعه در آن گنجانده بشود.روش این پژوهش توصیفی تحلیلی می باشد. که در صدد پاسخگویی به این سوال است که آیا شکاف بین نسل ها قابل جبران و ترمیم می باشد؟آیا برنامه درسی قادر به کاهش شکاف بین نسل ها می باشد؟آیا نظریه پیشرفت گرایی می تواند شکاف بین نسل ها را از بین ببرد و روابط بین والدین و فرزندان را بهبود بخشد و امر برنامه درسی را تسهیل بخشد؟

مقدمه

آنچه که امروزه به عنوان شکاف بین نسلی مطرح است، شکاف و گسست نسلی نیست بلکه تنها فاصله ای است که ازجهت نگرش، شناخت و کنش بین دو نسل گذشته و آینده دیده می شود.در تفاوت نسلی دو یا چند گروه نسلی به سبب قرار گرفتن در وضعیت زمانی و اجتماعی متفاوت ممکن است، دارای نظرات و نگرش های متفاوتی باشند، لیکن زمانی که چنین تفاوتی موجب بروز کشمکش و عدم تفاوت بین دو و یا چند نسل شود، و آنان از پذیرش عقاید و نظرات یکدیگر سرباز زنند گفته می شود که گسست نسلی ایجاد شده است. - الیاسی،1386،ص. - 27

نسل های قدیمی - والدین - دوست دارند نسل جدید مطابق میل آنها رفتار کنند فکرشان، دیدگاه، فلسفه، روابط اجتماعی، دین و دوستانشان و حتی شیوه انتخاب همسرشان همان طوری باشد که انها دارند.خوب از آن زمان سال ها گذشته است و علم و فناوری پیشرفت چشم گیری داشته است.نسل امروز ما با نسل قدیمی و قبل از ما تفاوت بسیار فاحشی دارد و غیر قابل انکار است. این که والدین توقع داشته باشند ما مثل آنها رفتار کنیم تقریبا غیر ممکن است.

اینکه ما هم توقع داشته باشیم آنها مثل ما باشند این هم غیر ممکن است.هر نسلی به زمان خودش تعلق دارد و باید مطابق زمانه خودش زندگی کند. چون هیچ کدام نمی توانند با شرایط زندگی دیگری سازگار شوند و هر کسی روش خودش را دارد.این باعث اختلاف و تضاد بین نسل ها می باشد. امام علی - ع - می فرمایند: فرزندانتان را مطابق زمانه خویش تربیت کنید.متاسفانه پیام سخن امام علی - ع - درک نمی شود و سوء برداشتهای زیادی از آن شده است.که عواقب آن دامنگیر والدین می باشد و فرزندان باید تاوان خود خواهی و سازگارنشدن والدین با شرایط جدید را پس بدهند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید