بخشی از مقاله

*** این فایل شامل تعدادی فرمول می باشد و در سایت قابل نمایش نیست ***

نحوه پیاده سازی RCM

چکیده
در این مقاله سعی شده مزایای استقرار نظـام تعمیـرات و نگهـداری (Reliability Centered Maintenance) RCM بـه معنی نت مبتنی بر قابلیت اطمینان بررسی شده و مراحل پیاده سازی این سیسـتم در سـازمان شـرح داده شـود.همچنـین نتیجـه ارزیابی شرکت هواپیمایی آمریکا از پیاده سازی این سیستم لحاظ گردیده است.
واﮊگان کلیدی: ۱- RCM ۲ PM– ۳– قابلیت دسترسی ۴ –قابلیت اطمینان


مقدمه
پیش از توسعه روش RCM اعتقاد بر این بود که با انجام تعمیرات روزانه برنامه ریزی شده و انجـام تعمیـرات اساسـی ،تـواتر خرابی ها در بازه کارکرد دستگاه کاهش می یابد ،اما آمار نتایج دیگری اعلام نمودند.با بررسی دستگاه هـای مختلـف مشـاهده گردید PM در بسیاری شرایط نه تنها اثربخش نبوده بلکه با ایجاد فرصت های وقفه میزان خرابی را افزایش داده است.
با بررسی های انجام شده در صنایع مختلف می توان گفت PM تنها زمانی اثربخش است که تجهیز از الگوی خرابی مشخصـی پیروی کند.در واقع زمانی که دستگاه وارد مرحله شکست شده و احتمال خرابی در حال افزایش است.
مزایای رویکرد RCM
کاهش هزینه های تعمیراتی
زمانی که هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ طراحی شد، یک تیم مهندسی مامور شدند تا برنامه جامع نت پیشگیرانه را برای این هواپیما تدوین نمایند. پس از تدوین برنامه نت پیشگیرانه، ارزیابی انجام شده نشان داد که هزینه انجام این فعالیتها بسیار بالا و قابل مقایسه با هزینه ساخت هواپیما می باشد. لذا تردیدهای جدی درباره لزوم انجام فعالیتهای PM بوجود آمد و گروهی تشکیل شد تا برنامه بهینه ای را برای نگهداری و تعمیرات این هواپیما طراحی نماید. مطالعات تخصصی که توسط این گروه انجام شد، نهایتاً منجر به تدوین برنامه ای شد که در واقع نسخه اولیه از روشی بود که بعدها تحت عنوان RCM در صنعت مشهور گردید.پس از اجرای این الگو مقایسه ای بین هزینه های تعمیراتی صورت گرفت که در جدول زیر آورده شده است.


افزایش میزان دسترسی

میزان دسترسی تجهیز که در واقع شاخص نشان دهنده آماده به کار بودن تجهیز و عدم توقف آن می باشد تابعی است از میزان خرابی دستگاه و سرعت بازگشت تجهیز به عملکرد آن :

با استقرار سیستم RCM ، کاهش خرابی ها و توقف دستگاه موجب افزایش مدت زمان بین تعمیرات ،افزایش قابلیت اطمینان دستگاه و در نتیجه افزایش میزان دسترسی تجهیز می گردد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید