بخشی از مقاله

چکیده:

دانشگاه ها مهمترین سازمانها در تولید نیروی انسانی ماهر و به تبع تولید دانش محسوب می شوند. وجود آزمایشگاه ها و مراکز پژوهشی و انجام پژوهش های بنیادی و کاربردی مهمترین رسالت سیستم های دانشگاهی محسوب می شود. از منظر مدیریت دانش در میات فعالیت های مختلف دانشی همچون تولید، جذب، انتشار، تسهیم و کاربرد دانش هدف نهایی همه فعالیت های دانشی و نظام مدیریت دانش، کاربرد دانش به منظور توسعه و اثربخشی و نوآوری در فعالیت های سازمانی است. به عبارت دیگر مدیریت دانش نوعا به یکی از دو هدف کلی می پردازد: استفاده مجدد از دانش برای ارتقاءکارایی و ابداع برای معرفی روشهای موثرتر انجام کارها. کاربرد دانش در دانشگاه از دو منظر دورنی و بیرونی قابل بررسی است.

از منظر درون سازمانی تمرکز اصلی مدیریت دانش در آموزش عالی بر کاربرد دانش در فرایندها و فعالیت های دانشگاهی - فرایند های یاددهی-یادگیری و فرایندهای پژوهشی - است. از این دیدگاه سیستم های آموزش عالی از حجم وسیعی از دانش خاص - که در هر دیسپلین علمی توسط متخصصان آن حوزه تولید می شود - و دانش تربیتی یا دانش پداگوژی - که غالبا توسط اندیشمندان علوم تربیتی تولید می شود - برای ارتقاء کارایی و نوآوری در آموزش و پژوهش استفاده می کنند.

اما دیدگاه دوم که انتظارات برون سازمانی از سیستم های دانشگاهی است به کاربردی بودن دانش خاص تولید شده متمرکز است که بتواند ارتقاء و کارایی و نوآوری را در صنعت تحقق بخشد. این مقاله به بررسی کاربرد دانش های دانشگاهی در عمل که پیامدهای سیستم دانشگاهی محسوب می شوند پرداخته و ناکارآمدی سیستم های دانشگاهی در تحقق ارتباط بین صنعت و دانشگاه را از منظر مدیریت دانش تبیین می نماید.

کاربرد دانش به استفاده عملی از دانش اکتسابی و تولید و بازتولید شده در چرخه مدیریت دانش اطلاق می شود. پژوهش های متعددی از روابط مثبت بین فعالیت های مدیریت دانش و نوآوری حمایت می کنند. اگر فعالیت کاربرد دانش بطور موفقیت آمیزی در سازمانها صورت نگیرد همه تلاشهای مدیریت دانش بیهوده خواهد بود زیرا مدیریت دانش تنها در صورتی موفقیت آمیز است که دانش استفاده شود.

گتز و همکاراننش - - 1997 بیان می کنند که آموزش عالی نقش راهبردی را در رشد بهره وری اشغال می کند نه به دلیل اینکه خودش یک صنعت است بلکه به این دلیل که منبع ایده های نو بوده و مدیرانی را تربیت می کند که بر بهروری اقتصادی تاثیر می گذارند. به عبارتی کاملتر می توان گفت موسسات آموزشی برای مدیریت مدیریت دانش پاسخگو هستند و نقش آن ها رهبری مدیریت دانش است. به عبارتی دیگر مدیریت آموزش عالی" مدیریت بر مدیریت دانش است".

نویسندگان و صاحبنظران مدیریت دانش تئوریها و مدلهای مختلفی را در زمینه فرایندهای مدیریت دانش ارائه نمودهاند که هر کدام بر جنبه خاصی از مدیریت دانش متمرکز شده است اما اکثر مدل های مدیریت دانش بر کاربرد دانش تاکید دارند. هر صنعت و سازمانی برای بهره گیری از این مدل ها و فرایندهایی که محققان و اندیشمندان مدیریت دانش ارائه نموده اند، ابتداء باید اهداف و عملیات راهبردی خود را مشخص نماید تا بتواند مدلی مناسب جهت مدیریت اطلاعات و دانش طراحی و اجراء نماید.

این تفکر راهبردی بدون وجود یک دیدگاه نظامند و بدون تفکر سیستمی حاصل نخواهد شد. تفکر نظام مند به مدیریت آموزش عالی نیازمند توجه به عوامل درون سازمانی، و برون سازمانی و فراسیستم های آموزش عالی است. از تدوین برنامه درسی گرفته به عنوان هسته اصلی و سیتم عامل نظام آموزشی تا ارزیابی پیامدها و بروندادهای نظام آموزش عالی این تفکر باید حاکم باشد تا صنعت آموزش عالی یتواند علاوه بر آنکه نیازهای دانشی این صنعت را مشخص نماید بستری را برای طراحی مدل های متنوع و متناسب فرایندهای تربیتی به منظور کاربردی کردن دانش فارغ التحصیلان ایجاد نماید.

با نگاهی به مدل های مدیریت دانش در می یابیم که کاربرد دانش یکی از مولفه های اصلی و هدف نهایی مدیریت دانش است. برای مثال اگر مدل نوناکا و تاکچی - - 1994 را یاد آوری کنیم می توانیم ببینیم که در وضعیتی که دانش اخذ شده ،کد گذاری شده، شناخته شده و در دسترس قرار گرفته است، هنوز در ربع سوم هستیم.لازم است که نیازهای مارپیج وار دانش از طریق درونی سازی موفقیت آمیز دانش کامل گردد.این فرایند درونی سازی که باید یادآوری گردد، نه فقط شامل دستیابی و درک محتواست ،بلکه تصمیم گیری آگاهانه راجع به این موضوع است که این به راستی یک روش خوب و به لحاظ ایده آل بهتر برای انجام امور هست یا نیست؟ لذا غایت دانش برای تصمیم در جهان واقعی - یا همان کاربرد دانش - به کار می رود.

دلایل کاربردی نشدن دانش در دانشگاهها و صنایع:

در کاربرد دانش درک و تحلیل چند موضوع مهم است: - 1 کدام دانش برای چه دسته ای از افراد قابل استفاده است. - 2 دانش بران چطور می توانند به بهترین نحو دانش را به کارببرند - 3 اعتقاد به این که استفاده از این دانش منجر به پیشرفت در کارهایشان خواهد شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید