بخشی از مقاله

اهمیت ساختار سازمان و فراینداجرای استراتژی


چکیده :

مطالعه چندین ساله مدیران ارشد به طور کلی نشان می دهد که عملکرد شرکت به شدت تحت تاثیر این مهم است که تا چه اندازه استراتژی یک کسب و کار با ساختار سازمانی و هنجارهای رفتاری کارمندان خود هماهنگ و مناسب یکدیگر می باشند.این مقاله یک طبقه بندی متشکل از چهار ترکیب مختلف رفتاری - ساختاری ارائه می دهد که شامل : مدیریت غالب، نوآوران مشتری محور، کنترل کننده گان قیمت مشتری محور و میانه رو می باشد.این طبقات ساختاری / رفتاری هر کدام با یک استراتژی کسب و کار خاص هماهنگ بوده و برا ارائه یک عملکرد خوب مناسب هستند که دراین مقاله به بررسی و شناسایی این که کدام ترکیب از ساختارها و رفتارها بهترین انتخاب برای تسهیل روند اجرای یک استراتژی خاص می باشند می پردازد.

واژگان کلیدی : استرتژی رقابتی،طراحی سازمان،عملکرد،اجرای استراتژی

(1 عمل دربرابر تصور کردن1

بسیاری از مدیران بر این باورند که اجرای درخشان مهم تر از استراتژی درخشان است. دلیل آن ساده است: انجام یک کار سخت تر از تصور آن است، و یک استراتژی ضعیف اجرا شده فقط یک چشم انداز از آنچه می توانست باشد است. اجرای موثر مشکل است، به این علت که به تلاش های هماهنگ و مناسب از افراد در سراسر یک سازمان نیاز است. بنابراین، یک


وظیفه مهم برای مدیران ارشد تعریف فعالیت های کلیدی برای موفقیت استراتژی سازمان و توسعه یک سیستم سازمانی است که این فعالیت ها را ارتقاء دهد. بر اساس یک مطالعه اخیر بر روی بیش از 200 واحد سازمان با سازمان(B2B)1، مشاهده گردید که بمنظور استراتژی برای ایجاد عملکرد بهتر، آن را باید با ویژگی های مناسب سازمانی و رفتار کارکنان تکمیل کرد.

(2 رسیدن به ستاره ها

هر سال، Mobile Travel Guide رتبه پنج ستاره را بدست می آورد. هتل Broadmoor در کلرادو اسپرینگز، دارای عنوان طولانی ترین و با سابقه ترین مرکز حاکم پنج ستاره است. برای بیش از 40 سال متوالی، Broadmoor بالاترین جایزه این صنعت را بدست آورده است با پیوستن به استراتژی ارائه بالاترین سطح خدمات به مشتریان. در حالی که بسیاری از هتل ها در این استراتژی مشترک بودند، تنها چند مورد به طور مداوم در اجرای آن موفق بوده اند. این چنین موفقیتی محصول تصمیم گیری های مدیریت ارشد است که باعث ایجاد و نگهداری سیستم و فرهنگی است که خدمات را ارتقاء می دهد.

در حالی که تنظیمات فیزیکی، ساختمان ها، و زمینهای اطراف Broadmoor موثر هستند، توجه مستمر توسط کارکنان به خدمات مهمانها عنصری است که وضعیت هتل را به پنج ستاره تبدیل می کند. قبل از مواجهه با یک مشتری، هر کارمند جدید باید در جلسه توجیهی دو و نیم روز شرکت کند که در آن یک کتابچه کارمندی دریافت می کند. در این جلسه آموزشی اولیه، کارکنان تازه استخدام شده با مقدار زیادی از اطلاعات مربوط به ارتباطات شغلی و مسئولیت های شغلی، برنامه ها و امکانات آشنا می شوند. حیاتی ترین موضوع رضایت مشتری ، با محوریت انجام وعده های داده شده به مشتری میباشد.

در پایان این جلسه اولیه، سرپرست شخصا از استخدام شدگان جدید استقبال می کند آنها را به محل کار اسکورت می کند، و به طور رسمی دوره آمزشی 90 روزه آنها شروع می شود. تنها پس از تکمیل موفقیت آمیز دوره آموزش 90 روز کارآموزان به عنوان کارمندان تمام وقت در نظر گرفته می شوند، و سپس به یک برنامه دقیق به نام نگه داشتن ستارگان وارد می شوند. نگه داشتن ستاره ها به پنج مدل تقسیم می گردد (1) فرهنگ رضایت مهمان، (2) ارتباطات برای رضایت مهمان، (3) رضایت هر روز مهمان، 4) بالا و فراتر از رضایت مهمان، و (5) هنر بهبود.

(3 مزیت Broadmoor

پس از در نظر گرفتن این مثال، ممکن است که بنظر برسد خدمات برجسته تنها مزیت رقابتی کلیدی Broadmoor باشد. در عوض، راز واقعی Broadmoor نهفته در هماهنگی و انطباق ساختار و سیستمهای آن با استراتژی بازاریابی است، که به تولید رفتارهای مناسب که


منجر به ایجاد ارزش برتر مشتری می شود. تطبیق ساختار و سیستم با استراتژی بازاریابی در صنعت مهمانداری ، نادر است و تقلید آن برای رقبا دشوار است. بنابراین، مزیت رقابتی Broadmoor اجرای استراتژی است. در ادامه این مفاله، حال یک مدل پیاده سازی موفق استراتژی معرفی می شود.

(4 تعریف استراتژی بازار

به منظور تعیین رابطه مناسب بین استراتژی، ساختار و رفتار ، یک مدیر ابتدا باید فقط آنچه را که استراتژی بازار شرکت (یا واحد کسب و کار) است مشخص کند. البته، هر استراتژی در بازار تا حدی منحصر به فرد است.تحقیقات نشان می دهد که چهار استراتژی بازار مختلف وجود دارد که شرکت یا واحد کسب و کار فردی ممکن است اتخاذ کند. این استراتژیها عبارتند از: آینده نگر1، تجزیه گر2، مدافعان هزینه پایین3 ، و مدافعان تمایز.4

چالش اولیه آینده نگران شناسایی و بهره برداری محصول جدید و فرصت های بازار است. قابلیت اصلی آنها، نوآوری در محصول و توسعه بازار است. تحلیلگران پیروان سریعی هستند. آنها از نزدیک واکنش های مشتری و موفقیتها ، شکستها و فعالیت های رقبا، برای شناسایی بخش های بدون رقیب و یا فرصتهای بهبود محصول را کنترل می کنند. تجزیه گران به دنبال این هستند که محصول موفق ارائه شده توسطآینده نگران را بهبود بخشند و یا با هزینه کمتری نسبت به آنها تولید کنند.

اپل به صورت موفقیت آمیزی هر دو استراتژی اکتشافی یا آینده نگر و تجزیه گر را به کار گرفت. اپل برای اولین بار توانست پنج کمپانی بزرگ را موسیقی متقاعد کرد که دانلود موسیقی که می تواند به سی دی و دستگاه های قابل حمل کپی شود را ارئه دهند . فروشگاه موسیقی iTunes اپل، در ماه آوریل سال 2003 آغاز به کار کرد، 1 میلیون دانلود را در هفته اول آن بفروش رساند. اپل با پخش کننده MP3 آی پاد خود در اواخر سال 2001 یک پیرو و یا تجزیه گر بود.کنگلومرا کره، ، پخش کننده های قابل حمل MP3 را در سال 1998 به جهان معرفی کرد. بهبود قابل مستمر و پایدار ارزش مشتری، هدف تحلیلگران است.

طرفداران هزینه پایین به طور معمول محصولات و یا خدمات خود را به بخش هایی کل بازار پایدار هدایت می کنند. تاکید آنها بر کارایی از طریق شیوه های استاندارد می باشد بجای اثربخشی که ناشی از انعطاف پذیری است. مدافعان تمایز همچنین محصولات یا خدمات خود را به بخش های پایدار بازار هدایت می کنند. با این حال، در مقابل مدافعان هزینه کم ، تاکید

 


مدافعان تمایز در ارائه خدمات فوق العاده و با کیفیت بالا، به جای ارائه پایین ترین قیمت می باشد. مدافعان تمایز برای حفظ کنترل بازار از طریق محصول با کیفیت ، خدمات، و یا تصویر برتر تلاش می کنند.

Broadmoor نخستین مثال از یک مدافع تمایز است. در صنعت هواپیمایی، ساختارهای با ظرفیت بالا و هزینه بالا هم باعث بوجود آمدن خطر است و هم فرصت. به تازگی، شرکت های هواپیمایی تازه متولد شده به بخش کم هزینه خطوط هوایی جنوب غربی پیوسته اند.یکی از نمونه های بسیار موفق از یک مدافع هزینه کم جوان JetBlue است. این شرکت هزینه ها را با استفاده از فرودگاه هایی که دارای هزینه های کمتر می باشند کنترل می کند، ،چرخش سریع هواپیما در جایگاهها، و پایین نگه داشتن هزینه های سربار با استفاده از فن آوری اطلاعات، بالاترین درجه ممکن رفابت را فراهم می کند. این شرکت تنها از دو نوع از هواپیما استفاده می کند، که منجر به کاهش در هزینه های آموزش برای همه انواع کارکنان، از جمله خلبانان، مکانیک، و خدمه کابین می گردد. ساختار قیمت گذاری برای JetBlue بسیار شفاف است که قیمت ها به نسبت مقصد و بر اساس تعداد روز بین خرید و سفر متفاوت می باشد.

(5 تصمیم اجرای استراتژی

هنگامی که استراتژی بازار یک شرکت یا واحد کسب و کار تعیین شد، تمرکز مدیریت به اجرای این استراتژی تغییر میابد. همانطور که قبلا ذکر شد، در این مطالعه، ما دو بعد بحرانی اجرا را د رنظر می گیرد: (1 ساختار سازمانی1 و (2 رفتار استراتژیک2


(1-5 ساختار سازمانی

سه بعد ساختاری موثر بر ارتباطات، هماهنگی و تصمیم گیری وجود دارد که برای اجرای استراتژی کلیدی و ضروری هستند. این ابعاد عبارتند از: رسمیت3، تمرکز4، و پیچیدگی.5


(1-1-5 رسمیت

رسمیت درجه ای است که تصمیم گیری ها و روابط کاری با استفاده از قوانین رسمی اداره می شود. قوانین و روش ها وسیله ای برای تعریف رفتارهای مناسب است. با جنبه های


معمول یک مشکل می توان به راحتی از طریق استفاده از قوانین بر خورد کرد، و همچنین قواعد افراد را قادر به سازماندهی فعالیت های خود به نفع خود و سازمان می سازد. کسب و کار را قادر می سازد تا به طور کامل از اکتشاف ها، و نوآوری های قبلی بهره برداری کند. قوانین و روش های رسمی نیز می تواند منجر به افزایش بهره وری و کاهش هزینه های اداری گردد.

شرکت های با روش های نسبتا غیر رسمی تر اغلب به عنوان ارگانیک نامیده می شود. شرکت های ارگانیک برقراری ارتباط افقی و عمودی و نقش های انعطاف پذیر را تشویق می کنند. کسب و کارهای با فن آوری بالا اغلب استفاده از یک ساختار نسبتا با ثبات و رسمی استفاده می کنند و پس از آن تیمهای پروژه ای موقت و گروه های چند منظوره شکل می گیرند.اثر نهایی دستیابی به کارایی سازمان و اثربخشی در بازار می باشد. تیم های موقت برای طیف گسترده ای از فعالیت ها شامل توسعه محصول جدید، ارزیابی های استراتژیک، و توسعه فرآیند مورد استفاده قرار می گیرند. مزایای استفاده از فرم ارگانیک عبارتند از: آگاهی و واکنش سریع به تغییرات بازار رقابتی و به اشتراک گذاری موثر تر اطلاعات، و کاهش تاخیر بین تصمیم و عمل است.

(2-1-5 تمرکز

تمرکز اشاره به قدرت تصمیم گیری دارد که صرفا توسط مدیران ارشد گرفته می شود و یا به مدیران میانی و سطح پایین واگذار می شود. خطوط ارتباط و مسئولیت در سازمانهای متمرکز نسبتا روشن است، و طی مسیر به مدیریت ارشد برای تصویب به سرعت می تواند انجام شود. در حالی که ایده های جدید کمتری ممکن است در سازمان متمرکز ایجاد شود، اجرا و پیاده سازی گرایش به سریع انجام شدن دارند موقعی که تصمیم گرفته می شود.با این حال، این ساختار، عمدتا در محیط پایدار، و غیر پیچیده سودمند است.

در یک سازمان غیر متمرکز،ایده ها و نظرات مختلف از گروه های مختلف ممکن است پدیدار شود. از آنجا که تصمیم گیری در یک سازمان غیر متمرکز پراکنده شده است، تصمیم گیری و اجرا، ممکن است وقت گیر تر باشد. در دراز مدت، ، این احتمال وجود دارد که در سازمان غیر متمرکز ایده های و برنامه های جدید تر واقعیتر بیشتر از یک سازمان متمرکز تولید شود. و وقتی که یک کار غیر معمول در یک محیط پیچیده انجام میگیرد ، عدم تمرکز است به احتمال زیاد می تواند موثرتر باشد.

(3-1-5 پیچیدگی

پیچیدگی اشاره به درجه ای دارد که در آن وظایف و فعالیت در سازمان تقسیم شده است. سازمان های بسیار پیچیده دارای نسبت بالاتری از متخصصان که تلاش های شازمان را به صورت مجموعه ای از فعالیتهای به خوبی تعریف شده هدایت می کنند. این متخصصان ممکن است بر فعالیتهای تبلیغاتی، قیمت گذاری، روابط توزیع ، و یا در بخش خاصی از بازار تمرکز کنند. متخصصان در مناطق مربوط به خودشان ماهر می باشند و معمولا با توجه به

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید