بخشی از مقاله

*** این فایل شامل تعدادی فرمول می باشد و در سایت قابل نمایش نیست ***

برآورد سطح توجيه کننده مالکيت براي تراکتور OTM٩٣٨ و ارائه راه کارهاي مناسب
خلاصه :
يکي از مهارتهاي مديريت ماشينهاي کشاورزي توانايي در تصميم گيري نسبت به استفاده از خدمات اجـاره اي و يا در صورت بودن سرمايه ، خريد ماشين است . در اين تحقيق سعي شده است با جمع آوري داده ها از منابع دست اول و انجام بررسي هاي لازم و با در نظر گرفتن شرايط جانبي که از آن جمله مي توان به تـورم و . . . اشـاره کـرده ، برآوردي دقيق از سطح توجيه کننده مالکيت براي تراکتور توليدي شرکت تراکتور سازي اروميه مـدل ٩٣٨ OTM انجام شود. .

واژگان کليدي : نقطه سر به سر، هزينه متغيير، هزينه ثابت

مقدمه :
منظور از مديريت اقتصادي ، شناخت و بکارگيري سيستمي است که در آن کليه آمار و ارقام هزينـه اي اعـم از نقدي و غيرنقدي ، ارزشهاي فرصتهاي از دست رفته و . . . براي هر ماشين مـورد اسـتفاده ، بـا روشـهاي محاسـباتي معيني منظور مي شوند تا با استفاده از آن بتوان مديريت مناسبي را با هدف افزايش درآمد و کاهش هزينه ها اعمال کرد. بطور کلي هزينه هاي مربوط به ماشينهاي کشاورزي به سه قسمت تقسيم مي شوند:
- هزينه مالکيت و اداره ماشين
- هزينه هاي کاربرد ماشين يا هزينه هاي متغيير
- هزينه هاي مربوط به زمان بندي يا هزينه هاي به موقع انجام نشدن کار
در مديريت ماشينهاي کشاورزي براي تصميم گيري نسبت به اسـتفاده از خـدمات اجـاره اي و يـا خريـد
ماشين از رابطه زير مي توان کمک گرفت :

معادله يک

A : سطح توجيه کننده مالکيت V.C :هزينه هاي متغيير ماشين
F.C : هزينه هاي ثابت ساليانه R : اجاره بهاء
هزينه هاي مالکيت هيچ رابطه مستقيمي با مقدار استفاده از ماشين در طول عمر ان ندارد ولـي بـه علـت وجود استهلاک به نحوي متاثر از آن مي باشد. لذا با کاربرد هرچه بيشتر ماشين به دليل سرشکن شدن هزينـه هاي ثابت بر ساعت هاي استفاده ، هزينه هاي مالکيت کاهش مي يابد.
هزينه هاي متغيير رابطه مستقيمي با ميزان اسـتفاده از ماشـين دارنـد. بنـابراين هرچـه ماشـين بيشـتر استفاده شود مقدار اين هزينه ها افزايش مي يابد. هزينه هاي متغيير ماشين شامل هزينه هاي سوخت ، روغن ، سرويس ، نگهداري و . . . مي باشد.
هزينه هاي ثابت و متغيير را مي توان با تقسيم بر سطح ( ha ) يا به صـورت سـاليانه يـا سـاعتي در نظـر گرفته شود.
ميزان اجاره بهاء ماشين نيز با توجه به ميزان هزينه ها و ميزان تورم و . . . هرساله متغيير مي باشـد. کـه اين مبلغ با بررسي ها برآوردهاي انجام شده از شرايط موجود هر ساله مشخص مي شود.
مواد و روش ها:
هزينه هاي مالکيت يا هزينه هاي ثابت :
هزينه هاي ثابت ماشين شامل موارد زير مي باشد :
- استهلاک - جايگاه نگهداري ماشين
- سود سرمايه - بيمه و ماليات
استهلاک :
استهلاک عبارت است ، ازکاهش در ارزش اقتصادي ماشين در اثر گذشت زمـان . روشـهاي مختلفـي بـراي محاسبه استهلاک وجود دارد، که هر يک محاسن و معايب خاص خود را دارند. در ايـن تحقيـق اسـتهلاک بـه روش خطي محاسبه شده است . ارزش اسقاطي دستگاه معمولا برابر ده درصد قيمت ماشين نو در نظـر گرفتـه شده است . در روش خطي با کسر کردن ارزش اسقاطي از قيمت اوليه و تقسيم آن بر عمـر مفيـد ماشـين بـر حسب سال ، استهلاک ساليانه بدست مي آيد. شايان ذکر است مقدار استهلاک ساليانه در اين روش بـراي هـر سال ثابت مي باشد.

که در آن :
D=استهلاک ساليانه L=طول عمر
P=قيمت اوليه S=ارزش اسقاطي
P= ٥٠٢٩٨٠٠٠ قيمت يک دستگاه تراکتور باغي با گاو آهن برگرداندار دو خيشه

سود سرمايه :
سرمايه يا پولي که براي خريد ماشين يا در رابطه با آن صرف مي شود داراي يک هزينه فرصت يا هزينه فرصت از دست رفته است . با توجه به اين مورد که در اين تحقيق استهلاک به روش خطي مستقيم محاسبه
شده است طبعا ميزان بهره مانند استهلاک براي سالهاي مختلف يکسان است که با رابطه زير بدست مي آيد:

2
I=سود ساليانه i=نرخ بهره (%)
با توجه به وجود تورم بجاي i، از نرخ واقعي بهره استفاده شده است که با رابطه زير بدست مي آيد:

Ir=نرخ واقعي بهره Ig=نرخ تورم کلي
Ip=نرخ بهره متداول

جايگاه نگهداري ماشين :
با توجه به اين نکته که وجود سر پناه براي ماشن ها، تاثير مثبتي در طول عمر و قيمـت بازفروشـي آنهـا دارد، ولي از طرفي اين تاثيرات براحتي قابل محاسبه نيستند، بنابراين ارزش اقتصادي انبار را نمي توان براحتي بصورت رقمي محاسبه و ارائه داد. معمولا در صورت عدم وجود ارقام دقيـق ، ١ تـا ٢ درصـد ارزش باقيمانـده را براي هزينه سرپناه در نظر مي گيرند و يا ٠/٧٥ درصد قيمت خريد اوليه ماشين براي هزينه جايگاه منظور مي شود.

بيمه و ماليات :
بيمه و ماليات نيز از ارقلام ديگر هزينه هاي ثابت در ماشين ها مي باشند. معمـولا هزينـه سـاليانه بيمـه
٠/٢٥ % قيمت خريد تخمين زده مي شود. ميزان ماليات سالانه نيز براي ماشين هاي کشاورزي ١ تا ٢ درصـد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید