بخشی از مقاله

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر حاکمیت شرکتی بر ظرفیت تامین مالی وام بانکی در شرکتهای دارویی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. این تحقیق از نوع توصیفی و از حیث هدف، تحقیق کاربردی است و در ردیف مطالعات توصیفی- پس رویدادی قرار میگیرد. جامعه آماری این پژوهش شرکتهای دارویی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. که از میان جامعه آماری 27 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بدون روش نمونه گیری و تحت شرایط خاص انتخاب گردید. جهت بررسی فرضیات از روش دادههای ترکیبی و پانل دیتا و روشهای رگرسیونی استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که اندازه هیئت مدیره بر ظرفیت تامین مالی وام بانکی تاثیر معناداری ندارد؛ نسبت مدیران غیرموظف هیئت مدیره بر ظرفیت تامین مالی وام بانکی تاثیر معناداری ندارد؛ همچنین نسبت سهام سهام داران نهادی بر ظرفیت تامین مالی وام بانکی تاثیر معناداری دارد.

کلیدواژگان: اندازه هیئت مدیره، استقلال هیئت مدیره، حاکمیت شرکتی، ظرفیت تامین مالی وام بانکی
مقدمه محیطی که شرکتها امروزه در آن فعالیت میکنند محیطی است در حال رشد و بسیار رقابتی و شرکتها برای ادامه حیات مجبور به رقابت با عوامل متعددی در سطح ملی و بین المللی و بسط فعالیتهای خود از طریق سرمایهگذاری جدید میباشند و شرکتها برای سرمایهگذاری احتیاج به منابع مالی دارند، اما منابع مالی و استفاده از آنها باید به خوبی تعیین شود تا شرکت بتواند سودآور باشد و این وطیفه مدیر مالی است که منابع تامین مالی و نحوه استفاده از آنها را تعیین کند.

منابع تامین مالی شرکتها بر اساس تامین مالی آنها به دو بخش » منابع مالی داخلی« و »منابع مالی خارجی«تقسیم میشود. بنگاهها    به منظور    اجرای    پروژههای    سودآور    و    دستیابی    به حداکبر    بازدهی در جهت
افتزایش منافع  سهامداران    خود،    از  منابع  مالی    مختلفی    بهره    میگیرند  .توانایی بنگاهها  در  مشخص نمودن  منابع داخلی    یا    خارجی    برای    فراهم  کردن  سرمایه    از    عوامل    اصلی  رشد    و  پیشرفت آنها
محسوب میشود - جعفری صمیمی و همکاران،. - 1392 مدیران بنگا ههای اقتصادی در عصر کنونی، با توجه به محدودیتهای منابع مالی به ویژه در عرصه تجارت جهانی و تنگ شدن رقابت، تحت فشار فزاینده ای قرار دارند تا هزینههای عملیاتی و بهای تمام شده را کاهش دهند و کمترین نوع ساختار سرمایه را برای انجام فعالیتهای بنگاه اقتصادی در راستای افزایش ارزش بنگاه، پرداخت به موقع بدهیها، تداوم فعالیت و حضور بیشتردر بازارهای داخلی و خارجی برگزینند .این فشارهامعمولاً از سوی گروههای مختلفی مانند سهامداران، مصرف کنندگان و سایر ذینفعان به مدیران بنگاهها وارد میشود .برای دستیابی به اهداف پیشگفته، راهبردهای مدیران، تأمین منابع مالی مطلوب با کمترین هزینه برای رشد و توسعه اقتصادی فعالیتهای بنگاه، افزایش سود وحداکثرسازی ثروت سهامداران، میباشد. جهت به حداکثر رساندن ثروت سهامداران، استفاده از مکانیزمهای حاکمیت شرکتی اهمیت زیادی دارد. در سالهای اخیر، از مسائل مهمی که درپی رسواییهای گسترده مالی در شرکتهایی چون انرون ، ورلدکام ، آدلفی ، و افزایش بحرانها و جرایم مالی در سطح جهان پژوهشگران به آن توجه کرده اند، موضوع حاکمیت شرکتی است که به لزوم نظارت بر مدیریت شرکت و به تفکیک واحد اقتصادی از مالکیت آن و درنهایت حفظ حقوق سرمایه گذاران و ذی نفعان مربوط می شود. در این فصل به بررسی بیان مساله پژوهش، ضرورت و اهمیت پژوهش، مدل پژوهش، اهداف و فرضیات پژوهش، قلمروهای پژوهش و تعاریف نظری و عملیاتی پژوهش پرداخته شده است.

-مبانی نظری و پیشینه پژوهش سازوکارهای حاکمیت شرکتی1

سازوکارهای حاکمیت شرکتی را میتوان به دو گروه داخلی و بیرونی تقسیم کرد. سازوکار داخلی حاکمیت شرکتی شامل:

-1تمرکز مالکیت،
-2هیئت مدیره،
-3جبران خدمت مدیران،

-4ساختار سازمانی چندبخشی.
و سازوکار بیرونی به بازار کنترل شرکتی اشاره دارد که در ایران متداول نیست. از بین سازوکارهای موجود، در این پژوهش، اندازه هیئت مدیره، نسبت مدیران غیرموظف هیئت مدیره و سرمایه گذران نهادی در نظر گرفته میشوند - طالب نیا و همکاران،. - 1390

تامین مالی تأمین مالی، هنر و علم مدیریت وجه نقد است .هدف از تأمین مالی، سرمایهگذاری، سودآوری، کاهش ریسک و برطرف کردن نیازهای اقتصادی و اجتماعی بنگاه است. سود ناشی از کسب کار بنگاه، از عوامل مهم تداوم فعالیت بنگاه اقتصادی تلقی گردیده و منبع مهمی برای تأمین مالی فعالیتهای عملیاتی بنگاه درآینده است. از نگرانیهای بنگاههای اقتصادی در جهان، تأمین منابع مطلوب مالی میباشد. هر نوع فعالیت نیاز به منابع مالی دارد .از این رو، منابع مالی را به شریان حیاتی بنگاههای اقتصادی و سازمانهای کوچک و بزرگ تشبیه کرده اند. در حقیقت، هدف اصلی از هر نوع فعالیت اقتصادی سودآوری است و کسب سود بدون وجود منابع مالی امکانپذیر نمیباشد.

مروری بر تحقیقات انجام شده پیشینه داخلی:

قلیچ - - 1395، پژوهشی تحت عنوان » جایگاه و ابزارهای حاکمیت شرکتی در نظام بانکداری اسلامی« انجام دادند. نتایج پژوهش آنان نشان داد که بانکداری اسلامی ظرفیت بالایی در اجرای اصول حاکمیت شرکتی دارد .این نظام با دارا بودن محرکهایی همچون رقابت پذیری، قوانین و مقررات خاص در بانکداری اسلامی، الزام افراد به رعایت اخلاق اسلامی و شرایط اخلاقمدارانه محیط اجتماعی سیاسی جامعه اسلامی میتواند بسترساز-مناسبی برای تحقق حاکمیت شرکتی در نظام بانکی باشد .همچنین نظارت، مدیریت ریسک و اعمال شفافیت از جمله ابزارهای نظام بانکداری اسلامی در پیاده سازی حاکمیت شرکتی است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید