بخشی از مقاله

چکیده

ما در این تحقیق به بررسی رابطه بین جریان نقدی و سرمایه گذاری در شرکتهای دارای محدودیت مالی و بدون محدودیت مالی پرداخته ایم.قلمرو زمانی تحقیق شامل یک دوره زمانی پنج ساله براساس صورتهای مالی سالهای 1387 الی 1393 شرکتهای برگزیده میباشد. تعداد شرکت های نمونه پس از اعمال محدودیت های تعریف شده 113 شرکت می باشد. این تحقیق از نوع توصیفی - تحلیلی و ازجهت طرح تحقیق، از نوع تحقیقات پس رویدادی است. از لحاظ ماهیت و روش تحقیق از نوع پنل دیتا می باشد .نتایج نشان می دهد که بین سطح نگهداشت وجه نقد و حساسیت سرمایه گذاری به جریان نقدی رابطه ای منفی و معنی دار وجود دارد. براساس نتایج به دست آمده به مدیران و سرمایه گذاران پیشنهاد می شود که در تصمیمات خود علاوه بر توجه به میزان جریان وجوه نقد به میزان سطح نگهداشت وجه نقد و میزان بدهی شرکت و سطح محدودیت مالی شرکت نیز توجه کنند.

واژه های کلیدی:وجه نقد، تامین مالی ، حساسیت سرمایه گذاری، محدودیت مالی

مقدمه

توانائی شرکت در تعیین منابع مالی بالقوه برای تهیه سرمایه گذاریها و تهیه برنامههای مالی مناسب، از عوامل اصلی رشد و پیشرفت شرکت به حساب میآید. در چنین شرایطی بهره گیری از تکنیک های مدیران مالی در اداره امور شرکتها بیشتر از هر زمانی ضرورت دارد. تهیه خط مشی صحیح مالی توان شرکت در نیل به هدفهای استراژیک را تقویت میکند. بدیهی است برای شرکتها موفقیت دراز مدت مستلزم تولید کالاهایی با کیفیت بالاتر، هزینه کمتر و فروش با قیمت مناسب است که امر تولید خود مستلزم تأمین منابع مالی با هزینه قابل قبول می باشد. عوامل متعددی باعث افزایش میزان سرمایه مورد نیاز شرکتها می باشند یکی از مهمترین عوامل اجرای پروژه ها و طرح های توسعه می باشد.

در صحنه رقابت شرکتهایی موفق اند که علاوه بر تداوم فعالیت و حفظ سرمایه خود از بازار، در راستای رشد و پیشرفت نیز گام بردارند. روشهای تأمین مالی تحت تأثیر عوامل درونی و بیرونی از قبیل فرصتهای رشد شرکت، سود انباشته، اندازه شرکت، نسبت بدهی و دارایی نامشهود است تاکنون کسی نتوانسته است ساختار سرمایه مطلوب ی ارائه کند. د ر عین حال، صرفه جویی مالیاتی هزینه بهره شرکتها را به تأمین مالی از طریق بدهی تشویق میکند - کردستانی، پیرداوری،1391،. - 124

پیشینه تجربی تحقیق

گرسیا و مارا - 2014 - بیان می کنند که شرکت های با محدودیت مالی نسبت به شرکتهای بدون محدودیت مالی بیشتر به نظریه سلسله مراتب در انتخاب منابع تامین مالی قایل هستند. آنها معتقدند شرکتهای با محدودیت مالی به وجوه نقد ایجاد شده در داخل وابسته بوده و سرمایه گذاری های آنها یک رویداد درونی به حساب می آید.جورج و همکاران - 2011 - در مطالعه ای که در کشور هند انجام شد، نشان دادند که حساسیت سرمایه گذاری به جریان نقد برای هر دو شرکت با محدودیت و بدون محدودیت مالی، قوی می باشد.کلین و می دو - 2011 - در تحقیقی بیان کردند که یکی از عواملی که در ارتباط با تشریح نوسان قدرت توضیح دهندگی سود با ارزش شرکت در طول زمان حائز اهمیت است، تغییراندازه شرکت میباشد. با بزرگ تر شدن اندازه شرکت انتظار می رود که توجه سرمایه گذاران به سود بیشتر معطوف شود.

نهندی و درخور - 1392 - در تحقیقی نشان داند که وجه نقد در شرکتهای با محدودیت مالی نسبت به شرکت های بدون محدودیت مالی، باعث افزایش ارزش شرکت می شود، همچنین بین وجه نقد و میزان سرمایه گذاری رابطه مثبت وجود دارد.عرب صالحی و اشرفی - 1390 - به بررسی نقش ذخایر نقدی در تعیین حساسیت سرمایه گذاری- جریان نقدی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند. یافته های تحقیق آنها نشان دهنده نقش مثبت ذخایر نقدی در کاهش حساسیت سرمایه گذاری جریان نقدی شرکتهاست.سرانجام فرضیه برگرفته از مبانی نظری به شرح زیر تدوین شده است.

فرضیه :1 بین سرمایه گذاری و جریان وجوه نقد رابطه معناداری وجود دارد.

فرضیه :2 بین سرمایه گذاری و جریان وجوه نقد در شرکت های دارای محدودیت مالی و بدون محدودیت مالی رابطه معناداری وجود دارد.

فرضیه :3 بین سطح نگهداشت وجه نقد و حساسیت سرمایه گذاری به جریان نقدی رابطه معناداری وجود دارد.

فرضیه :4 بین سطح نگهداشت وجه نقد و حساسیت سرمایه گذاری به جریان نقدی در شرکت های دارای محدودیت مالی و بدون محدودیت مالی رابطه معناداری وجود دارد.

فرضیه :5 بین تأمین مالی از طریق بدهی و حساسیت سرمایه گذاری به جریان نقدی رابطه معناداری وجود دارد.

فرضیه :6 بین تأمین مالی از طریق بدهی و حساسیت سرمایه گذاری به جریان نقدی در شرکت های دارای محدودیت مالی و بدون محدودیت مالی رابطه معناداری وجود دارد.

روش شناسی تحقیق

دادههای تحقیق از صورتهای مالی، یادداشتهای توضیحی، گزارشهای سازمان بورس اوراق بهادار تهران و از طریق مراجعه به سایت شرکت اطلاع رسانی بورس - کدال - ، سایت بورس اوراق بهادار تهران استخراج و گردآوری شد و در پردازش مدل ها از نرمافزار EViews مورد استفاده قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از آمار استنباطی بر

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید