بخشی از مقاله

مقدمه:

کف پای صاف یکی از شایعترین مشکلات پا، در تمامی گروه های سنی از جمله کودکان است . - 2 ,1 - این اختلال علاوه بر اینکه باعث ایجاد درد و خستگی زودرس در اندام های تحتانی فرد می شود - 3 - ، می تواند با اثرات جانبی مخربی روی سایر ساختارهای اندام تحتانی از جمله مفاصل مچ پا، زانو، ران، لگن و حتی ستون فقرات نیز همراه باشد . - 4 - یکی از درمانهای رایج که امروزه جهت رفع این اختلال استفاده می شود, تجویز انواع کفی های طبی است . - 5 - با این حال میزان تاثیرگذاری استفاده بلند مدت از این شیوه درمانی، بخصوص در کودکان به درستی مشخص نیست. بر این اساس هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تاثیر استفاده بلندمدت کفی طبی سفارشی نیمه سخت بر تغییرات ساختاری پا در کودکان 6 تا 12 سال مبتلا به صافی کف پا منعطف بوده است.

روش شناسی:

مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی با رویکرد تاثیرسنجی است. آزمودنیهای تحقیق شامل 30 کودک با دامنه سنی 6 تا 12 سال - سن: 9 ± 2/13 سال، قد: 123 ± 6/71 سانتی متر و وزن: 38/76 ± 6/80 کیلوگرم - مبتلا به صافی کف پای منعطف بودند که به صورت تصادفی از میان 250 کودک مراجعه کننده به کلینیک دکتر فوت برگزیده شدند. آزمودنی ها و والدین آنها به طور کامل با اهداف و محتوای تحقیق آشنا شدند و قبل از انجام آزمایشات فرم رضایت نامه ای از والدین دریافت شد.

برای تشخیص عارضه کف پای منعطف از روش ارائه شده در شکل 1 استفاده شد که بر اساس آن از آزمودنی خواسته شد که در حالت ایستاده روی پنجه قرار گیرد، در صورتی که قوس طولی داخلی در پا نمایان می شد و انحراف پاشنه از بین می رفت، به عنوان صافی کف پای منعطف تشخیص داده می شد . - 1 - برای اندازه گیری پارامترهای مربوط به ساختار پا شامل arch index از دستگاه اسکن 2 بعدی کف پا 2D Foot Scan - ، Foot Levelers، آمریکا - در حالت ایستادن استاتیک - شکل - 2، برای اندازه گیری پارامتر Foot posture index از پرسشنامه Foot Posture Index-6  و برای اندازه گیری زاویه والگوس پاشنه پا از گونیامتر 15 cm - ، MSD، بلژیک - - شکل - 2 در هر دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد.

پس از ارزیابی پیش آزمون، با استفاده از دستگاه برش 3 بعدی کفی SL Digitizer - ، Amfit Inc، آمریکا - و نرم افزار پیشفرض CAD-CAM کفی طبی منطبق با ساختار پای هر فرد طراحی و ساخته شد. جنس کفی ها نیمه سخت و از ترموپلاستیک پلی پروپلین با روکش پارچه ای بود - شکل . - 3 افراد پس از 6 ماه استفاده از کفی اختصاصی ساخته شده برای خود مجددا مورد ارزیابی قرار گرفتند. تمام اندازه گیری ها برای پای راست انجام گرفت.

شکل .1 روش شناسایی صافی کف پای منعطف - در هنگام ایستادن روی پنجه والگوس پاشنه از بین می رود و قوس داخلی پا شکل می گیرد - .

شکل .2 دستگاه اسکن 2 بعدی و گونیامتر مورد استفاده.

شکل .3 قالبگیری 3 بعدی از پا برای برش کفی - چپ - و نمونه ای از کفی های طبی ساخته شده - راست - .

از میانگین و انحراف معیار برای توصیف اطلاعات استفاده شد. از نرمال بودن توزیع داده ها با استفاده از آزمون کولموگراف-اسمیرنوف اطمینان حاصل شد و سپس بررسی تاثیر کفی بر پارامترهای اندازه شده از آزمون ANOVA با اندازه گیری مکرر استفاده شد. سطح معنی داری در تمامی تحقیق 0/05 در نظر گرفته شد.

یافته ها: اطلاعات کلی مربوط به مراحل اندازه گیری تحقیق در جدول 1 ارائه شده است.

جدول .1 - انحراف معیار - میانگین پارامترهای اندازهگیری شده در مرحله پیش آزمون و پس از 6 ماه مربوط به پای راست 30 نفر آزمودنی های تحقیق

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید