بخشی از مقاله

چکیده

هدف از مطالعه حاضر تاثیر روغن گیاهی حاوی - سنبل الطیب، بابونه و زردچوبه - بر عملکرد مردان مبتلا به ارتروز زانوبود. در این مطالعه 30 مرد مبتلا به آرتروز زانو - میانگین سنی 58/3 7 /1 سال و قد 166 /5 2/18سانتیمتر و وزن 69/35 5 /2 کیلوگرم - به عنوان نمونه انتخاب و در سه گروه-1 کنترل، -2 استعمال خارجی پماد حاوی عصاره گیاهان دارویی قرار داده شدند. گروه ها به مدت 8 هفته تحت درمان قرار گرفتند. از آزمودنی ها قبل و بعد از سپری کردن دوره درمانی آزمون بعمل آمد.

متغیر درد و عملکرد توسط پرسشنامه استاندارد KOOS اندازه گیری شدند. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون آنوای یک طرفه در سطح - - P<0,05 استفاده گردید. نتایج نشان داد که پس 8 هفته درمان، میانگین شاخص درد و عملکرد تمامی گروه ها بجز گروه کنترل در پس آزمون نسبت به پیش آزمون به ترتیب به طور معنی داری کاهش و افزایش نشان داد .

همچنین شاخص درد و عملکرد گروه استعمال کننده خارجی پماد حاوی عصاره گیاهان دارویی نسبت به سایر گروه ها به طور معنی داری کاهش و افزایش بیشتری را نشان دادند. با توجه به یافته های این پژوهش، می توان نتیجه گرفت که استعمال کننده خارجی پماد حاوی عصاره گیاهان دارویی هر دو به یک میزان و به طور معنی داری میزان درد را کاهش و عملکرد را افزایش می دهند. بنابراین جهت کاهش درد و افزایش عملکرد افراد مبتلا به آرتروز زانو بر موثر است.

مقدمه

استئوآرتریت یکی از شایعترین اختلالات مفصلی و از علل عمده ناتوانی و از کارافتادگی اجتماعی-اقتصادی میباشد - پولارد وارد و همکاران، .1 - 2008 زانو شایعترین محل استئوآرتریت پس از انگشتان و مهرهها میباشد، به طوری که یک سوم از جمعیت بالای 65 سال دنیا دچار تغییرات رادیولوژیکی استئوآرتریت زانو هستند - برهام .2 - 2001 درد اسکلتی- عضلانی مشکلی شایع در میان افراد مبتلا است و اثرات طولانی مدت این دردها به خوبی شناخته شده است. علاوه بر این محدود کردن فعالیت جسمانی به دلیل ضعف عضلانی ناحیه پایین تنه در میان افراد مبتلا بسیار مهم است

بیان مسئله

مطالعات نشان می دهند که شیوع استئوآرتریت زانو در بین افراد 65 ساله یا بالاتر بین 60 تا 90 درصد است. علاوه بر این آرتریت، خصوصاً در زانو، بیشتر در زنان و با افزایش سن رخ میدهد - استمررگونتر و همکاران .4 - 2000رنج بردن از درد های اسکلتی عضلانی مهمترین دلیل غیبت از کار در دنیای غرب است، که اغلب منجر به درد، از دست رفتن قابلیت حرکت و یک ناتوانی بلند مدت میشود . از سوی دیگر هزینه های ناشی از بیماری چه به صورت هزینه های مستقیم در رابطه با مراقبتهای پزشکی - درمان و نوتوانی - و چه به صورت هزینه های غیر مستقیم حاصل از عدم بهرهوری، به بار سنگین اقتصادی و بهداشتی آرتریت میافزاید

استئوآرتریت زانو به عنوان یکی از اختلال اسکلتی عضلانی شناخته شده که تاکنون هیچ دارویی که باعث جلوگیری، و یا تأخیر در پیشرفت بیماری همچنین برگشت تغییرات پاتولوژیک ناشی از استئوآرتریت در انسان شود، برای این بیماری شناخته نشده است. در حال حاضر درمان قطعی برای استئوآرتریت زانو وجود ندارد - مک کارتی و اولدام - 1999،6 به دلیل آنکه مکانیسم ایجاد بیماری و پیشرفت آن هنوز به طور کامل شناخته نشده است . بنابراین هدف اصلی درمان بر کاهش نشانه ها و علائم بیماری متمرکز شده است و در صورت امکان، کند کردن پیشرفت بیماری می تواند از اهداف درمانی باشد. درمانهایی که در استئوآرتریت زانو بکار میرود.

تغییر شرایط زندگی بیمار ، درمانهای غیر دارویی - ورزش، لیزر، الکترومغناطیس - ، درمانهای دارویی ،تزریقهای داخل مفصلی ، روشهای جراحی، روشهای نوین در دست بررسی ازجمله ژن درمانیفالسون، لارنس و همکاران 2000، عثمان، راینولد و همکاران2003 .گرین، هوپس و همکاران، 8 - 2006، اشکال مختلف فیزیوتراپی است. با توجه به اهمیت کاهش درد و نیز تأثیر روغن گیاهی حاوی عصاره گیاهان دارویی و حرکت درمانی برکاهش درد. این تحقیق مقایسه تاثیر یک دوره8 هفته ای حرکت درمانی و استعمال جلدی روغن حاوی عصاره گیاهان دارویی - عصاره سنبل الطیب، ،بابونه، زرد چوبه - بر میزان درد و عملکرد مردان مبتلا به آرتروز زانو می باشد.

هدف کلی پژوهش

تاثیر روغن گیاهی حاوی - سنبل الطیب، بابونه و زردچوبه - بر عملکرد مردان مبتلا به ارتروز زانو

پیشینه تحقیق: محبعلی و همکاران 1392 - ررسی - ب اثرات ضدّ التهابی و ضدّ دردی عصاره هیدروالکلی بابونه در موش سوری نر. نتایج نشان داد عصاره هیدروالکلی بابونه باعث کاهش التهاب ناشی از گزیلن و فرمالین به ویژه در دوزهای1000 و 800 میلیگرم بر کیلوگرم در مقایسه با گروههای شاهد و کنترل مثبت میگردد. همچنین عصاره هیدروالکلی گیاه بابونه در تمامی دوزها به ویژه دوز1000 میلیگرم بر کیلوگرم، باعث کاهش درد ناشی از تزریق اسید استیک %0,7 در مقایسه با گروه شاهد میشود .

پاکنیا و همکاران - 1392 - در تحقیقی با مقایسه اثرات ضد دردی عصاره هیدروالکلی گیاه پونه با مرفین در موش سوری نر عنوان کرد که عصاره هیدروالکلی گیاه پونه در مدل صفحه داغ، در دوز 1600 میلی گرم بر کیلوگرم اثر ضد دردی معنی داری را ایجاد می نماید. وفایی و همکاران - 1390 - در تحقیقی به بررسی اثرات عصاره گیاهان سنبل الطیب، مرزه و نعناع بر علایم ناشی از قطع مرفین در موش کوچک آزمایشگاهی پرداختند عنوان کردند که عصاره سنبل الطیب و مرزه به ترتیب در دوز 25 و 200 میلی گرم و نعناع در تمامی دوزها موجب کاهش معنی دار تعداد پرش و نیز سنبل الطیب در دوزهای 100 و 50 میلی گرم و مرزه و نعناع در تمامی دوزها موجب کاهش دفع مدفوع 30 دقیقه بعد از تزریق نالوکسان شد .

یافته های فوق نشان دادند که عصاره سنبل الطیب و مرزه - به صورت وابسته به دوز - و نیز نعناع احتمالا نقش مهمی در کاهش علایم قطع مرفین از طریق اثرات ضد درد خود دارند. روش پژوهش: پژوهش حاضر بدلیل داشتن گروه کنترل و متغییر مستقل ویژگی نیمه تجربی داشته که به روش طرح پیش و پس آزمون و گردآوری دادهها،به روش میدانی انجام گرفته است.

جامعه آماری تحقیق را کلیه مردان مبتلا به آرتروز زانو شهر دزفول به تعداد 50 نفر در دامنه سنی 40 تا 60 سال که جهت فیزیوتراپی به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند را شامل می شد. نمونه پژوهش در مجموع 32 نفر بودند که پس از بررسی پرونده پزشکی و تایید شرایط مورد نیاز شرکت در این تحقیق به طور داوطلبانه جهت شرکت در این تحقیق انتخاب شدند که به طور تصادفی در 4 گروه 8 نفره تقسیم شدند.

گروهبندی آزمودنیها:آزمودنی های این تحقیق که 32 نفر بودند به طور تصادفی به چهار گروه مساوی تقسیم شدند.

- گروه اول :گروه کنترل - C - ، شامل آزمودنی های بودند که در طی دوره 8 هفته ای تحقیق هیچ گونه مداخله درمانی بجز درمان های روتین بیماران مبتلا به آرتروز نداشتند.

- دومین گروه : علاوه بر درمان های روتین بیماران مبتلا به آرتروز استعمال خارجی عصاره نیز داشتند.

- سومین گروه، علاوه بر درمان های روتین بیماران مبتلا به آرتروز حرکات درمانی را نیز انجام دادند.

- و چهارمین گروه، علاوه بر درمان های روتین بیماران مبتلا به آرتروز استعمال خارجی روغن حاوی عصاره گیاه دارویی و حرکت درمانی را نیز به مدت 8 هفته مطابق پروتکل ویژه انجام شد.

شایان ذکر است که کلیه آزمودنیها با رضایت کامل در تحقیق حاضر شرکت کردند . پروتکل های اجرایی تحقیق :پروتکل گروه اول: آزمودنی های این گروه در طی دوره 8 هفته ای تحقیق هیچ گونه مداخله درمانی بجز درمان های روتین بیماران مبتلا به آرتروز نداشتند.

پروتکل درمانی گروه دوم:آزمودنی های گروه دوم - گروه تجربی - علاوه بر درمان های روتین بیماران مبتلا به آرتروز به مدت هشت هفته هر هفته سه جلسه در سه روز جداگانه فقط 2 گرم روغن حاوی 250 میلی گرم عصاره از هر کدام از گیاهان دارویی سنبل الطیب، ،بابونه، زرد چوبه را به صورت استعمال خارجی در سرتاسر ناحیه مفصل زانو که شخص در آن ناحیه احساس درد می کند استفاده شد. عصاره گیاهان - تهیه عصاره گیاهان دارویی سنبل الطیب، ،بابونه، زرد چوبه - مورد استفاده در این تحقیق از شرکت داروسازی باریج اسانس خریداری خواهد شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید