بخشی از مقاله

چکیده

هدف از مطالعه حاضر مقایسه تاثیرات استعمال جلدی روغن حاوی عصاره گیاهان دارویی - سنبل الطیب،بابونه و زردچوبه - بر میزان درد و عملکرد مردان مبتلا به آرتروز زانو بود. در این مطالعه 30 مرد مبتلا به آرتروز زانو به عنوان نمونه انتخاب و در دو گروه-1 کنترل، -2 استعمال خارجی پماد حاوی عصاره گیاهان دارویی تحت درمان قرار گرفتند. از آزمودنی ها قبل و بعد از سپری کردن دوره درمانی آزمون بعمل آمد. متغیر درد و عملکرد توسط پرسشنامه استاندارد KOOS اندازه گیری شدند.

برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون آنوای یک طرفه در سطح - - P< 0,05 استفاده گردید. نتایج نشان داد که پس 8 هفته درمان، میانگین شاخص درد و عملکرد تمامی گروه ها بجز گروه کنترل در پس آزمون نسبت به پیش آزمون به ترتیب به طور معنی داری کاهش و افزایش نشان داد .

همچنین شاخص درد و عملکرد گروه استعمال کننده خارجی پماد حاوی عصاره گیاهان دارویی به همراه حرکت درمانی نسبت به سایر گروه ها به طور معنی داری کاهش و افزایش بیشتری را نشان دادند. با توجه به یافته های این پژوهش، می توان نتیجه گرفت استعمال کننده خارجی پماد حاوی عصاره گیاهان دارویی هر دو به یک میزان و به طور معنی داری میزان درد را کاهش و عملکرد را افزایش می دهند. در کاهش درد و افزایش عملکرد نسبت استعمال کننده خارجی پماد حاوی عصاره گیاهان دارویی موثر تر می باشد بنابراین جهت کاهش درد و افزایش عملکرد افراد مبتلا به آرتروز زانو بر دو روش دیگری ترجیح دارد.

مقدمه
استئوآرتریت یکی از شایعترین اختلالات مفصلی و از علل عمده ناتوانی و از کارافتادگی اجتماعی- اقتصادی میباشد - پولارد وارد و همکاران، .1 - 2008 زانو شایعترین محل استئوآرتریت پس از انگشتان و مهرهها میباشد، به طوری که یک سوم از جمعیت بالای 65 سال دنیا دچار تغییرات رادیولوژیکی استئوآرتریت زانو هستند - برهام .2 - 2001 درد اسکلتی- عضلانی مشکلی شایع در میان افراد مبتلا است و اثرات طولانی مدت این دردها به خوبی شناخته شده است. علاوه بر این محدود کردن فعالیت جسمانی به دلیل ضعف عضلانی ناحیه پایین تنه در میان افراد مبتلا بسیار مهم است 

2؛1 بیان مسئله
مطالعات نشان می دهند که شیوع استئوآرتریت زانو در بین افراد 65 ساله یا بالاتر بین 60 تا 90 درصد است . علاوه بر این آرتریت، خصوصاً در زانو، بیشتر در زنان و با افزایش سن رخ میدهد - استمررگونتر و همکاران 4 - 2000 .رنج بردن از درد های اسکلتی عضلانی مهمترین دلیل غیبت از کار در دنیای غرب است، که اغلب منجر به درد، از دست رفتن قابلیت حرکت و یک ناتوانی بلند مدت میشود. از سوی دیگر هزینه های ناشی از بیماری چه به صورت هزینه های مستقیم در رابطه با مراقبتهای پزشکی - درمان و نوتوانی - و چه به صورت هزینه های غیر مستقیم حاصل از عدم بهرهوری، به بار سنگین اقتصادی و بهداشتی آرتریت میافزاید

استئوآرتریت زانو به عنوان یکی از اختلال اسکلتی عضلانی شناخته شده که تاکنون هیچ دارویی که باعث جلوگیری، و یا تأخیر در پیشرفت بیماری همچنین برگشت تغییرات پاتولوژیک ناشی از استئوآرتریت در انسان شود، برای این بیماری شناخته نشده است.

در حال حاضر درمان قطعی برای استئوآرتریت زانو وجود ندارد - مک کارتی و اولدام 6 - 1999، به دلیل آنکه مکانیسم ایجاد بیماری و پیشرفت آن هنوز به طور کامل شناخته نشده است . بنابراین هدف اصلی درمان بر کاهش نشانه ها و علائم بیماری متمرکز شده است و در صورت امکان، کند کردن پیشرفت بیماری می تواند از اهداف درمانی باشد.

درمانهایی که در استئوآرتریت زانو بکار میرود. تغییر شرایط زندگی بیمار - یانگ، ساریس و همکاران 7 - 2004، درمانهای غیر دارویی - ورزش، لیزر، الکترومغناطیس - ، درمانهای دارویی ،تزریقهای داخل مفصلی ، روشهای جراحی، روشهای نوین در دست بررسی ازجمله ژن درمانیفالسون، لارنس و همکاران 2000، عثمان، راینولد و همکاران2003 .گرین، هوپس و همکاران، 8 - 2006، اشکال مختلف فیزیوتراپی است

هدف اصلی مداخلات درمانی در این بیماران بهبود آسیب های جسمی همراه با استئوآرتریت مثل قدرت عضلانی، درد، دامنه حرکتی، حس عمقی، تعادل، تناسب قلبی عروقی و عملکرد های فیزیکی وکمک به داشتن نقش بهینه در اجتماع، خانواده،کار و فعالیت های تفریحی اسکیتی

 از جمله مهم ترین عوارض آرتروز زانو در مبتلایان درد ناشی از بیماری و کاهش عملکرد در زندگی روزمره می باشد. با توجه به اهمیت درد در این بیماران و جهت کاهش آن و بهبود عملکرد حرکتی پزشکان از روشهای کاهش درد مثل تجویز داروهای شیمیایی و سنتتیک از جمله دکلوفناک، ایبوپروف، استامینوفن،آسپیرین. پیروکسیکام، حب جدوار ،متادون،کتوپروفن و .. به بیماران استفاده می کنند.

با این وجود به دلیل عوارض جانبی بالقوه از جمله مشکلات گوارشی و کبدی و فقدان کارایی لازم ، کاربرد داروهای مکمل دیگر به ویژه درمان های گیاهی برای کنترل درد در حال افزایش است - سپری، شیبانی و همکاران. 11 - 2011طیف بسیار گسترده ای از داروهای گیاهی ضد درد وجود دارند که به روش های مختلفی من جمله به شکل دم کرده، از طریق استعمال خارجی و غیره از هزاران سال تاکنون در میان اقوام مختلف از جمله ایرانیان موارد مصرف داشته اند که می توان به رزماری، گزنه، دم اسب، نعناع - از طریق اثرات مرکزی و محیطی - - عیدی، روستائیان و همکاران، 12 - 2010،مرزه - از طریق مکانیزم های مرکزی و فرایندهای التهابی - - وردی کمالی نژاد و همکاران 13 - 2005،آویشن - از طریق تاثیر بر فرآیند التهابی - - طاهریان، رشیدیپور و همکاران. 14 - 2004،پونه - مهار سنتزNO و واسطه های التهابی و گیرنده هایNMDA و تحریک گیرنده های اپیوئیدی - - مکتاری، شریعتی و همکاران 15 - 2009، وجود دارند، که موجب کاهش درد از طریق مکانیسم عنوان شده می شوند.

این اثرات کاهنده درد گیاهان دارویی ذکر شده به دلیل وجود ترکیبات موثر آنها بر درد شامل فلاونوئیدها - کورستین - ، روغنهای فرار - مونوترپن ها و سزکوئی ترپن ها، توجون - ، ترکیبات فنلی مانند تیمول و کارواکرول، کومارین، استروئیدهای گلیکوزیدی، ترکیبات آلکالوئیدی نظیر آتروپین، اسکوپولامین و هیوسین، اسیدهای آلی نظیر اسید کافئیک، اسید رزمارینیک، اسید نیکوتینیک، اسید فنولیک، گابا، گلیسین، تانن ها، روغنهای ضروری مثل پینن، لیمونن و سینئول، الکل های مونوترپن، دی ترپنوئیدها، ریبوفلاوین، ترپن ها، رزین ها، ایریدوئیدها، ترکیبات الکلی نظیر ساپونین، کافور، الفا تیوجن، سینئول، میرسین است 

با توجه به اهمیت کاهش درد و نیز تأثیر روغن گیاهی حاوی عصاره گیاهان دارویی و حرکت درمانی برکاهش درد. این تحقیق مقایسه تاثیر یک دوره8 هفته ای حرکت درمانی و استعمال جلدی روغن حاوی عصاره گیاهان دارویی - عصاره سنبل الطیب، ،بابونه، زرد چوبه - بر میزان درد و عملکرد مردان مبتلا به آرتروز زانو می باشد.

3؛1 ضرورت و اهمیت پژوهش
درد اسکلتی -عضلانی مشکلی شایع در میان افراد مبتلا به استئو آرترینت زانو است و اثرات طولانی مدت این دردها به خوبی شناخته شده است .مطالعات نشان دادند که شیوع استئوآرتریت زانو در بین افراد 65 ساله یا بالاتر بین 60 تا 90درصد است علاوه بر این محدود کردن فعالیت جسمانی در میان سالمندان به علت استئو آرترینت زانو بسیار مهم است.

تخمین زده شده است که یک سوم از جمعیت بالای 65 سال دنیا دچار تغییرات رادیولوژیکی استئوآرتریت زانو هستند. از سویی روشهای سنتی درمان این عارضه مثل دارو درمانی عوارض خطرناکی برای بیماران دارد بنابراین یافتن روش های نوین که دارای عوارض جانبی نباشند مورد علاقه وافر می باشند یکی از این روش ها استفاده از داروهای گیاهی کاهنده درد می باشد که به تازگی جهت بازتوانی بیماران مبتلا به استئو آرتریت پیشنهاد شده است. بنابراین انجام تحقیقات علمی در این زمینه لازم و ضروری می باشد.

با توجه به شیوع بالای آرتروز زانو در افراد جامعه بویژه در افراد میانسال و پیر و لزوم مراقبت های پس از وقوع این بیماران و از سویی پیدا کردن روش های موثر و کم هزینه بازتوانی برای این بیماران و نیز عدم انجام تحقیقات جامع در این بیماران انجام تحقیقی تحت عنوان بررسی تاثیر یک دوره 8 هفته ای حرکت درمانی و استعمال جلدی روغن حاوی عصاره گیاهان دارویی - سنبل الطیب، ،بابونه، زرد چوبه - بر میزان درد و عملکرد مردان مبتلا به آرتروز زانو ضرورت داشت.

4؛1 اهداف پژوهش
1؛4؛1 هدف کلی پژوهش

مقایسه تاثیرات 8 هفته حرکت درمانی با و بدون استعمال جلدی روغن حاوی عصاره گیاهان دارویی - سنبل الطیب،بابونه و زردچوبه - بر میزان درد و عملکرد مردان مبتلا به آرتروز زانو

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید