بخشی از مقاله

چکیده:

هدف این پژوهش بررسی تاثیر سیاست متهورانه مدیریت سرمایه در گردش بر سودآوري شرکت ها می باشد. در این پژوهش تاثیر تغییر ساختار داراییهاي سرمایه در گردش بر سوداوري شرکتها و رابطه سیاستهاي سرمایه در گردش با استراتژیهاي سودآوري - بازده دارایی - مورد بررسی قرار گرفته است. در راستاي این هدف، داده هاي 8 ساله - - 1390-1383 هفتاد و یک شرکت غیر مالی از میان شرکتهاي پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بصورت سالانه با روش نمونه گیري حذفی سیستماتیک مورد مطاله قرار گرفتند. آزمون فرضیات پژوهش با استفاده از مدل رگرسیون چند متغیره در قالب داده هاي ترکیبی انجام گرفت.

نتایج پژوهش نشان می دهند، اگر شرکت ها بیشتر از داراییهاي جاري در سرمایه در گردش سرمایه گذاري کنند، سودآوري - نسبت بازده دارایی ها - آنها افزایش خواهد یافت. بلکه در این زمینه رویکرد محافظه کارانه را انتخاب کردند، که جایگزین رویکرد متهورانه در این سیاست می باشد و تأکید به قراردادن سهم بیشتري از سرمایه براي دارایی هاي سیال دارد.اما رابطه نسبت تامین مالی سرمایه در گردش با نسبت بازده دارایی ها معناي آماري ندارد.

-1مقدمه

بحران هاي مالی، یکی از پدیده هاي رایج در طول حیات اقتصادي کشورها بوده اند .نحوه مقابله با بحران و کاهش تبعات منفی آن، از مهمترین دغدغه هاي کشورهاي درگیر بحران بوده است . .از آنجا که مدیریت مالی در ارتقا و کارایی سازمان ها و بهبود عملکرد و سودآوري آن ها تاثیر بسزایی داشته است. مدیریت سرمایه در گردش یکی از کارکردهاي اصلی مدیریت مالی شرکت ها می باشد که نشان دهنده ي توانایی شرکت در رابطه با انجام تعهدات کوتاه مدت می باشد. امروزه مدیریت سرمایه در گردش، که همان مدیریت برمنابع و مصارف جاري جهت حداکثر سازي ثروت سهام داران است، به عنوان بخشی ازوظیفه مدیریت مالی داراي اهمیت ویژه می باشد.

از آنجا که تئوریهاي سرمایه در گردش بر دو هدف عمده کسب و کار - سودآوري و نقدینگی - شرکت تاکید دارند.واحدهاي انتفاعی با به کارگیري راهبردهاي گوناگون در رابطه با مدیریت سرمایه در گردش، می توانند میزان نقدینگی شرکت را تحت تاثیر قرار دهند .هر یک از راهبردهاي مختلف داراي میزان ریسک و بازده متفاوتند .مدیران مالی شرکتها نیز با توجه به شرایط حاکم بر وضعیت شرکت و همچنین با توجه به ویژگیهاي شخصیتی و فردي خود، از بین راهبردهاي متهورانه و یا راهبردهاي محافظه کارانه و یاراهبرد متعادل یک راهبرد را انتخاب میکنند. در واقع تصمیم هاي مربوط به سرمایه ي در گردش، جزئی از تصمیم هاي سرمایه گذاري و تأمین مالی است و هدف آن تصمیم گیري در مورد دارایی هاي جاري همراه با بدهی هاي جاري است.

بیشتر مطالعات قبلی از نسبتهاي سنتی جهت بررسی ارتباط سرمایه در گردش و سودآوري استفاده می کردند. اما در پژوهش حاضر به جاي استفاده از نسبتهاي سنتی از نسبتهاي مالی غیرسنتی مانند نسبت سرمایهگذاري متهورانه و نسبت تامین مالی متهورانه براي اندازهگیري نقدینگی سرمایه در گردش و سودآوري یک شرکت استفاده می شود.با توجه به اهمیت موضوع،پژوهشگر بر آن شد تاثیر سیاست متهورانه مدیریت سرمایه در گردش بر بازده دارایی ها را مورد بررسی قرار دهد.

-2چارچوب نظري پژوهش

سرمایه در گردش یکی از مباحث مهم در مدیریت زنجیره تامین از نگاه مالی می باشد بالاخص براي سازمان ها با اندازه هاي کوچک تر که دارایی ها و بدهی هاي جاري حجم عظیمی از سرمایه آنها را تشکیل می دهد وبر روي آن عوامل زیادي همچون مدیریت وجوه نقد، ابزارهاي کنترل ریسک، نسبت بدهی، جریان نقدي عملیاتی وغیره تاثیر می گذارد که به نوبه خود مدیریت سرمایه در گردش و سیاست هاي سرمایه در گردش اتخاذ شده موجب افزایش سودآوري سازمان گردیده و یک موقعیت نقدینگی بهینه را براي آن فراهم سازد

مطالعات مالی نشان می دهد که مفهوم سیاست مدیریت سرمایه در گردش بر اساس - الف - تصمیمات تامین مالی و - ب - تصمیمات سرمایه گذاري یک شرکت می باشند. تصمیمات تامین مالی سرمایه در گردش را می توان به دو روش شامل سیاستهاي متهورانه و محافظه کارانه سرمایه در گردش نزدیک کرد.

وینرب و ویسچر - 1998 - اظهار داشتند متهورانه و محافظه کارانه واژه هاي نسبی هستند، نشان دهنده درصدي از مجموع بدهی هاي جاري و دارایی جاري که براي دست آوردن بخشی از کل داراییهاي یک شرکت استفاده می شوند .

مدیریت سرمایه در گردش واحد تجاري در شرایط مختلف باید استر اتژي هاي مناسبی را براي شرکت انتخاب نماید تا بتواند به نحو کار آمد دارائیهاي جاري و بدهی هاي جاري را اداره نماید و تامین مالی اقتصادي صورت گیرد و بدین طریق بازده شرکت را بالا برده و ثروت سهامداران را حداکثر نماید . به عبارتی ارزش زایی مدیریت سرمایه در گردش بسیار حائز اهمیت است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید