بخشی از مقاله

چكيده

رويدادهاي مهم بخش عمدهاي از فرهنگ كلي سازمانها را تشكيل ميدهند. ماهيت پرنوسان يا ضرباني اين سازمانها نشان ميدهد كه آنها در زمان رويدادها و بعد از آن، به سرعت توسعه مييابند. در سازمان هاي مورد بررسي، مشخص شد كه برنامهريزي دقيق و عملي براي اطمينان از ساختار و انعطافپذيري در زمان وقوع رويداد، امري ضروري است. برنامهريزي دقيق و عملي به عنوان ستون فقرات زنجيرهيكنترل در هر مورد موثر سود است، ارتباط ارزيابي مبتني بر معيارهاي غيرمالي با بودجهبندي و با سياستها و رويههايي كه در طول فرآيند اعمال ميشود از ديگر نمونههاي ارزيابي خدمات است.اين مساله يك تفكرعمومي درباره تفكيك مسئوليتها و وظايف ايجادكردهاست و باعث گرديده تا نقش هر فردي در داخل سيستم مشخص شود و همچنين مشخص شود در چه زماني و چگونه به انجام ابتكارات نياز است. يافتههاي ما در اين تحقيق با فراهم آوردن شرايط مرزي مهم در مورد ايجاد ساختارهاي حداقلي به وسيله مشخصكردن كنترلهاي حداقلي براي برقراري تعادل بين ساختار و انعطافپذيري در سازمانهاي پرنوسان يا ضرباني كه اغلب به هزاران نفر از كاركنان كم تجربه براي همكاري در يك دوره زماني كوتاهمدت تكيه ميكنند، كافي نيست. برنامهريزي دقيق و عملي به ايجاد مفهومي موسوم به نمايندگي عملياتي كمك ميكند. زيرساخت شناختي پايه به افراد و گروهها اجازه ميدهند كه رفتارهاي خود را با رفتار افراد ديگر به صورت لحظهبهلحظه و بر اساس وقايع موجود، تطابق دهند. تحقيق ما همچنين از طريق مشخصكردن تفاوتهاي مهم كنترل مديريتي در سازمان مورد بررسي و تمايز رويدادهاي مشاركتي و غيرمشاركتي، به افزايش غناي منابع و مراجع موجود در اين زمينه تحقيقاتي، كمك ميكند.

كلمات كليدي: سيستمهاي كنترل مديريت، رويدادهاي ورزشي، سازمانهاي تپنده، ساختارسازمان

مقدمه

بيست سال از زماني - ١٩٩٤ - كه از هپوود خواسته شد تا بر روي تاثير حسابداري در زندگي روزمره تحقيق كند، گذشته - است. از آن زمان به بعد ادبيات حسابداري نوين، بر روي يكي از جنبههاي مهم زندگي روزمره كه فعاليتهاي فرهنگعامه ناميده ميشود، تمركز كرده است - جاكل ٢٠١٢، جاكل و كارتر٢٠١٤ - . مثالهايي از اين بحث شامل سينما و فيلم - جاكل٢٠٠٩، ٢٠١٤ - ، نوشيدنيها - جكسون و همكاران٢٠١٢ - ، مُد - جاكل٢٠١٥، جاكل و كارتر٢٠١٢، واكر و كارنگي٢٠٠٧ - ، ادبيات عامه - ايوانز و فريزر٢٠١٢ - ، موسيقي مردمي - جيكوبز و ايوانز٢٠١٢، اسميت و جيكوبز، ٢٠١١ - ، ورزش - اندونندفيري٢٠١٢، ٢٠١٤، كوپر و جانستون٢٠١٢ - و سفر و گردشگري - جاكلند كارتر٢٠١١ - ميباشند. يكي از جنبههاي مهم در بسياري از اين فعاليتها، وقوع رويدادهاي مهم مثل جايزه اسكار در آمريكا، فستيوال موسيقي ووداستاك و نمايشگاه هنري و بازيهاي المپيك ميباشد كه در طول سالها علاقهمندي به آنها افزايش يافته است - جاگو و شاو، ١٩٩٨ - . به عنوان مثال، رقابت آواز يوروويژن در سال ٢٠١٥ در وين، به ميزان مشاركت بسيار بالاي ١٩٧ ميليون نفر از ٤٠ كشور رسيد. سازمانها رابط تحليلي براي سيستمهاي كنترل مديريتي - MCS - هستند كه بايستي براي بررسي و مديريت ماهيت پرنوسان اين فعاليتها مورد استفاده قرار بگيرد - هان لوناند و جاگو٢٠٠٠ - . اصطلاح سازمان ضرباني يا پرنوسان، سازمانهايي كه به سرعت توسعه مييابند را به ذهن متبادر ميكند - كرافورد١٩٩١، تافلر١٩٩٠ - .

سازمانهاي ضرباني كاملا متفاوت از سازمانهاي متعارف هستند كه موضوع بحث مراجع مرتبط با كنترل مديريتي و داراي نيروي كار نسبتا پايدار و فعاليتهاي منظم در طول سال است. با اين وجود نقش MCS در سازمانهاي ضرباني تا حد زيادي در تحقيقات حسابداري ناديدهگرفته شده است. به عنوان مثال جاكل - ٢٠٠٩ - پيشنهاد كرد كه علاوه بر فرهنگ عامه و حسابداري، تحقيقات بايد توجه بيشتري به ماهيت سازمانهاي تحت بررسي داشته باشند. براي رسيدن به اين هدف، ما يك مطالعه موردي چندگانه از سازمانهاي ضرباني شامل شش سازمان رويداد ورزشي متفاوت را طراحي كرديم. - SEOs - ورزش مطمئنا يك شكل قابل توجه از فرهنگ عامه است و علاقهمندي به آن و بازار براي رويدادهاي ورزشي مهم، بسيار زياد است - امري٢٠١٠، گرين٢٠٠١، جاگو و شاو١٩٩٨، زيمانسكي٢٠٠٣ - . در سوئد، در زمان ثبتنام براي بزرگترين رويداد اسكي در سرتاسر كشور، يعني اسكي واسالوپت، تمام ظرفيتهاي موجود ظرف چند دقيقه پرشدهاست. ماهيت ضرباني SEOs مشهود است. براي مثال يكي از موارد مورد بررسي، رويداد واتنراندان است كه يك رويداد دوچرخهسواري بزرگي است. واتنراندان داراي ده كارمند دائمي است كه در طول سال بر روي رويدادهاي دوچرخهسواري كار ميكنند، اما در طي دو تعطيلات آخر هفته وقتي كه رويدادها اتفاق ميفتد نزديك به ٤٠٠ داوطلب براي اطمينان از تحقق رويدادها كار ميكنند. در اين مقاله، سوال تحقيقي اكتشافي زير مطرح شده است: نقش سيستمهاي كنترل مديريت در سازمانهاي ضرباني مانند سازمانهاي رويداد ورزشي چيست؟

ما بر روي ادبيات سازمانهاي ضرباني كارميكنيم - هانلون و چاگو٢٠٠٠ - و مالمي و برونز - ٢٠٠٨ - ، چارچوب MCS مفهومي كه ما را قادر به آناليز مجموعهي گستردهاي از كنترلها ميكند. با مطالعهي سازمانهاي ضرباني ما در حال تلاش براي كمك به ادبيات حسابداري و فرهنگ عامه و ادبيات عمومي MCS هستيم. آن از طريق حركت در فراي درك فعلي محدود از زمان و كار سازماني به عنوان شيوه هايي كه در مراحل گسسته سازماندهيشدهاند و براي تعقيب نتايج منظم قابل توجه هستند، حاصل ميشود - ايزامل و رابسون١٩٩٥، هووي٢٠٠١، نانجاكومر و جونز ٢٠٠١ - . مراجع مرتبط با بررسي سازمانهاي پرنوسان بر روي مشكلات مديريت اين سازمانها كه مربوط به تغييرات ناگهاني و تند در ريتم فعاليتهاي روزانه و اهميت ساختار و انعطافپذيري است، تاكيد دارد - هانلونند كاسكلي٢٠٠٢، هانلونند و جاگو٢٠٠٠ - . در نتيجهي درجهي بالاي بي نظمي در اين سازمانها، ما ميتوانيم انتظار محدوديتهاي واضحي در استفادهي كامل از MCS را داشتهباشيم، با اين وجود، در برخي از اين سازمانها نياز به MCS وجود دارد چون تصميمات بايد گرفته شوند و فعاليتها بايد هماهنگ شوند - جرجونسن و مونسن٢٠١٠ - . اين مقاله به دنبال بررسي اين موضوع است كه چرا و چگونه از MCS در سازمانهاي ضرباني استفاده ميشود. اين مقاله به شرح زير است:

در بخش دو، ادبيات سازمانهاي ضرباني و MCS بررسي شده است. اين موضوع با ارائه بخش روشهاي تحقيقاتي ادامه مي-يابد. پس از آن، مفهوم MCS در شش سازمان مرتبط با برگزاري رويدادهاي ورزشي مورد تجزيه و تحليل قرار ميگيرد و در مورد چگونگي تاثير سازمانهاي برگزاركننده رويدادهاي ورزشي بر روي MCS، بحث ميشود. در نهايت نتايج و پيشنهادات براي تحقيقات آتي مطرح ميشود. ٢ توسعهي نظري ١- ٢ ماهيت ضرباني – يكي از ويژگيهاي اصلي سازمانهاي برگزاركننده رويداد رويدادها نقش قابل توجهي در فرهنگ عامه دارند. نمايشگاه موسيقي و هنر وودستاك در سال ١٩٦٩ كه حدود ٠٠٠،٥٠٠ نفر براي سه روز دور هم جمع شده بودند هنوز هم در سراسر دنيا معروف است. جشنوارهي فيلم كن، مراسم اسكار در آمريكا، آكادمي فيلم و هنرهاي تلويزيوني بريتانيا - به جيكل ٢٠١٤ رجوع كنيد - ، بازيهاي تابستاني و زمستاني المپيك و جشنوارهي موزيك راسكيدل در دانمارك مثالهاي مشهور ديگر هستند. چنين رويدادهايي هم بسيار پيچيده و غير قابل پيشبيني و هم با اندازه و پيچيدگي متغير توصيف ميشوند - شون و پري ٢٠١٤ - . سازمانهاي برگزاركننده رويداد اغلب از لحاظ تغيير بين تعداد افراد شركت كننده هنگامي كه رويداد اتفاق ميافتد در مقايسه با افراد شركت كننده قبل و بعد از آن توصيف ميشوند.

خصوصاً، اكثر كاركنان موجود در سازمانهاي برگزاركننده رويداد توسط سازمان براي مدت محدودي استخدام ميشوند كه بدين ترتيب منجر به ايجاد انبساط و انقباض در پرسنل و ضرباني شدن سازمان ميشود - هانلون و كاسكلي ٢٠٠٢؛ اسميت و استوارت ١٩٩٩ - . همانطور كه هانلون و كاسكلي - ٢٠٠٢ - اشاره كردهاند، سازمانهاي ضرباني كاملاً متفات با انواع ديگر سازمانها هستند كه نيروي كار پايدار و روابط پابرجا بين كاركنان دارند و القاء كاركنان جديد بر اساس يك مبناي فردي اجرا ميشود. در مقابل، در سازمانهاي ضربان دار هجوم زيادي از پرسنل در يك دورهي زماني محدود وجود دارد و در رابطه با رويدادهاي ورزشي اين افراد اغلب داوطلب يا كاركنان موقتي هستند كه پرداخت كمي دريافت ميكنند يا پرداختي دريافت نميكنند - اسلك ١٩٩٧ - . ادبيات - منابع - مديريت سازمانهاي برگزاركننده رويداد عمدتاً متمركز بر تأثير اقتصادي رويدادها - باجت و گوگت ٢٠١٠؛ دواير و همكاران او ٢٠٠٠؛ پروس ٢٠٠٥؛ رابينسون و مينيكين ٢٠١١؛ تاكس و همكاران او ٢٠١١ - و مديريت پرسنل - فارلت و همكاران او ١٩٩٨؛ هانلون و كاسكلي ٢٠٠٢؛ هانلون و استوارت ٢٠٠٦ - است. براي مثال، هانلون و كاسكلي - ٢٠٠٢ - مطالعه كردند كه چگونه ماهيت ضرباني رويدادهاي ورزشي در شيوههاي مديريت منابع انساني تأثير دارد و دريافتند كه فرآيند منابع انساني سفارشيسازي شده براي چنين سازمانهايي ضروري است. هانلون و جاگو - ٢٠٠٠ - نشان دادند چگونه سازمانهاي برگزاركننده رويدادهاي ورزشي متمايل به عمل كردن با دستهي كوچكي از كاركنان اصلي هستند و قبل و حين يك رويداد اندازه به طور قابل توجهي گسترش و بعد از آن كاهش پيدا ميكند. آنها دريافتند كه چون اين سازمانها شامل تغيير سريع، رشد سازماني و افزايش تنوع هستند، بين نياز به ساختار از يك طرف و نياز به انعطافپذيري و انطباق سريع براي شرايط پيشبيني نشده از طرف ديگر تنش وجود دارد. براي رويدادهاي ورزشي، توازن بين رويدادها نمايانگر ساختار اصلي است كه سازمانها را پايدار نگه مي- دارد، در حالي كه حين اختلالات يعني هنگامي كه اندازهي سازمانهاي برگزاركننده رويدادهاي ورزشي افزايش پيدا مي-كند، اين ساختار اصلي براي اضافه كردن تعداد بسياري زيادي نيروي كار متورم ميشود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید