بخشی از مقاله

چکیده

امروزه تولید علم، اولویت توسعه هر کشور است و توسعه علمی مقدمه توسعه فناوری و به تبع آن افزایش رونق اقتصادی و رفاه اجتماعی است. هدف از این تحقیق تحلیل انتشارات علمی نمایه شده در موضوع مدیریت پروژه در پایگاه ISI بین سالهای 2016- 2007 می باشد. این تحقیق از نوع کاربردی بوده و به روش علم سنجی می باشد. علم سنجی یکی از متداولترین روشهای ارزیابی فعالیتهای علمی و مدیریت پژوهش است. جامعه آماری این تحقیق کلیه تولیدات علمی نمایه شده در زمینه مدیریت پروژه در پایگاه ISIدر فاصله زمانی بین سالهای 2016-2007 میباشد.

برای استخراج دادهها از قسمت جستجوی پیشرفته بانک اطلاعاتی web of knowledge یکی از بانکهای پایگاه آی اس آی استفاده شد.تعداد کل رکوردهای اطلاعاتی در حوزه مدیریت پروژه در پایگاه آی اس آی،5054رکورد میباشد که از این بین کشور چین با تولید 1184 رکورد اطلاعاتی در رتبه اول قرار دارد و پس از آن ایالت متحده با 691 رکورد وانگلستان با291 رکورد اطلاعاتی در رتبه-های بعدی قرار دارند. بیش از %94 تولیدات علمی به زبان انگلیسی بوده و زبان آلمانی با %1/63 و زبان چینی با %1/14 در رتبههای بعدی قرار دارند. دانشگاه TONGJIبا تولید 49 رکورد اطلاعاتی در بین سازمانها رتبه اول را به خود اختصاص داده است. در بین نویسندگان ROSE KH با تولید 20 رکورد اطلاعاتی و با 3 استناد دریافتی و با اچ ایندکس 1 در رتبه اول قرار دارد و BODEA CN با 15 رکورد اطلاعاتی و با 6 استناد دریافتی و با اچ ایندکس 2 در رتبه دوم قرار دارد.

مقدمه

مدیریت به شکلهای مختلف و متفاوت در طول تاریخ وجود داشته و به صور گوناگون، زمینه پایداری و دوام و قوام تمدنها و حکومتها را فراهم ساخته است. با پیشرفت علم و افزایش آگاهی بشر در استفاده از امکانات و تواناییهای خود، تأثیر مدیریت در پیشرفت بشر نیز فزونی یافت و همراه با آن، نظریههای مختلف و متفاوتی که از منظرهای گوناگون به انسان نگاه میکردند نیز ارائه گردید. وجه مشترک تمامی این نظریهها، هدفگرا بودن و توجه به نتیجه کار است و در این راستا انسان نیزهمسنگ ابزار مورد توجه قرار گرفته است.

مدیریت پروژه عبارت از به کارگیری دانش، مهارتها، ابزار و تکنیکها در فعالیتهای پروژهای و سازمانی است، به گونهای که دستیابی به اهداف سازمان از طریق پروژهها را امکانپذیر کرده و در این راستا از مجوعه استانداردهای پروژه استفاده می شود. استفاده وسیع از مدیریت پروژه برای ارزیابی و پیشرفت صلاحیت حرفه ای، بر اساس یک دیدگاه عقلانی استوار است. بررسی چالشهای ساختاری و محیط اجرایی موجود در مدیریت پروژههای سازمانهای مختلف موضوعی بسیار مهم است که نیازمند تحلیل است

امروز بحث مدیریت پروژه از چالش های عمده سازمانهاست. با توجه به ضرورت احساس شده برای تحلیل تولیدات علمی حوزه مدیریت پروژه، در این مقاله سعی میشود بروندادهای علمی نویسندگان و مدارک حوزه مدیریت پروژه بین سالهای 2016-2007 که در پایگاه وب آو ساینس ثبت شده است، بررسی و تحلیل شوند.

هدف تحقیق

هدف اصلی پژوهش حاضر آن است که با روش علمسنجی به تحلیل انتشارات علمی جهان در زمینه مدیریت پروژه در پایگاه آی اس آی بین سالهای 2016-2007 بپردازد. معرفی ده نویسنده برتر این حوزه، دانشگاهها و مؤسسات و کشورهایی که بیشترین سهم را در تولید علم در این حوزه دارند، و بررسی اینکه بیشترین تولیدات علمی این حوزه در چه موضوعاتی و به چه زبانهایی نوشته شدهاند، جزء اهداف فرعی پژوهش حاضر میباشد.

سوالات تحقیق

در پژوهش حاضر سعی شده به سؤالات زیر پاسخ داده شود:

1.    ده نویسنده برتر در حوزه مدیریت پروژه در پایگاه آی اس آی در دوره مورد نظر چه کسانی هستند؟

2.    تولیدات علمی منتشره بیشتر به چه زبانی هستند؟

3.    کدام یک از دانشگاهها و مؤسسات علمی بیشترین سهم تولید علم را در این حوزه به خود اختصاص دادهاند؟

4.    فراوانی تولیدات علمی در سالهای مختلف در حوزه موضوعی مورد نظر به چه شکلی است؟

5.    کدام یک از کشوها بیشترین سهم تولید علم را در این حوزه به خود اختصاص دادهاند؟

6.    بیشتر تولیدات علمی این حوزه در کدام منابع اطلاعاتی چاپ شدهاند؟

7.    بیشتر تولیدات علمی این حوزه در چه موضوعاتی هستند؟

پیشینه تحقیق

در این قسمت پیشینههایی که به لحاظ روششناسی و موضوع مدیریت پروژه مرتبط با پژوهش حاضر هستند، بررسی میشوند.

حمدیپور، افشین و کوکبی، مرتضی - 1390 - در پژوهشی با عنوان » بررسی کمی و مصورسازی ساختار انتشارات علمی در حوزهی مدیریت اطلاعات در پایگاه وب آو ساینس در سالهای 1988 تا «2009 دریافتند که ضریب همکاری نویسندگان از صفر در سال 1988 به %33 در سال 2009 رسیده است. میانگین ضریب همکاری نویسندگان برابر با %22 بوده است که بر همکاری کم نویسندگان در این حوزه دلالت دارد. نتایج نشانداده که 8/93 درصد مدارک به زبان انگلیسی منتشر شدهاند. بررسی ایشان با استفاده از شاخصهای علمسنجی به مطالعه و تحلیل میزان انتشارات علمی تولید شده در حوزهی مدیریت اطلاعات در پایگاه وب آو ساینس و مصور سازی ساختار علمی این حیطه در سالهای 2009-1998 پرداخته است.

شرق، علی و همکاران - 1390 - ، در مقالهای با عنوان» بررسی حضور علوم اعصاب ایران در پایگاه ISI بر اساس شاخصهای علمسنجی « دریافتند که تولید مقالات حوزهی علوم اعصاب، در سه سال اخیر روند صعودی دارد. از میان 14 زیر شاخه این حوزه، بیشترین تعداد مقالات مربوط به حوزه نوروفارماکولوژی با 264 مقاله است. همچنین پژوهشگران ایرانی در 168 مقاله با نویسندگان سایر کشورها همکاری علمی داشتند که در 33/58 درصد، نویسندگان ایرانی به عنوان نویسندهی اول حضور داشتند. 87 درصد از کل مقالات در مجلاتی با عامل تأثیر بین 0 تا4 منتشر شدهاند. روش پژوهش ایشان روش پیمایشی- توصیفی و از نوع کاربردی است و منبع گردآوری دادهها، پایگاه اطلاعاتی WEB OF SCIENCE است. هدف از این پژوهش، تجزیه و تحلیل وضعیت علمی حوزهی علوم اعصاب ایران در نمایههای استنادی معتبر طی سال-های 2008-2002 است.

نوروزی چاکلی، عبدالرضا و همکاران - 1388 - در مقالهای با عنوان» پانزده سال تولید علم ایرات در پایگاههای « 2007-1993 - ISI - دریافتند که ایران در طی دورهی پانزده ساله 2007-1993، دارای 38554 عنوان تولید علمی نمایه سازی شده در پایگاه WOS بوده است. در عین حال بیشترین تعداد این تولیدات علمی، مربوط به دورهی پنج سالهی 2007-2002 بوده است، به طوری که تولیدات علمی این دوره نسبت به دورهی پنج سالهی 2002-1998، به میزان 276/75 درصد رشد نشان داده است. همچنین بررسی رتبهی 11 سالهی ایران در پایگاه ESI حاکی از آن است که ایزان با دارا بودن رتبهی 40، از نظر تعداد تولیدات علمی نمایهسازی شده، پس از ترکیه در بین تمامی کشورهای اسلامی رتبهی دوم را به خود اختصاص داده است.

حسنزاده، محمد و نوروزی چاکلی، عبدالرضا - 1387 - در مقالهای با عنوان» تحلیل تولید علم ایران در سالهای 2007-2006 بر اساس آمار پایگاههای - مؤسسهی اطلاعات علمی - ISI دریافتند که تولیدات علمی نمایه شدهی ایران در سال 2007 در پایگاه WOS، نسبت به سال 2006 به میزان 34/28 رشد داشته است. این رشد در بخشهای SSCI و A & HCI این پایگاه که بیشتر به نمایهسازی حوزهی علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر میپردازد چشمگیرتر بوده است. بررسی رتبهی 10 سالهی ایران در پایگاهESI حاکی از این است که ایران با دارا بودن رتبهی 40، از نظر تعداد تولیدات علمی نمایه شده، پس از ترکیه در بین تمامی کشورهای اسلامی رتبهی دوم را به خود اختصاص داده است.

بینش، سید مژگان و مقصودی دریه، رؤیا - 1387 - در مقالهای با عنوان بررسی وضعیت انتشارات علمی دانشگاههای ایران در بازهی زمانی 2006-2002 دریافتند که دانشگاه تهران بالاترین انتشارات را در بین دانشگاههای کشور دارا بوده است. و همچنین بیشترین حجم مدارک ایرانی نمایه شده در پایگاهWEB OF SCIENCE مربوط به موضوع شیمی بوده است. ایشان در این پژوهش از روش تجزیه و تحلیل استنادی استفاده کردهاند. در واقع با استفاده ار دادههای موجود در پایگاهISI بر اساس سال، نام مؤسسات، نوع مدرک منتشره، زبان و میزان همکاری با سایر کشورها به تحلیل این دادهها پرداختهاند.

هیکی و یوهوا پژوهشی را با عنوان» مطالعه علمسنجی پژوهشهای انجام شده در چین« انجام دادند. مطالعه آنها نشان داد که انجام پژوهشهای چین در چند سال گذشته هم در رابطه با بروندادهای نسبی انتشارات و هم تأثیر آنها در بهرهوری از پژوهشهای بینالمللی، افزایش داشته است. درکل، مجموع 35087 مقاله که در مجلات محلی و خارجی منتشر شده بود برای تحلیل و ارزیابی توزیع انتشارات و استنادها انتخاب شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید