بخشی از مقاله

چکیده

همگام با توسعه روز افزون در صنایع مختلف و با توجه به اهمیت نگهداری و تعمیر در سلامت و دوام یک سازمان صنعتی ، تولیدی و یا حتی خدماتی و با عنایت به تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم غیر قابل انکار نگهداری و تعمیرات بر دوام و پابرجایی صنایع و سودآوری آنها ، علم نگهداری و تعمیرات - نت - جهت برآورده نمودن انتظارات صاحبان صنایع و مصرف کنندگان ابداع گردید و هم اکنون به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.امروزه چالش های اساسی رودرروی دست اندرکاران امور مربوط به نت تنها یادگیری این تکنیک ها نیست ، بلکه تصمیم گیری دررابطه با انتخاب بهترین گزینه و موثرترین تکنیک های نت برای هر یک از تجهیزات میباشد.

اگر گزینه درست انتخاب شود ،امکان بهبود و ارتقاء کیفی عملکرد ماشین آلات بوجود آمده و همزمان با آن هزینه های نت کاهش پیدا خواهد نمود. تحلیل رفتار خرابی به عنوان مقدمات انتخاب یک سیستم نگهداری و تعمیرات با بهره وری بالا و مبتنی بر قابلیت اطمینان تجهیزات/ماشین آلات هدف اصلی این مقاله می باشد. از این روی تحلیل خرابی های مدار تراک از مجموعه تجهیزات اداره کل ارتباطات و علائم الکتریکی راه آهن جمهوری اسلامی ایران طی 8 ماهه نخست سال 93 با مدل پارتو و استخوان ماهی و تدوین استراتژی نگهداری و تعمیرات آن در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است.

واژگان کلیدی: سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه ، :PdM سیستم نگهداری و تعمیرات پیش بینانه ، :RTF رویکرد انجام تعمیر بعد از وقوع خرابی ، :RCM نگهداری و تعمیرات بر مبتنی بر قابلیت اطمینان ، :MTTR متوسط زمان خرابی/ تعمیر تجهیز
مقدمه

با ظهور هواپیمای غول پیکر Boing 747 در اواخر دهه 1960 انتخاب یک سیستم مناسب نگهداری و تعمیرات در صنایع هوایی آمریکا مطرح شد چرا که با استفاده از سیستم های سنتی نگهداری و تعمیرات باید قبل از رسیدن به 20000 ساعت پروازی که زمان انجام بازرسی های سنگین هواپیما می باشد بیش از 4 میلیون نفر ساعت فعالیت نگهداری و تعمیراتی روی هواپیما انجام می گردید. کارشناسان پس از بررسی های انجام شده دریافتند که بخش قابل توجهی از خرابی ها به هیچ عنوان قابل پیش گیری نیستند. بعلاوه در بسیاری موارد احتمال وقوع خرابی ارتباطی با عمر تجهیزات ندارد.

لذا با تدوین متدولوژی سیستم نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان تجهیزات - RCM - موفق به کاهش حجم تعمیرات به 66000 نفر ساعت شدند.    RCM تلفیقی از انواع سیستم های نگهداری وتعمیرات شامل RTF ، PM ، PdM و ... می باشد که قابلیت اطمینان و میزان آماده بکاری مورد انتظار از یک تجهیز را با کمترین هزینه ممکن می سازد. نکته اساسی در انتخاب استراتژی مناسب نگهداری و تعمیرات تحلیل صحیح رفتار خرابی می باشد که در این مقاله مورد تاکید قرار گرفته است.

متدولوژی تحلیل خرابی ها بر اساس استراتژی RCM

نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان - RCM - به عنوان راهبرد کاربردی جهت پیاده سازی سیستم نِت مورد استفاده قرار گرفته است. در این سیستم سطح نگهداری و تعمیرات ماشین آلات جهت دستیابی به قابلیت اطمینان بهینه و مورد انتظار - و نه بیشتر- از هر ماشین تعریف شده و بدین ترتیب از هدر رفت سرمایه جهت تامین آماده بکاری و قابلیت اطمینان بیش از نیاز جلوگیری بعمل می آید.سه گام اصلی در تدوین متدولوژی RCM برای هر تجهیز عبارتند از:با عنایت به سوالات و گام های معرفی شده در شناسایی و استقرار یک سیستم نِت بهینه برای هر تجهیز ، ابتدا باید رفتار خرابی های ایجاد شده در هر تجهیز / ماشین را مورد بررسی قرار داد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید