بخشی از مقاله

چکیده

یکی از مسائل مهم و ضروري که در شرکت هاي توزیع برق مطرح است، نحوه سرویس، نگهداري و تعمیرات، تجهیزات شبکه و به عبارت دیگر حفاظت فنی از دارائیهاي فیزیکی میباشد دراین مقاله سعی شد نمودار خرابیهاي شبکه توزیع، براي اولین بار و به صورت کامل ترسیم و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و با به کار بردن منحنی - عمر متوسط - بر روي نمودار خرابی ها نشان داده شد که شبکه هاي توزیع سریع تراز عمر نرمال به فروپاشی نزدیک می شوند.

با توجه به مقدار هزینه هاي عملیات و اتفاقات، تعمیرات و نگهداري همراه با قابلیت اطمینان بهینه، تغییر در کاربرد هزینههاي این دو عملکرد به عنوان راهکارهاي مورد نظر بررسی و پیشنهادات لازم ارایه گردید، به طوري که نسبت هزینه هاي استفاده شده کاملاً جابجا شده. این کار باعث شناسائی دو پارامترρ و منحنی سینوسی که هرکدام نشان دهنده بخشی از پارامترهاي شبکه می باشند شد. با کنترل این دو پارامتر میتوان ضمن بهینه کردن هزینهها، شاخصهاي کلیدي قابلیت اطمینان در شبکههاي توزیع را بهبود بخشید.

مقدمه : با شروع استفاده از انرژي برق و فراگیر شدن آن در اغلب زمینه هاي فعالیت ها و همه جوامع چه شهري و چه روستایی، سرمایه گذاري هاي بسیاري در زمینه توسعه شبکه هاي فشار متوسط، فشار ضعیف، ترانسفورماتورهاي کاهنده و... شده است از این رو حفظ و نگهداري مناسب از این سرمایه هاي عظیم از جمله چالشهاي فرا روي شرکتهاي توزیع است و تحقیق در خصوص نگهداري و تعمیرات این تجهیزات از الزامات اولیه میباشد تلاش حاضر در زمینه ارایه یک الگوي نگهداري و تعمیرات مناسب براي صنعت توزیع می باشد؛ لذا براي دستیابی به بهترین تجارب از طریق شرکت ها و همچنین نگهداري و تعمیرات بایستی تغییرات مهم در باورهاي شرکت هاي توزیع و روش هاي کاري صورت پذیرد تا از طریق آن به سمت کار تجاري سود آور هدایت شوند.

از مهمترین کارهاي صورت گرفته در این مقاله تجزیه و تحلیل نتایج اجراي PM و تعیین الگوي شکست در تجهیزات و تأسیسات شبکه هاي توزیع میباشد که براي اولین بار در شرکت توزیع نیروي برق نواحی استان تهران انجام گرفته این کار با بررسی الگوي وانی شکل در شبکه هاي تغذیه کننده شهرها، شهركهاي صنعتی و روستاها ارایه شده است در دنباله آن به اثبات زاویه λ و راهکار تغییر در میزان هزینههاي عملیات و اتفاقات، تعمیرات و نگهداري که منجر به دو عملگر ρ و نمودار سینوسی شده است پرداخته به طوري که مشخص کرده این دو پارامتر براي افراد مرتبط با حوادث و اتفاقات بیشترین مزیت را دارد.

روش تحقیق

-1 شکستهاي وابسته به عمر

اگرچه در عمل برخی قطعات بیشتر از دیگر قطعات عمر میکنند، شکست تعداد زیادي از قطعات که به این صورت فرسوده میشوند، تمایل به جمع شدن در اطراف نوعی عمر متوسط را دارند. به عنوان نمونه توزیع فرکانسهاي خرابی 24 فیدر هوایی با استفاده از استنتاج بیزي [1] در شکل - - 1 است. شکل . - 2 - نشان میدهد که بجز تعداد کمی از شکستهاي زود هنگام، قسمت عمده خرابیها تقریباً با توزیع نرمالی حول یک نقطه، مطابقت مینمایند. عمر متوسط براي تجهیزات الکتریکی توسط سازندگان این تجهیزات 45 سال محاسبه شده است.

-2 الگوي شکست در تجهیزات و تاسیسات شبکههاي توزیع

-2-1منحنی وانی شکل و تجهیزات الکتریکی

اگر شکل - 3 - را که ترکیبی از چند منحنی باشد در نظر بگیریم، این منحنی براي تاسیساتی که حجم ثابتی را داشته باشند قابل استفاده میباشد ولی به تنهایی کارآمد نیست و بخش میانی نمودار - به دلائلی که توضیحات آن در صفحات بعد آمده - از الگوي C با شیب افزایشی آرام پیروي میکند. شکل - 4 -

-2-2 منحنی خرابیهاي ماهانه شبکه

مطالعه دادههاي اتفاقات ماهانه منطقه شهریار در مدت چهار سال[2] از نرمافزار مدیریت اتفاقات مربوط به خرابیهاي خطوط هوایی است. دادههاي خرابی در فاصلههاي ماهانه دستهبندي شده و بهعنوان مشاهدات یک سري زمانی در نظر گرفتهشده است. برنامه نویسی براي تحلیل دادهها در محیط نرمافزار دادهکاوي R انجام گرفته است. به همین منظور تعداد حوادث بر حسب ماه در شکل - 5 - رسم شده است.همانطور که از نمودار پیداست، تعداد اتفاقات در سال از الگوي تقریباً منظمی پیروي میکند.

نمودار فوق براي دادههاي خرابی رسم شده است که به طور واضح وابستگی میان دادهها را به خاطر وجود تغییرات فصلی با پریود زمانی تقریباً 12 ماهه نشان میدهد. از نتایج عددي بدست آمده، وجود الگوي پریودیک سالانه وقوع خرابی کاملاً مشخص است، به نظر میرسد که نرخ خرابی از فصل بهار شروع به افزایش نموده و در حوالی تیر و مرداد به بیشترین مقدار خود میرسد و بعد از آن شروع به کاهش و در فصل زمستان به کمترین مقدار خود میرسد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید