بخشی از مقاله

خلاصه
درهاینهمقاله تحلیل خطر احتمالاتی شهر یزد به روش مرسوم و با استفاده از شبیهسازي مونته کارلو بر حسب شتاب حداکثر زمین - PGA - هانجام گرفته است. ناحیه مورد بررسی محدودهاي به شعاع طخگهکیلومتري و به مرکز شهر یزد در نظر گرفته شده است. ابتدا منابع لرزهاي شناسایی شده و کاتالوگ لرزهاي تهیه گردید. سپس پارامترهاي لرزهخیزي مانند بزرگاي بیشینه محاسبه گشت. در این مطالعه عهچشمه سطحی و دو چشمه خطی در نظر گرفته شد. از روابط کاهندگی زارع و امبرسیز استفاده شد و در نهایت با استفاده از تئوري احتمال کل، تحلیل خطر احتمالاتی انجام شد. از نتایج تحلیل این بود که حداکثر PGAهمورد انتظار براي زلزله با دوره بازگشت خنعهساله برابر با 0.154gهاست. حداکثر PGAهمورد انتظار براي زلزله با دوره بازگشت خنعهساله با استفاده از شبیه سازي موتنه کارلو برابر با 0.207gهبه دست آمد.

1.    مقدمهففف

هدف از انجام تحلیل خطر لرزهاي به دست آوردن تخمینی کمی از پارامترهاي جنبش نیرومند زمین - مثل شتاب زمین و ... - در یک سایت به منظور انجام طراحی مقاوم در برابر زلزله یا ارزیابی ایمنی لرزهاي میباشد.هدو روش اساسی براي انجام این تحلیل عبارتندهاز تحلیل خطر لرزهاي تعینی و احتمالاتی٣گ از آنجایی که زلزله و پدیدههاي مرتبط با آن فرآیندهایی غیر قطعی میباشند، وهمچنین مطالعات تعینی داراي مشکلات تخمین دست بالا هستند، روش احتمالاتی ترجیح داده میشودهصگشگهه اولین فرمول بندي تحلیلهخطر لرزهايهاحتمالاتیهتوسط کرنل صچشهدر ملاؤگهبر پایه تئوري احتمال کل منتشر شد.هکرنل نشان داد که یک مساله دلخواه پیچیده را چگونه به صورت مجموعه اي از گسلها و یا مجموعهاي از منابع حلقوي که در خطر مشارکت دارند مدل سازي نمود. یکی از موضوعات مهم در PSHAهچگونگی مواجه شدن با عدم قطعیتها در پارامترهاي پایهاي توزیع لرزهخیزي استگهیک روش براي این مواجهههاستفاده از روش مدلسازي تصادفیعهکه معمولا با عنوان شبیهسازي مونته کارلوخهشناخته میشود، میباشد.هدر این روش، به جاي انتگرالگیري تقریبی،همدل منطقه چشمه لرزهاي جهت تولید تعداد زیادي کاتالوگ لرزهاي مصنوعی که هر کدام داري خواص یکسانی با کاتالوگ زلزله هستند ولی وقوعشان به صورت تصادفی منطبق بر مدل پواسون میباشد و محل مرکز زلزله به صورت تصادفی براي هر منطقه سرچشمه تعیین میشود مورد استفاده قرار میگیرد . این فرآیند تعداد خیلی زیادي مشاهده مصنوعی در یک ساختگاه تولید میکند و از این مشاهدات احتمالات و دوره هاي بازگشت مستقیما به صورت ساده و  سرراست قابل محاسبه استهصنشگهاز اولین کارها در این زمینه میتوان به مطالعه جانسون و کویاناگی صعشهدر ممؤگهاشاره کرد. در این مطالعه کنتورهاي فراگذشت شتاب براي ایالت هاوایی با استفاده از شبیه سازي مونته کارلو به دست آمد.هموسون صخشهدر ؤؤؤگبا استفاده از روش تصادفی به مطالعه تحلیل خطر ناحیه اي در یونان براي سه دوره بازگشت مختلف پرداخت.هتوسط موسون صنشهدر ؤؤؤگمجموعهاي از نقشههاي خطر که بر حسب PGAهبیان شده بودند براي ناحیه وسیعی از اروپاي مرکزي و شرقی که منطقه بالکان شمالی - یوگوسلاوي سابق، مجارستان و رومانی - را در بر میگرفت محاسبه شد.هابل انگلستان را با استفاده از شبیه سازي مونته کارلو ارائه کرد. ویثریل و بورتن صمنهؤشهدر لاططچهو طگطچهبه تحلیل خطر لرزه اي خهشهر در منطقه اژه بر حسب PGA هبه روش شبیه سازي مونته کارلو پرداختند. همه ساله زلزلههاي متعددي با بزرگاي مختلف در نقاط مختلف کشور رخ میدهد که موجب خسارات و تلفات شدید میگردد.هدر این تحقیق با انتخاب شهر یزد براي مطالعه موردي، بر آن هستیم تا با استفاده از شبیه سازي مونته کاربو به تحلیل خطر احتمالاتی شهر مذکور بپردازیم.هه

2.    گسلهاي فعال و کاتالوگ لرزهاي
براي گردآوري اطلاعات از مراجعی همچون سایت USGS هصگگش هو پژوهشگاه بین المللی زلزلهشناسی ایران صطگش هاستفاده شد؛هاطلاعات موجود در سایت USGSهبراي یزد به کمتر از طلاهزلزله و رکوردهاي موجود در سایت پژوهشگاه بین المللی زلزلهشناسی ننگهزلزله بود. از ترکیب این دادهها براي این مقالههاستفاده شده است.هه با توجه به اطلاعات زلزلههاي ثبت شده مشاهده میشود که بزرگاي زلزلهها بر حسب Mb،ML ه، MsهویاMwه هثبت شدهاند. بایستی همه بزرگاها به یک نوع تبدیل شوندگهدر این تحقیق از روابط ارائه شده توسط پاپازاچوس و مارگاریس صچگشهبراي تبدیل بزرگا به Mwهاستفاده شده است که به شرح زیر میباشند:

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید