بخشی از مقاله

چکیده:

از دیدگاه امام خمینی و شهید ثانی قذف نوعی دشنام و به معنای متهم کردن شخصی به زنا یا لواط است قذف در قرآن معانی متعددی دارد از آموزه های قرآن بدست می آید که قذف، افراد پاک دامن حرام است فقها خصوصا امام خمینی - ره - و شهید ثانی برای نامشروع بودن آن به ادله گونا گونی استناد نموده اند که به آنها می پردازیم از جمله آن ادله عقوبت نداشتن قذف است در قرآن نیز آیاتی وجود دارد که دلالت بر حرمت قذف و نسبت ناروا دادن به انسانهای پاکدامن می کند روایات فراوانی نیز وجود دارد که بر حرمت قذف دلالت دارد حد قذف 80 ضربه شلاق است دلیل ومبانی این مجازات قاذف قرآن ،سنت واجماع است یک سری شرایط مانند عقل ،بلوغ و اختیاربابدر قاذف معتبر است تا عملش به حرمت فعلیّه متّصف گردد در مقذوف نیزبرای ثبوت حدّ قذف به نفع او، احصان شرط است. احصان در این باب، عبارت از بلوغ، عقل، حریّت، اسلام و عفّت است.این دو فقیه در برخی مسائل جزئی این موضوع با هم اختلاف دارند.

مقدمه :

بیان مساله
انسان به حکم ضرورت یا تمایل طبعی وبه منظور رفع نیازهای خود به زندگی اجتماعی روی آورده است،ولی به دلیل میل به خود خواهی و زیاده خواهی و فزون طلبی یا عدم توانایی در رفع نیازهای خود به حقوق دیگران تعرض می نماید. و برای جان و مال و ابروی مردم ارزشی قائل نیستند از اموری که بسیار مهم است کشیدن تیغ تهمت و دشنه دشنام علیه انسانهای عقیق وپاکدامن است که برخی از این دشنام ها در فقه قذف نام دارند قذف در لغت به معنی »افکندن و انداختن« و در اصطلاح فقهی، متهم ساختن فردی به جرم زنا و لواط است. مرتکب این جرم را قاذف و مجنی علیه را مقذوف مینامنداما قذف از موضوعات فقهی است که پیرامون آن تحقیقات گسترده ای صورت نپذیرفته و زمینه های بکر فراوان دارد.

بی تردید از آنجا که فقیهان زمان و انرژی کمتری را در این خصوص صرف کرده اند، کنکاش در این موضوع مجال اندیشه و نظریه های نوین را فراهم می کند. امید است این تحقیق دریچه کوچکی باشد برای تمرکز بیشتر در بحث حدود و تعزیرات اما در این موضوع ابهاماتی وحوددارد وه باید به آنها پاسخ داد از جمله اینکه با توجه حرمت است انسان آیا به صرف مسلمان نبودن می توان او را تحقیر نمود و تیغ تهمت و دشنه دشنام را در قلبش فرو نشاند؟ مبانی فقهی قذف کدامند؟

حد قذف در چه صورتی ساقط می شود ؟عناصر تشکیل دهنده عنصر مادی قذف کدامند؟آیا اگر فردی بدون دانستن معنای لغت، واژه قذف را بکار ببرد قاذف است و باید به او حد زد؟ آیا اگر فردی در حالت عصبانیت به دیگری دشنام دهد شرایط حد قذف محقق می شود؟ احکام قذف کدامند؟ در این تحقیق تلاش شده پاسخ های مناسبی به این پرسش ها داده شود.

پیشینه تحقیق

موضوع قذف از موضوعاتی است که اکثرفقها به آن پرداخته اند از جمله شیخ طوسی درکتاب مبسوط ،و محقق حلی در کتاب شرایع الاسلام و ومرحوم علامه در کتاب مفتاح الکرامه فی شرح قواعد العلامه به این موضوع پرداخته ومبانی آن را مورد بررسی قرار داده اند همچنین شهید اول درکتاب اللمعه الدمشقیه وکتاب الدروس الشرعیه فی فقه الامامیه و شهید ثانی درکتاب الروضه البهیه که در شرح لمعه نگاشته شده است وآراء شهید اول را مورد بررسی ونقد قرار داده است.

وهمچنین در کتاب مسالک به بیان احکام این عمل ناپسند پرداخته اند ونیز محقق اردبیلی در کتاب مجمع الفائده والبرهان به این موضوع پرداخته است ومرحوم نجفی درکتاب جواهرالکلام فی شرح الشرایع الاسلام که شرحی بر کتاب شرائع است به این موضوع پرداخته است مرحوم آیت االله خوئی در کتاب مبانی تکمله المنهاج به این موضوع پرداخته است و امام خمینی در کتاب تحریرالوسیله جلد 2 که بطور مبسوط به مبحث قذف پردااخته است واین عمل را مورد بحث و بررسی قرار داده است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید