بخشی از مقاله

چکیده

امنیت خواسته ي دیرینه و دغدغه ي همیشگی بشریت بوده و رفتار امنیت جویانه انسان ها و جوامع از تاریخی کهن به قدمت آغاز حیات انسان برخورداراست.آدمیان به خصوص به هنگام نا امنی قدر و منزلت آن را بهترو بیشتر درك کرده و تمام تلاش خود را براي ایجاد و استقرار محیطی امن به کاربسته اند، اسلام امنیت را یکی از اصول زندگی و حالتی اجتناب ناپذیر در زندگی جمعی و عنصري ضروري در بهره برداري از مزایا و مواهب حیات و نیز زمینه ساز تکامل و ارتقاء بشري تلقی کرده است،و از آن به عنوان یکی از مقدس ترین آرمانهاي بشري و الهی یاد کرده است،تمام تلاشهاي امنیتی براي آن است که زمینه ي کمال انسان از طریق عبودیت و به منظور قرب الهی فراهم شود. مقاله ي حاضر به درك مولفه هاي امنیت از منظر امام علی - ع - و امام خمینی - ره - می پردازد و سعی در تبیین رویکرد آن ها با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی در این مسئله می باشد .

مقدمه

نخستین شرط زندگی سالم اجتماعی ،استقرار نظم و امنیت در جامعه است،جامعه اي که بدون امنیت باشد،از آسایش و آرامش برخوردارنخواهد بود و نشاط و تلاش از آن رخت می بندد،در ناامنی اجتماعی ،اقتصاد فرو می پاشد و حوزه ي فرهنگی گرفتار سکون می شود و فرهیختگان به جاي تبادل آزاداندیشه و تضارب آراء و افکار به کتمان و تقیه روي می آورند.

امنیت مهمترین و بدیهی ترین مطلوب جامعه ي انسانی و ایمانی است و لذا در روایات،تامین امنیت از وظایف مهم دولت در حوزه ي عمومی به شمار می آید.

اسلام براي امنیت اهمیت ویژه اي قائل است و حفظ و تامین امنیت را از وظایف دولت اسلامی می داند و براي برقراري نظم و آرامش عمومی دستور العمل هاي جالب و ارزنده اي دارد،اسلام به اخلال گران در امنیت جامعه هرگز اجازه نمی دهد هرج و مرج ایجاد کنند و نظم جامعه را مختل سازند.

امام علی - ع - و امام خمینی - ره - به تبعیت از مبانی اسلام براي امنیت ارزش والایی قائل هستند و امنیت را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داده اند و دیدگاههاي خود را در رابطه با ابعاد و مؤلفه هاي امنیت مطرح کرده اند،از نگاه آنها مهمترین بعد از ابعاد امنیت ،امنیت فرهنگی است،و ابعاد دیگر وسیله و ابزاري هستند براي رسیدن به آن بعد اصلی .

آن چه در این مقاله مورد بررسی و تبیین قرار خواهد گرفت این است که امنیت به مفهوم عام و به طور خاص در اندیشه و آراء امام علی - ع - و امام خمینی - ره - چه ابعاد و جنبه هایی را در بر می گیرد؟نگارنده در این پژوهش در صدد است که ابعاد امنیت را از نگاه امام علی - ع - م امام خمینی - ره - با استفاده از رویکرد توصیفی- تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد که این ابعاد عبارتند از:معنوي،فرهنگی،اقتصادي و سیاسی.

مفهوم امنیت

واژه ي امنیت ریشه در واژه ي »امن« زبان عربی دارد و به معناي در امان و آسایش بودن ،مصونیت از خطر و ترس و آرامش خاطر است . امنیت هم یعنی بی گزندي و بی آسیبی یا حالتی که در آن گزند،

خطر وآسیب راه ندارد و آرامش در آن برقرار است.

امنیت در لغت به معناي حالت فراغت از هر گونه تهدید یا حمله و یا آمادگی براي رویارویی با هر تهدید و حمله را گویند

امنیت: به مفهوم توانایی جامعه درجهت تامین و صیانت از موجودات فیزیکی ،زیستی و معیشتی،فرهنگی و ارزشی مردم،سرزمین و نظام سیاسی و ارتقا وبهینه سازي آن و تعقیب و نیل به اهداف و منافع ملی در دوران جنگ و صلح در قبال تهدیدات داخلی و خارجی است.

آرنولدولفرز در تعریف آن می گوید : امنیت در یک مفهوم عینی به فقدان تهدیدها نسبت به ارزش هاي اکتسابی تلقی می شود 

تعریف دیگري از امنیت عبارت است از رهایی از تردید،آزادي از اضطراب و بیمناکی و داشتن اعتقاد و اطمینان موجه.

والترلیپمن : یک ملت وقتی داراي امنیت است که در صورت اجتناب از جنگ بتواند ارزش هاي اساسی خود را حفظ کند و در صورت اقدام به جنگ بتواند آن را به پیش ببرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید