بخشی از مقاله

چکیده

رشد روزافزون رسانه های دیجیتال و یا به کلام صریح، رشدی ماورای تفکر بشر دنیای کامپیوتر و بسترهای تحت کنترل کامپیوتر به گونه ای شده که امروزه بشر چه بخواهد و چه نخواهد باید بتواند خودش را با این رشد پرسرعت در کنار حجم کلانی از داده وقف دهد تا بتواند زندگی عادی خود را ادامه دهد درغیر اینصورت زندگی اش رنگی غیر قابل قبول برای جامعه و چه بسا خودش خواهد داشت. مدیریت ها در هر سیستمی جهت رشد و تعالی در سطح بسیار عالی در گرو اطلاعات بروز و ابزارهای مدرن میباشد. مدیران و کارمندان هر سازمان باتوجه به پیشرفت ابزارهای مدیریتی و کاری سازمان باید خودشان نیز سواد کار با آن ابزار را کسب نمایند تا سیستم بصورت موازی بتواند اهداف خود را پیش ببرد.

در هر سازمانی اصلی ترین و اساسی ترین مشکل در بین کارمندان عدم توانایی های لازم در استفاده از ابزارهای بروز کامپیوتر محور در بستر مدیریت حساس سازمانی است، اگرچه دوره هایی در هر سازمانی برگزار می شود اما این دوره ها با میانگین توصیفی، از کیفیت مطلوبی برخوردار نمیباشند و همه اشخاص پس از گذراندن دوره ها توانایی های لازم در زمینه مربوطه را فرا نمیگیرند. هدف این پژوهش پس از بررسی های کمی و کیفی این مهم، ارائه طرح نرم افزار مدیریت و پیاده سازی آموزش ها و دوره های سواد رسانه ای با نام " دوسرا " - دوره های سواد رسانه ای ایران - جهت مدیریت بهتر و بهینه تر دوره های برگزاری از سوی سازمانها و ادارات کشور می باشد.

-1 مقدمه

رشد فناوری اطلاعات در سازمان ها،سوق به سوی داشتن زیرساختهای توانمند از جمله سیستم های اطلاعاتی، از چالش های استراتژیک سازمان ها می باشد. به نحوی که در طی دوره های مختلف مدیران با پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی مختلف در سازمان سعی در کسب اطلاعات مناسب از سیستم های خود داشته اند. سازمانها دریافتهاند که دیگر تغییرات تدریجی و سطحی راهگشای مشکلات آنان نیست و برای بقای سازمان لازم است تغییراتی اساسی و زیربنایی در سازمان ایجاد شود. هوشمندی سیستم نه به عنوان یک ابزار یا یک محصول، بلکه به عنوان یک رویکرد جدید در معماری سازمانی بر اساس سرعت در تحلیل اطلاعات به منظور اتخاذ تصمیمات دقیق و هوشمند سازمانی در حداقل زمان ممکن به عنوان راهکاری برای سازمان های امروزه مطرح شده است.[1]

در معماری جدید سازمانی، جایگاه سیستم های هوش سازمانی بسیار برجسته است، چرا که به مثابه دماسنجی می ماند که اوضاع و احوال سازمان را بر اساس کارکرد واحد های مختلف نشان می دهد. در غیاب این دماسنج، هیچ گونه دیدی، هر چند کلی، از میزان پیشرفت کسب و کار در بازار و نحوه عملکرد واحد های مختلف سازمان به دست نخواهد آمد و همچنین هیچ معیاری برای تصمیم گیری درزمینه راهبرد سازمان در بازار و نحوه اتخاذ تصمیم در شرایط خاص و بحرانی وجود نخواهد داشت.

بدلیل اینکه تصمیم گیری به روش سنتی باعث به مخاطره افتادن امنیت، بقائ و سود آوری میگردد، هوشمندی سازمانی به عنوان ابزاری برای جمع آوری، و تحلیل داده های ساختاری و غیر ساختاری مورد استفاده شرکتها است که آنها را از مزیت های تکنولوژیکی اطلاعات مدرن بهره مند می سازد. ازاین رو آشنایی روش تصمیم در هر سازمان زیرساخت محسوب می شود، توجه اساسی به ماتریس سازمانی در شکل زیر ضروری است.

-2 کارایی و بهینگی کارایی

بحث کارایی یک اصل با عمق بسیار زیاد است. هرسازمان برای پیش برد رسالت خود این اصل را باید با کیفیت و دقت بالا در برنامه ی خود قرار دهد. هر سیستم ریشه همه پیشرفت ها و پسرفت های خود را باید در گروه این اصل - کارایی - در چارچوب بهینگی و شدت صحت همین اصل، جستجو کند. بهینگی کارایی در هر سیستم و سازمانی منوط به اصل ریشه یک سازمان در توان عشق و علاقه با محوریت اصل هدف می باشد. هرچه محور کارایی نیل به بالا داشته باشد ولی کارایی رنگی از بهینگی نداشته باشد این رشد سوق مثبت نداشته و سازمان دچار اشتباه در باور از کشش سیستم خود می شود.

1؛2 شکاف سواد رسانه ای چیست ؟

"مارشال مک لوهان " اولین بار درسال 1965 اصطلاح سواد رسانه ای را به کاربرد. او معتقد بود در دوره دهکده جهانی باید انسان ها به سواد جدیدی به نام سواد رسانه ای دست یابند. سواد رسانه ای مجموعه ای ازچشم اندازهاست که مابه طور فعالانه برای قرارگرفتن در معرض رسانه از آنها بهره برداری می کنیم تا معنای پیام هایی را که با آنها مواجه می شویم ،درک و تفسیر کنیم. ما چشم اندازهای خود را با استفاده از ساختار دانش خود می سازیم ، برای ساختن ساختارهای دانش به ابزار و مواد اولیه نیازداریم. این ابزارها ،مهارت های ماست و ماده اولیه آن هم اطلاعات به دست آمده از رسانه ها و دنیای واقعی است. استفاده فعالانه بدان معنی است که ما از پیام ها آگاهیم و به طور آگاهانه با آنها در تعامل هستیم.

در بعضی از کشورها سواد رسانه ای به صورت رسمی از سوی نظام آموزش و پرورش نه فقط برای آگاهی و درک بهتر ، بلکه برای آزادی عمل انتقادی در برنامه مدارس گنجانده شده است. "پاتریشیا افدرهید"از اعضای موسسه آسپن در مقاله ای در سال 1989سواد رسانه ای را این طور تعریف می کند: توانایی دست یابی ،تجزیه و تحلیل، ارزیابی و انتقال اطلاعات در اشکال مختلف اعم از مکتوب و غیر مکتوب. با پیدایش و گسترش انقلاب تکنولوژیک در دهه 1980، جهان به مرحله ای گام نهاد که پهنه سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی جوامع مختلف دستخوش تغییرات اساسی و دامنه داری شد. این تغییرات بیشتر در امتداد حواس پنج گانه انسان و غلبه آنها بر عناصر زمان و مکان حادث شده و فرصت های مثال زدنی را فراروی توسعه ملت ها قرار داد. اما به موازات این فرصت ها وجود چالش ها و پیامد های ویران کننده حال و آینده زندگی افراد را تهدید می کند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید