بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این مقاله تدوین روش اجرایی شناسایی ،ارزیابی و اولویت بندی جنبههای زیست محیطی به منظور حذف و یا کاهش اثرات مخرب زیست محیطی و همچنین ثبت، نگهداری و به روز آوری اطلاعات مربوط به این جنبهها در راستای بهبود و مستمر عملکرد نظام مدیریت زیست محیطی میباشد. این روش اجرایی برای شناسایی و ارزیابی جنبههای زیست محیطی فعالیتهای مجتمعهای اداری/ صنعتی و تأسیسات پالایشگاه شیرین سازی گاز کاربرد دارد.

پیشرفت های صنعتی و برنامه های توسعه در صنعت گاز با وجود تمام منافعی که برای انسان به همراه داشته است ، سرمنشا بسیاری از مخاطرات و ریسک ها بوده است.و این صنایع جهت دستیابی و اثبات عملکرد صحیح محیط زیستی نیازمند کنترل پیامدهای فعالیت خود بر محیط زیست با توجه به خط مشی و اهداف کلان خود می باشند. این پژوهش با هدف تدوین روش اجرایی شناسایی و ارزیابی جنبه های زیست محیطی در پالایشگاه شیرین سازی گاز اهواز صورت گرفته و پیامدهای محیط زیست با این روش پس از شناسایی فرایندهای واحدها و همچنین بررسی نتایج آنالیزهای انجام شده در بخش های آب و هوا و پساب و پسماند ،جنبه ها و پیامدهای ناشی از فرآیند پالایش گاز بر محیط زیست با توجه به شدت اثر ، احتمال وقوع و احتمال کشف مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

کلمات کلیدی روش اجرایی، ارزیابی ،جنبههای زیست محیطی،پیامد زیست محیطی ،اولویت بندی، آثار زیست محیطی ، پالایشگاه شیرین سازی گاز

مقدمه

برای شناسایی جنبه ها و آثار زیست محیطی پالایشگاه ،مدیریت باید هر سال با تشکیل کار گروههایی با تخصصهای مختلف در سطح پالایشگاه و بازنگری فعالیتهای جاری در سیستم ، نسبت به شناسایی و ارزیابی و در نهایت اولویت بندی جنبه های زیست محیطی و پیامد های آنها در سه حالت عادی ، غیر عادی و اضطراری بر اساس تکنیک ارزیابی موجود در همین روش اجرایی اقدام نماید.

مراحل کار

در این پژوهش ابتدا پارامترهای مرتبط در بخش های آب ، هوا و پساب وپسماند شناسایی و مورد ارزیابی قرار گرفته و در ادامه با استاندارد سازمان محیط زیست مقایسه شود سپس چک لیستی به منظور ارزیابی طراحی گردد. منابع آلودهکننده هوا، دود و گازهای حاصل از احتراق، گازهای متصاعد شده از پسابهای صنعتی -گرد و غبار و ذرات معلق و مسیت رنگ و آیروسل و میس و فیوم بخارات مواد شیمیایی و مواد هیدروکربوری و فیومهای جوشکاری ،گازهای حاصل از آتشسوزی،گازهای حاصل از وسایل نقلیه موتوری منابع آلود کننده آب - آبهای سطحی - آبهای زیرزمینی - پسماندهای صنعتی و غیر صنعتی ،مواد شوینده و پاک کننده است.

مواد شیمیایی مثل - مواد دموسی فایر،مواد اکسیژن زدا ،مواد تعلیق شکن،مواد ضد رسوب - و ترکیبات نفتی و روغنها و گازوئیل  فاضلابهای شهری، صنعتی،منابع آلود کننده خاک پسماندهای صنعتی و غیر صنعتی، مواد شوینده و پاک کننده، مواد شیمیایی مثل - مواد دموسی فایر،مواد اکسیژن زدا ،مواد تعلیق شکن،مواد ضد رسوب - و ترکیبات نفتی و روغنها و گازوئیل، فاضلابهای شهری، صنعتی، بالههای اداری، غذایی، صنعتی، سمی و رادیو اکتیو منابع آلوده کننده صوتی ،وسایل نقلیه موتوری، دیزل ژنراتور برق ، توربین ها ، تجهیزات ، چیلرها ، سیستم های انتقال سیالات ، وسایل دوار ، سیستم های پمپاژ ، سیستم های تقویت فشار ، مولد های برق است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید