بخشی از مقاله

چکیده

فرودگاه ها از با ارزش ترین زیر ساخت های جوامع پیشرفته محسوب می شوند و به دلیل برخورداری از پتانسیل های مختلف، در رشد اقتصادی کشور ها و کمک به ایجاد توسعه پایدار نقش مهمی دارند. اثرات سر و صدای هواپیما بر مناطق شهری پیرامون فرودگاه، مسأله ای جدی در امر هوانوردی است. هدف از پژوهش، تدوین استراتژی های مدیریت زیست محیطی می باشد.

بدین منظور فرودگاه شهید صدوقی یزد مورد بررسی قرار گرفت. برای تدوین استراتژی های زیست محیطی به منظور کاهش اثرات آلودگی صوتی فرودگاه از چارچوب جامع تدوین استراتژی استفاده شده است . در مرحله شروع ، بیانیه ماموریت فرودگاه شهید صدوقی تعیین گردیده و سپس در مرحله ورودی ماتریس ارزیابی عوامل خارجی - EFE - و ماتریس ارزیابی عوامل داخلی - IFE - آورده شده است.

با توجه به اطلاعات بدست آمده در مراحل قبل در مرحله تطبیق و مقایسه، ماتریس سوات - SWOT - و ماتریس داخلی و خارجی - IE - را تشکیل داده ایم . در مرحله تصمیم گیری ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی QSPM و نرم افزار MATLAB استفاده شد، که بر این اساس استراتژی »وضع قوانینی مبنی بر عدم استفاده ی شرکت های هواپیمایی طرف قرار داد از هواپیماهای فرسوده و پرصدا« ، به عنوان استراتژی نخست برگزیده شد.

.1 مقدمه

آلودگی صوتی از مواردی است که علی رغم توجه نظری به آن، تاکنون عملیات قابل توجهی برای کاهش این نوع آلودگی انجام نگرفته است. این درحالی است که این مورد به عنوان یک تهدید جدی برای سلامتی محیط و انسانها تلقی می شود

عوامل زیادی در به وجود آمدن آلودگی صوتی در شهرها و مراکز جمعیتی ایفای نقش می کنند، آلودگی صوتی فرودگاه، یکی از عوارض و آثار نامطلوب متداول زیست محیطی ناشی از احداث یا توسعه فرودگاه ها می باشد. 

قبل از اینکه حمل و نقل هوایی به عنوان یک صنعت و فن آوری برای جابجایی مسافر و کالا مطرح شود، فرودگاهها اغلب در فاصله قابل توجهی از شهر و در محلهایی با زمین ارزان و موانع بسیار کم، قرار می گرفتند. به دلیل ماهیت هواپیماها در آن زمان و عدم مداومت و تناوب در پروازها، آلودگی سر و صدا مشکلی برای جامعه ایجاد نمی کرد. تراکم پایین جمعیت در مجاورت فرودگاه و ترافیک سبک هوایی، از وقوع تصادفات اتفاقی خطرناک برای جوامع شهری جلوگیری می کرد. این در حالی است که امروزه رشد فوق العاده ترافیک هوایی، احتمال عکس العمل منفی جامعه را افزایش می دهد

ناراحتی ناشی از تولید صدا بستگی به مسیراوج گیری هواپیما، نوع موتور بالابر و وزن ناخالص هواپیما دارد. با پیدایش هواپیماهای جت، مسئله بصورت جدی تری نمایان گردید. بنابراین، محل فرودگاه باید به نحوی انتخاب گردد که مسیرهای نشست و برخاست هواپیماها بر فراز زمین های غیر مسکونی و صنعتی باشد. از زمان عملیاتی شدن هواپیماهای جت تجاری، مردم به طور معمول، نسبت به سروصدای هواپیما واکنش نشان داده اند. باتوجه به سطح آستانه بحرانی صوت 80 - دسی بل - ، می بایست چنین نتیجه گرفت که هر چه متوسط تراز صوتی محیط به این آستانه نزدیکتر شود، به همان نسبت بر میزان آلودگی صوتی محیط افزوده شده و به همان نسبت کیفیت زیست محیطی، محیط دچار افت می گردد.

بار آلودگی صوتی ناشی از هواپیماهای مسافربری در دهه 1970 بین 120 تا 140 دسی بل محاسبه گردیده است. وضعیت ترافیک هوایی و تردد در فرودگاه های ایران طی سال های گذشته مشکلات زیادی - از قبیل سلب آسایش، وقوع صوانح سقوط و غیره - برای ساکنین نزدیک فرودگاه ها و حتی اطراف آن به دنبال داشته است. این عکس العمل ها سبب گردیده تا، به منظور کاهش اثرات، اقدام به اجرای طرح های مدیریت استراتژیک گردد.

برنامه ریزی استراتژیک نقش کلیدی در موفقیت سازمانها در محیط پر تلاطم ومتغیر امروزی دارد و در صورت تدوین درست استراتژی و اجرای صحیح آن، سازمانها قادر خواهند بود تا در عرصه رقابت به پیشتازی و موفقیت دست یابند. در فرآیند برنامه ریزی استراتژیک، زمان و عدم قطعیت، نقش مهمی ایفا میکنند

تاکنون مطالعات زیادی در زمینه ارزیابی آلودگی صوتی در فرودگاه ها با رویکرد استراتژی زیست محیطی انجام شده است

رویکردهای کلاسیک تدوین استراتژی، قابلیت پاسخگویی سریع به نیاز سازمانها، در محیط متغیر امروزی را ندارند و با تغییر سریع شرایط محیط درونی و بیرونی سازمانها، کارایی خود را از دست می دهند .

در این تحقیق فرودگاه شهید صدوقی یزد بعنوان یک منبع آلودگی صوتی و آثار مسیر تردد هواپیماها بر محدوده مسکونی مورد بررسی قرار گرفته است. شهر یزد، مرکز شهرستان یزد با وسعت 99/5 کیلومترمربع، در مرکز استان یزد و در مسیر راه اصفهان – کرمان در مختصات 54′و ْ31 عرض شمالی و 23′و ْ54 طول شرقی قرار دارد. فرودگاه شهید صدوقی نیز در غرب شهر یزد در فاصله 10 کیلومتری از مرکز شهر واقع شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید