بخشی از مقاله

چکیده

باتوجه به لزوم شناسایی ،کسب ، مستند سازی ، ذخیره و تسهیم دانش های کلیدی و ضمنی و با توجه به این موضوع که هر روزه با بازنشستگی و انتقال مدیران، خبرگان و متخصصان از سازمان و خروج ایشان، دانش و تجربه گرانقدر شان نیز با آنها به راحتی از سازمان خارج می شود بدون آنکه در جائی ضبط و ثبت شده و در اختیار جوان ترها و نسل آینده مسئولین سازمان قرار بگیرد. و باتوجه به اهمیت نقش دانشگران و خبرگان سازمان در معاونت تولید ایران خودرو ، نسبت به تسخیر و کسب دانش و مستند سازی آن از دانشگران ، اقدام گردید که روند اجرای آن در این مقاله ارائه می شود . در این مقاله ضمن تشریح روند استقرار نظام مدیریت دانش در شرکت ایران خودرو به چگونگی تسخیر و کسب دانش از دانشگران و خبرگان حوزه های تخصصی با توجه به نقشه دانش طراحی شد پرداخته می شود . ابتدا در نقشه ی دانش تمام حوزه های دانشی و تخصصی و همچنین دانشگران حوزه های دانشی مشخص شدند و در ادامه با شناسایی و معرفی دانشگران و تشکیل تیمهای تخصصی در قالب انجمن های خبرگی - COP - نسبت به تسخیر دانش های کلیدی و ضمنی دانشگران در قالب بسته های دانشی و آموزش این دانشها توسط خود دانشگران و ارائه دانش ها در سمینارهای ارائه تجارب و همچنین ذخیره این دانشها در نرم افزار مدیریت دانش اقدام شد و با تسهیم و کاربرد دانشها ، زمینه ارتقاء یادگیری و رشد کارکنان ، گروه ها و سازمان مهیا گردیده است .

×مقدمه :

امروز، دانش و سرمایه های فکری سازمان ها یکی از مزیت های اصلی رقابت محسوب می شود و می توان اذعان داشت که دانش، قلب اقتصاد جهانی است .البته بیشتر سازمان ها و شرکت ها از قدرت دانش آگاه اند، ولی تعداد اندکی ازآنها از قابلیت توانمند مدیریت دانش و تحت کنترل درآوردن آن در راستای خلق ارزش برخوردارند . با وجود پیشرفت های صورت گرفته، یکی ازمسائل چالش بر انگیز اساسی در بسیاری از سازما ن ها و موسسات بزرگ و صاحب نام این است که دانایی و دانش افراد، از حالت ضمنی به صورت صریح تبدیل شود و در این ارتباط، مدیریت موثر دانش، از جمله مهمترین ابزارها برای حل این مسئله محسوب می شود. در حال حاضر دانش به دارایی ارزشمند برای سازمانها برای کسب مزیت رقابتی تبدیل گشته است. سازمانی که دانش را به درستی مدیریت میکند تنها در صورتی دارای پتانسیل برای خلق ارزش است که دانش با تمام استراتژیها و تصمیمات استراتژیک آن پیوند خورده باشد. اخیراً مفهوم بهکارگیری دانش سازمانی بهعنوان یک دارایی استراتژیک ارزشمند بهطورگستردهای عمومیت یافته است.

مطالعات و تحقیقات نشان می دهد که متاسفانه بسیاری از سازمان ها از اشتباهات و خطاهای گذشته خود درس نگرفته و اغلب آن ها را بارها و بارها تکرار نموده و بازخوری از تجارب خود را به حافظه سازمان نداده اند تا در آینده افرادی که با مشکلات مشابه روبرو می شوند بتوانند نحوه اجتناب از بروز مجدد این اشتباهات را بیاموزند . و چه بسیار موفقیت ها و درس آموخته های با ارزش زیادی را که طی روزهای کاری ، درگیری در پروژه ها و فرآیندهای کاری بدست می آورند و یاد می گیرند اما نه آنها را مستند و مکتوب کرده و نه این تجربیات را به دیگران منتقل می کنند . همچنین تحقیقات دیگر نشان می دهد که به طور متوسط، پرسنل سازمان هر دو هفته یکبار حداقل با یک دانش مواجه می شوند که در صورت عدم مدیریت و مستندسازی آن، دانش کسب شده حداکثر تا سه سال آینده به طور کامل به فراموشی سپرده می شود . در واقع مستند سازی جاودانه کردن و حیات بخشیدن به تجربیاتی است که دیر یا زود در سازمان های اجرائی محکوم به فناست . لذا باتوجه به اهمیت فوق العاده کسب ، ثبت ، ذخیره ، تسهیم و کاربرد دانش در سازمان جهت هم افزایی، رشد ، بهره وری و ارتقای توانمندی سازمان که در نهایت به سودآوری سازمان منتج می شود ؛ به نظر می رسد مستند سازی درس آموخته ها ، تجربیات و دانشهای کلیدی پروژه ها و فعالیتها یکی از ضروریات سازمان ها ست . و در این زمینه بحث عمده و اصلی در مدیریت دانش تلاش در جهت تبدیل دانش های نهان در ذهن پرسنل به دانش های آشکار و ایجاد فرهنگ به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه درسازمان می باش

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید