بخشی از مقاله

چکیده

مصطفی رحماندوست از شاعران و نویسندگان برجسته ادبیات کودك و نوجوان در ایران استکه با پیروزي انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی، مانند بسیاري از فعالان این ادبیات، موضوعات و مفاهیم انسانی و ارزشی فراوانی از جنگ و دفاع را با خود به شعر و داستان کودك برد. در این مقاله بیست شعر کوتاه و بلند او که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با موضوع »کودکی و جنگ« ساخته و پرداخته شدهاند،با روش توصیفی- تحلیلی و ارزیابی موردي و جدول آماري، بررسی و مهمترین ابعاد و مؤلفه-هاي پایداري در شعر او مورد ارزیابی واقع شدند. یافتههاي پژوهش حاکی از آن هستند که وي با بهره-گیري از طیفهاي گستردهاي از شخصیهات - عمدتاً سیاه یا سفید - ، ترکیبات گوناگونی از کانون روایت - داناي کل محدود و کلنامحدود، منِ روایتی و انواع تکگویی - ، تصویرآفرینی و بازيهاي زبانی و انتخاب عناوین مختلف براي شعرها، دامنه وسیعی از نشانهها را در پرداخت به مقوله کودکی و جنگ مورد استفاده قرار داده است. سه نشانه»زادگاه«، »سرزمین« و»جبهه« و سه نشانه»زمان از دست رفته«،»زمان جاودانه«و »زمان فرجامین«نیز به ترتیب از اصلیترین نشانههاي مکانی و زمانی شعر وي هستند. همچنین با واکاوي این شعرها نشان دادیم که رحماندوست شاعري متعهد و انقلابی است و »پایداري« یکی از موتیفها و مایههاي غالب شعر وي به شمار میرود.

کلیدواژه ها: شعر کودك و نوجوان، شعر جنگ، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مصطفی رحماندوست.

مقدمه

یکی از ابعاد مهم ادبیات پایداري آثار متعلق به حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان است. این ادبیات در کشور ما پس از گذشت سالها از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، چراغْ خاموش به روندکُند و البته رو به رشد خود ادامه میدهد. این ادبیات »به علت برخورداري از تنوع موضوع، فراز و فرودهاي زندگی، ایجاد دغدغههاي انسانی، جاذبههاي مورد نیاز و... یکی از بهترین محملهاي انتقال مفاهیم ارزشی و انسانی با رویکرد تعهدپذیري و آمادگی همه جانبه را در مخاطبان نوجوان و جوان باعث خواهدشد.« - فروغی جهرمی، 1389، ج - 354 :2 انقلاب اسلامی و دفاع مقدس جديترین حرکت ها را در ادبیات پایداري کودك و نوجوانایجاد کردند و در همان سالهاي نخست پیروزي انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی، جنبههاي متعددي از این دو نمودگار پایداري و قهرمانی، به این ادبیات کشیده شد؛آثار ماندگاري در این زمینه خلق و این نوع از ادبیات، روز به روز فربهتر گردید.

انعکاس جنگ و دفاع مقدس به عنوان یکی از موضوعات اساسی در ادبیات دهه شصت و هفتاد چندین عامل پر نفوذ را در پشت سر خود مشاهده میکرد: نخست آنکه سهم قابل ملاحظهاي از فضاي مقاومت در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بر دوش کودکان نهاده شده بود و این بزرگمردان کوچک، دوشادوش تودههاي سترگ انسانی در این دو پدیده سیاسی و اجتماعی مشارکت داشتند؛بسیاري از کودکان و نوجوانان با گذر از مرزهاي زمان،قهرمانانه در برابر بیدادگري ایستادند و گوهر انسانیت خود را براي شاهدان به عرضه گذاشتند. دوم آنکه کودکان به عنوان عنصري مهم و جداییناپذیر از اجتماع، به گونه مستقیم و غیرمستقیم تحتالشعاع پیامدها، نابسامانیها و فجایع انقلاب و جنگ قرار داشتند و ناگزیر و اندك اندکدر لابهلاي آثار ادبی ظهور خود را اعلام کردند. سومین عامل، پشتوانه ایدئولوژیکی این دو رخداد بزرگ بود که نقش مهمی در تربیت، هویتبخشی و القاي روحیه پایداري، ایثار و قدرشناسی به کودکان و نسل نو ایفا میکرد.

شاعران و نویسندگان کودك در کنار برخی از شاعران و نویسندگان بزرگسال به موضوع کودك و جنگ گرایش یافتند و در این راه با کامیابیهاوشکستهاییهمراه شدند. مصطفی رحماندوست یکی از شاعران و نویسندگان برجسته کودك و نوجوان است که از همان آغاز، خیزاب انقلاب و دفاع مقدس به ادبیات او راه یافت. او مانند بسیاري به این میاندیشد که:»ظلم همچنان تلخ است/عدل باز شیرین است/دوستی پر از شادي/قهر، باز غمگین است.« 1380 - ، الف: - 5 اما وي براي متبلور ساختن ماهیت ناموزونجنگ و واقعیتهاي نسل کودك و نوجوانی کهدر درون و پیرامون آن حضور داشت، به آوردگاه پایداري پاي نهاد و روزهاي سخت جنگ را براي کودکان آن روزگار و دیگر روزگاران زنده کرد.در این میان، دو رویکرد و نگاه عمده درباره پرداختن به جنگ براي کودکان وجود دارد: »برخی از شاعران کودك و نوجوان معتقدند که مسائلی مانند جنگ و پیامدهاي آن را نباید در شعر کودك و نوجوان مطرح کرد؛ چرا که آوردن این مضامین و صحبت از بمباران و گلوله و خون، سبب ترویج خشونت در دنیاي لطیف و کودکانه آنها میشود.

- نک: موسویان، - 65 :1387 در مقابل، نگاه دیگري نیز در برخورد با این موضوع در نظر گرفته میشود. عرفان نظر آهاري در پژوهش خود با نام »بررسی موضوعی شعرهاي 16 شاعر کودك و نوجوان« به بررسی چگونگی و انتخاب موضوع در شعر شاعرانی مانند قیصر امینپور، مصطفی رحماندوست، جعفر ابراهیمی، اسداالله شعبانی، افشین علاء، محمود پوروهاب، شکوه قاسمنیا، اسداالله شعبانی، افسانهشعباننژاد، ناصر کشاورز، محمدکاظم مزینانی، بیوك ملکی، حمید هنرجو و... که در فاصلهسالهاي 1360ش تا 1377ش، حداقل دو کتاب چاپ کردهاند، پرداخته است و مینویسد: »در بیشتر شعرهایی که محور آنها جنگ و شهادت و... است،شاعران عموماً از منظر دفاع مقدس به این مقوله نگاه کردهاند و کمتر جنبههاي زشت و منفی جنگ را نشان دادهاند. در این میان، تعداد اندکی از شعرها، چنین رویکردي داشتهاند.12 :1379 - «، براي اطلاع بیشتر نک: پژوهشنامه

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید