بخشی از مقاله

چکیده

مشکل بوجود آمده در اسکریو مورد بحث، فرسایش و لاغر شدن بالهای اسکریو در اثر حضور عوامل شیمیایی موجود در لاستیک شروع شده و وجود ذرات تراشه ایییا براده ایی جامد مخلوط شده در لاستیک باعث تشدید سایش میگردد. مقاومت لاستیک به هنگام خروج از دهانه بارل میباشد. به علت خاصیت چسبندگی و ارتجاعیلاستیک همچنین فشاری که از انتهای اسکریو جهت خروج لاستیک بر آن فشار می آورد، مقدار زیادیلاستیک کامپاند بصورت فشرده در دهانه خروجیبارل جمع شده و بعضاً سرد بودن لاستیک نیز مزید بر علت شده و باعث سایش و لاغر شدن بالهای اسکریو شده و پس از مدتی عملاً اسکریو در داخل بارل هرز گشته و توان خارج کردن لاستیک را ندارد . هدف از تعمیر اسکریو ترمیم محل تخریب شده توسط جوشکاری بوده و خوشبختانه اصلاح بالهای اسکریو با موفقیت انجام گردیده و نتیجه کار رضایت بخش می باشد.

کلمات کلیدی : اسکریو، بال اسکریو، بارل.

مقدمه

از لحاظ مکانیکی با توجه به فرآیند شکسته شدن لایه های سطحی بال اسکریو و تبدیل سایش چسبنده به سایش خراشنده نرخ سایش به صورت تصاعدی افزایش پیدا می کنداسکریو را میتوان به شکل یک حلزونی داخل چرخ گوشت تشبیه کرد که در صنعت تایر سازی برای انتقال لاستیک داخل یک لوله برای خروج با فشار از دهانه پنجره ایی شکل برای شکل دادن لاستیک مورد نیاز استفاده می شود .

استیکی که از بالا داخل لوله اسکریو یا بارل ریخته می شود در اثر حرکت مارپیچی اسکریو به جلو رانده میشود و به علت مانع پنجره ایی شکل انتهای خروجی لوله اسکریو مواد لاستیکی پشت پنجره تجمع کرده و به علت ماهیت چسبندگیلاستیک و فشار حرکت چرخش اسکریو لاستیک فشرده می گردد و در مدت زمان بالا باعث فرسایش و خوردگی بازوهای اسکریو شده و افزایش این سایش از قدرت اسکریو کم کرده و بعضاً باعث هرز گشتن اسکریو و حتی پس زدن مواد می شود ضمن آنکه پلیسه های موجود ناشی از فرسایش اسکریو با لاستیک ادغام شده و علاوه بر افزایش نرخ سایشباعث بروز مشکلات کنترل کیفی نیز می گردد .

مواد و روش تحقیق

برای تعمیر اسکریو ابتدا آن را دمونتاژ کرده و اسکریو را از بارلجدا کرده و اسکریو معیوب را به کارگاه تعمیرات انتقال می دهند . سپس یک نفر نیروی فنی توسط سنگ فرس زبری ها و نقاط خراشیده را برطرف کرده وسطوح خشن ناشی از سایش را به سطوحی با زوایای گرد و انحنا دار تبدیل می کند. با توجه به انواع فرآیند های ترمیمی و سخت کاری طبق نمودار شماره 1و با توجه به امکانات و استتاعت کارگاه جوشکاری مجتمع صنایع لاستیک کرمان پیشنهاد داده و مقرر گردید از روش جوشکاری تحت پوشش گاز محافظ CO2 با الکترود مصرف شدنییا MIG طبق شماتیک زیر - شکل - 1با توجه به مقدار رسوب قابل قبول در اصلاح محل های معیوب اسکریو 2 Kg/h - تا - 30 استفاده شود لذا اسکریو را توسط دو مشعل به مدت چهار ساعت حرارت داده و دمای آن رابه دمای350 درجه می رسانند بدیهی است چون نوک بال اسکریو و لبه های آن نازک می باشد باید دقت کافی جهت جلوگیری از افزایش دما در این نقاط به عمل بیاید و سعی در جلوگیری از تماس مستقیم این نقاط با شعله شود .

نمودار-1 روش های مختلف فرآیندهای سختکاری در سطح.

شکل -1 شماتیکی از روش GMAW

بالهای اسکریو توسط یک دستگاه رکتی فایرگام الکتریک مدل PU 520 با قطبیت DCEP وسیم جوش های کرم دار آما - جدول - 2به شماره شناساییAMA 90 - 11M بههمراه گاز محافظ CO2 توسط یک نفر جوشکار با یک پاس به صورت قرینه یکدیگر به موازات سطح افق بصورت تختجوشکاری می شود.سپس با یک عدد مشعل به مدت یک ساعت حرارت داده می شود تا از شیب سریع دمایی جلوگیری کرده و ذرات درشت کاربید تشکیل شود - شکل - 2و در نهایت روی اسکریو را برای جلوگیری از تبادل هوا با پشم سنگ می

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید