بخشی از مقاله

چکیده

هدف این مقاله، تعیین اولویت های سرمایه گذاری صنعتی استان مرکزی به منظور هدایت صحیح سرمایه گذاری های صنعتی دولت و بخش خصوصی می باشد. برای دستیابی به این هدف، به شناسایی زیر بخش های صنعتی دارای مزیت استان از نظر شاخص های سودآوری، اشتغال زایی و اولویت بندی سرمایه گذاری پرداخته می شود. با استفاده از روش تحلیل عاملی و تاکسونومی عددی فعالیت های صنعتی استان مرکزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و با استفاده از شاخص های مورد نظر، اولویت های سرمایه گذاری صنعتی در استان مرکزی تعیین می گردد.

نتایج به دست آمده گویای این مطلب است که در استان مرکزی ده فعالیت صنعتی تولید وسایل نقلیه موتوری، تولید مواد و محصولات شیمیایی، تولید محصولات از دانه های آسیاب شده و ... از بالاترین درجه اولویت سرمایه گذاری صنعتی برخوردار می باشند. لذا به نظر میرسد تلاش در جهت هدایت بیشتر سرمایه گذاران در این بخشها میتواند عایدی بیشتر برای سرمایه گذاران این بخشها ودر نهایت تولید وارزش افزوده بیشتر برای کشور را به دنبال داشته باشد.

-1 مقدمه

مطالعه نابرابری های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در میان گروه ها، قشرها، اقوام و نیز بین مناطق جغرافیایی  یا  تقسیمات  سیاسی  دریک  کشور،  یکی  از  کارهای  ضروری  و  پایه  ای  برای برنامه ریزی و اصلاحات از جهت تامین رشد اقتصادی و عدالت اجتماعی است. بدون شک برای یک کشور در حال توسعه، بهترین حالت توسعه اقتصادی، همان توسعه متوازن مناطق، خواهد بود. منابع در همه جا محدود و تمام شدنی هستند، بنابراین هدف ما باید حفظ آن ها بوده و تا حد امکان کاری کنیم که از منابع موجود در زمانی طولانی تر به نفع نسل های آینده، استفاده شود.

اصولا هدف همه فرآیندهای توسعه، رفاه انسان است. توسعه منطقه ای نیز استثنایی بر این قاعده نیست. این شق از توسعه نه تنها افزایش رفاه بر حسب ارقام کلی را هدف می گیرد، بلکه همچنین توزیع عادلانه تر آن بین نواحی مختلف و گروه های مردم را نیز شامل می شود. نابرابری در ایجاد امکانات و تسهیلات برای توسعه بخصوص توسعه صنایع در مناطق مختلف،رشد     اقتصادی نامتوازنی را سبب می شود که نهایتا باعث بوجود آمدن تعدادی مراکز رشد، خواهد شد.

در حالی که نواحی محروم از این امتیازات و تسهیلات، توسعه نیافته و عقب افتاده باقی خواهند ماند. پدید آمدن فرصت های اشتغال بیشتر در نواحی خاص منجر به اختلاف در درآمد سرانه آن ها با سایر نواحی می گردد و این خود یکی از انگیزه های قوی مهاجرت است. لذا جهت ایجاد توسعه متوازن و حفظ تعادل جمعیت، برنامه ریزان در یک منطقه می بایست توزیع متوازن امکانات و تسهیلات را اساس کار خود قرار دهند.

حال با توجه به اهمیت و نقش کلیدی صنعت در افزایش تولید و بهره وری در تمام بخش های اقتصادی و به عنوان یکی از مهمترین بخش های اقتصادی هر منطقه، در این مقاله سعی بر این است که برای دستیابی به راهکارهای توسعه صنعتی استان مرکزی، ظرفیت ها و اولویت های سرمایه گذاری صنعتی مورد شناسایی قرار گیرد. از مهمترین اهداف این مقاله، شناسایی قابلیت ها و تعیین اولویت های صنعتی استان مرکزی به منظور هدایت صحیح سرمایه گذاری های صنعتی دولت و بخش خصوصی می باشد.

-2 شرح و بیان مساله پژوهشی

تخصیص بهینه منابع و امکانات موجود در بین بخش های مختلف اقتصادی به دلیل محدودیت منابع مالی و بالا بودن هزینه های فرصت یکی از مهمترین مسائلی است که دولت ها در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه با آن روبه رو هستند. خصوصا در کشورهایی که دولت به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی در عرصه بازار حضور دارد و منابع طبیعی، مهمترین پشتوانه دولت و اقتصاد است، نیاز به برنامه ریزی و تعیین اولویت های سرمایه گذاری امری ضروری است.

اهمیت سرمایه گذاری در رشد اقتصادی و نیز نقش کلیدی و محوری بخش صنعت در رشد و توسعه بر کسی  پوشیده نیست.  به طوری  که در  کشورهایی  همچون  ایران  که حجم عمده    ای  از سرمایه  گذاری  در فعالیت های صنعتی کشور، توسط دولت و یا با حمایت و هدایت دولت صورت می گیرد، آگاهی از مزیت های موجود در این بخش و تعیین درجه اولویت هر یک از فعالیت های صنعتی نه تنها به تخصیص بهینه منابع دولتی بلکه منجر به هدایت صحیح سرمایه های بخش خصوصی به سمت صنایعی خواهد شد که متضمن رشد و توسعه بیشتری هستند. آثار زیانبار و صدمات ناشی از نوسانات قیمت نفت بر اقتصاد کشور لزوم چندگانه ساختن منابع اقتصادی کشور را مطرح می کند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید