بخشی از مقاله

چکیده

شناخت خواص فیزیکی مح صولات کشاورزی یکی از پارامترهای مهم در طراحی و ساخت ما شینهای کا شت، دا شت و برداشت مرتبط با محصول میباشد. در این تحقیق برخی خواص فیزیکی - مقادیر حداکثر، حداقل، میانگین و انحراف معیار طول، عرض، ارتفاع، حجم، قطر متوسط هندسی و ضریب کرویت برای نمونههای درشت، ریز و متوسط - ، درصد جرمی دانه طبق آفتابگردان - در دو سطح رطوبتی 20 و % 45 بر مبنای ماده تر - و درصد پوکی دانه رقم آذر گل بررسی شد. مقایسات میانگین و نتایج تجزیه واریانس برای ابعاد طبق آفتابگردان نشان داد که اختلاف طول و عرض طبق معنا دار نمیباشد اما اختلاف طول و عرض با ضخامت طبق معنا دار می با شد. کاهش میانگین در صد جرمی طبق آفتابگردان در رطوبت %45 ن سبت به رطوبت % 20 بر مبنای ماده تر میتوان دریافت که سرعت خروج رطوبت از قسمت های نهنجی طبق آفتابگردان بیشتر از دانه های آفتابگردان میباشد.
مقدمه

یکی از تولیدات مهم بخش کشاورزی گیاهان صنعتی ا ست. به طور سنتی منظور از گیاهان صنعتی گیاهانی ا ست که محصولات آنها به طور و سیعی پس از طی فرآیند صنعتی مورد ا ستفاده ب شر قرار میگیرد. این گیاهان را به طور سنتی در گروه های گیاهان روغنی، لیفی، قندی، ن شا سته ای و تخدیری قرار داده اند - خواجه پور، . - 1391 دانه های روغنی پس از غلات، دومین ذخایر غدایی جهان را تشکیل میدهند. بیشترین میزان افزایش روغن نیز مربوط به روغن دانه آفتابگردان میباشد. در ایران علیرغم وجود اراضی و سیع قابل ک شت و زمینه های ن سبتا زیادی که برای تولید دانه های روغنی وجود دارد، هنوز هم بیش از 85 در صد از روغن مورد نیاز را وارد میشود . - kian, 1999 - شناخت خواص فیزیکی محصولات کشاورزی و مواد غذایی، همواره یکی از پارامتر های مهم در طراحی ماشین های کاشت، داشت و برداشت مرتبط با محصول بوده است.

- جعفری و همکاران، - 1387 برخی خصوصیات فیزیکی دانه آفتابگردان مانند ابعاد، چگالی، زاویه استقرار و ضریب اصطکاک را در محتوی رطوبتی 2/6 تا 17/5 درصد را مورد بررسی قرار دادند. بر ا ساس نتایج حا صله، با افزایش رطوبت، چگالی توده دانه ها کاهش یافته در حالیکه چگالی حقیقی، تخلخل، زاویه ا ستقرار استاتیکی و ضریب اصطکاک استاتیکی افزایش یافت. - Khazaei et al. 2006 - برخی خصوصیات فیزیکی دانه آفتابگردان را تعیین کردند. آنها گزارش کردند که خواص فیزیکی دانه آفتابگردان تابعی از محتوی رطوبتی ا ست. - گلمحمدی و همکاران، - 1389 تاثیر رطوبت بر خواص فیزیکی دانه سه رقم آفتابگردان را بررسی کردند. که تاثیر رقم وسطح رطوبتی را بر خواص فیزیکی دانه آفتابگردان معنی دار گزارش کردند.

مواد و روش ها

محصول تهیه شده ، از رقم آجیلی آذرگل از مزرعهای واقع در اطراف اصفهان تهیه شد. بوته های سالم و با طبقهایی بدون قارچ و کپک در سطح رطوبتی متوسط مزرعه که در زمان رسیدگی محصول بود، انتخاب شدند و به کارگاه ساخت و تولید گروه مهندسی بیوسیستم دانشگاه صنعتی اصفهان منتقل شدند - شکل . - 1 فاصله زمانی بین چیدن طبقها و انجام اندازه گیری 48 ساعت طول کشید و در این فاصله از رطوبت طبقها کاسته شد و به حدود %45 بر مبنای ماده تر رسید. برای اندازه گیری رطوبت، طبقها آفتابگردان به مدت 24 ساعت در دمای 104 درجه سانتی گراد با 5 تکرار در آون قرار داده شد. اندازه گیری خواص فیزیکی طبقها در 30 تکرار انجام شد. طول، عرض، ضخامت، حجم، قطر هندسی و درجه کرویت طبقها از طریق کولیس با دقت 0/01 میلی متر بد ست آمد. برای محا سبه حجم، طبق آفتابگردان را قطاعی از ا ستوانه در نظر گرفته شد. میانگین طول و عرض را به عنوان قطر استوانه و ضخامت طبق آفتابگردان ارتفاع استوانه در نظر گرفته شد.

در بحث بدست آوردن بازده جداسازی و دیگر پارامتر های مربوط به کمباین و برداشت آفتابگردان داشتن درصد جرمی دانه طبق آفتابگردان رقم مورد ارزیابی میتواند مفید واقع شود. با داشتن جرم کل مواد غیر دانه ای حاصل از کوبش، جداسازی و یا تمیز کردن کمباین میتوان مقدار جرم دانه را تخمین زد. برای محاسبه درصد جرمی دانه طبق آفتابگردان در دو رطوبت 20 و %45 بر مبنای ماده تر ابتدا جرم کل طبق آفتابگردان در 30 تکرار اندازه گیری شد سپس کل دانه ها از طبق جدا، و وزن شدند. با تقسیم جرم دانه های جدا شده بر جرم کل طبق آفتابگردان درصد جرمی طبق آفتابگردان بدست آمد. از طرح آماری کاملا تصادفی برای تجزیه واریانس داده ها استفاده شد. مقایسات میانگین نیز با استفاده از آزمون دانکن انجام گرفت و برای تحلیل آماری و مقایسه میانگینها از نرم افزار SAS 9.0 استفاده شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید