بخشی از مقاله

چکیده:

مدیریت مواد زائد جامد از هشت عنصر کاهش در مبدا، تولید ، ذخیره در محل، جمع آوری و حمل و نقل، پردازش و بازیافت، دفع و مراقبت های پس از دفع تشکیل شده است. مرحله ی تولید در فرایند مدیریت مواد زائد نقش اساسی دارد و مردم به عنوان تشکیل دهندگان اولین زنجیره با آگاهی و نگرش و عملکرد صحیح نسبت به این موضوع می توانند موجب مدیریت کاراتر سیستم گردند. به منظور بررسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد شاغلین کمپ های شرکت ملی حفاری در مورد نحوه ی جمع آوری و دفع اصولی پسماندها از یک پرسشنامه محقق ساخت استفاده گردید. جامعه آماری تحقیق حاضر را 312 نفر از شاغلین - کارکنان، نگرش و عملکرد - کمپ های شرکت ملی حفاری را تشکیل می دهند که از طریق سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد که میزان تحصیلات و تاهل بر سطح آگاهی، نگرش و عملکرد شاغلین کمپ های شرکت ملی حفاری تاثیر داشت. در حالیکه سابقه کاری و نوع شغل بر روی سطح آگاهی، نگرش و عملکرد شاغلین تاثیر نداشت. با توجه نتایج بدست آمده مدیریت و برنامه ریزی جهت آموزش کارکنان در زمینه مسائل زیست محیطی ازجمله مدیریت پسماند و همچنین استخدام افراد با تحصیلات عالی ضروری است.

مقدمه:

جهان با سرعتی سرام آور همگام با اختراعات و ابداعات روز افزون در حال تغییر و توسعه است. این روند سریع توسعه، بحران های زیست محیطی را سبب شده و حیات موجودات کره ی زمین را به مخاطره انداخته است. همزمان با این روند توسعه و متعاقب لزوم افزایش سطح تولیدات و خدمات، انبوه مواد زائد جامد ایجاد و به محیط تخلیه شده است به ترتیبی که مشکلات و مسائل مربوط به این مواد به عنوان یکی از مهمترین مسائل و معضلات زیست محیطی و بهداشتی موجبات گسترش نگرانی های جوامع بشری را فراهم نموده است. - کیلی - 1998 تولید زباله جزو لاینفک زندگی بشری است. امروزه تولید زباله با توجه به افزایش جمعیت ، پیشرفت تکنولوژی و بالا رفتن سطح استاندارد زندگی، مصرف گرایی در بین افراد جامعه و تولید سرانه مواد زاید و در پی آن تهدید و تخریب محیط زیست در حال افزایش می باشد. - محمدی و همکاران، - 1384 هدف اساسی آموزش بهینه سازی نگرش و عملکرد مدیران و کارکنان ، کمک به جامعه جهت نیل به مقاصد می باشد . آموزش به معنای سرمایه گذاری بر روی افراد به منظور قادر ساختن آنها برای عملکرد بهتر و قدرت استفاده بهتر از توانایی های طبیعی آنها می باشد . به عبارتی آموزش به دنبال توسعه صلاحیت ها و شایستگی در جهت بهبود عملکرد و آگاهی می باشد.

روند رو به گسترش تولید پسماندها از یک سو و نبود استراتژی و قانون مندی لازم برای مدیریت این مواد از سوی دیگر بسیاری از مناطق کشور را با مشکلات جدی روبرو کرده است و زیان ها و خطرات زیست محیطی زیادی را به همراه داشته است. صرف نظر ازجمع آوری پسماندها که به طور نسبتا مطلوبی انجام می شود، در بیشتر موارد دفع آنها با مشکل مواجه بوده و پسماندها معمولا به صورت غیر بهداشتی دفن می شوند. - ابراهیمی و همکاران، - 1384 با یک نگاه سطحی چنین به نظر می رسد که مدیران و برنامه ریزان در مرحله تولید، که یکی از عناصر مهم در مدیریت مواد زائد جامد می باشد، نقش عمده ندارند. در حالی که با کمی تامل و قبول نقش افراد جامعه در چرخه مدیریت به این نتیجه مهم می رسیم که مدیران با دقت و مراقبت، برنامه ریزی و مدیریت در جهت کاهش تولید زباله، می توان بسیاری از مشکلات مربوط به مراحل بعدی عناصرمدیریت مواد زائد را به حداقل ممکن تقلیل داد. - ملکوتیان و یغمائیان، - 1392 این تحقیق با هدف بررسی تعیین سطح آگاهی، نگرش و عملکرد شاغلین - مسئولین، کارمندان و کارگران - کمپ های شرکت ملی حفاری ایران در خصوص مدیریت اصولی پسماند صورت گرفته است و درصدد جواب به این مهم است که سطح آگاهی شاغلین - مسئولین، کارمندان و کارگران - کمپ های شرکت ملی حفاری ایران در خصوص مدیریت اصولی پسماند چه میزان است؟ سطح نگرش شاغلین - مسئولین، کارمندان و کارگران - کمپ های شرکت ملی حفاری ایران در خصوص مدیریت اصولی پسماند چه میزان است؟ سطح عملکرد شاغلین - مسئولین، کارمندان و کارگران - کمپ های شرکت ملی حفاری ایران در خصوص مدیریت اصولی پسماند چه میزان است؟ می باشد.

در تحقیقی که صفدری و همکارانش در سال 1392 انجام دادند به این نتیجه رسیدند که که با توجه به سطح آگاهی و نگرش خوب موجود در بین دانشجویان و از طرفی اهمیت دانشجویان به عنوان یک قشر تاثیر گذار بر خانواده و جامعه، لذا به نظر می رسد با تاکید بیشتر بر اهمیت آموزش این چنین مسائلی به دانشجویان بتوان عملکرد آنها و بطور کلی جامعه را در این مقوله افزایش داد. ملکوتیان و یغمائیان - 1392 - به این نتیجه رسیدند که اکثریت مردم شهر کرمان در زمینه مواد زائد جامد از اطلاعات کافی و نسبتا مناسبی برخوردار بوده و در مجموع درجه آگاهی، نگرش و عملکرد بسیار بالایی را دارا می باشند. مهدی نژاد و همکاران - - 1392 مشخص نمودند که عدم آگاهی مردم از خطرات آینده مسائل زیست محیطی ناشی از زباله یکی از بزرگترین مشکلات این بخش است. از سوی دیگر آگاهی و فرهنگ سازی در این حوزه راه گشای این مساله مهم محیط زیستی می باشد. بنابراین لازم است آموزش هایی برای افزایش آگاهی عموم به مردم داده شود. بزگا درسال 2011 به این نتیجه رسید که مشارکت در فعالیتهای جدا سازی مواد زائد جامد بستگی به سطح آگاهی فعالیتهای بازیافت در منطقه، درآمد ،سطح سواد خانواده و جنسیت وارد و این قدم در افزایش مشارکت خانواده ها در امر بازیافت، جداسازی پسماند ها از منبع توسط خانواده ها می باشد. یورت و همکارانش در

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید