بخشی از مقاله

چکیده :

آلودگی شیر و فرآوردههای آن به بعضی از فلزات سنگین بهخصوص سرب و کادمیوم موجب بروز اثرات سمی و تأثیر سوء بر سلامت انسان میگردد. از این رو این مطالعه با هدف تعیین مقدار سرب و کادمیوم در شیر خشک صنعتی مورد استفاده در صنایع غذایی صورت گرفت. در این تحقیق 25 نمونه شیر خشک از 4 کارخانه مختلف تهیه و بعد از عمل هضم و استخراج برای تعیین میزان سرب و کادمیوم از روش اسپکتروفتومتری جذب اتمی کوره گرافیتی استفاده گردید.

نتایج حاصل از آنالیز آماری نشان داد که میانگین مقدار سرب ppb36/57 - کمینه 18/99 و بیشینه - ppb 90/112 و میانگین مقدار کادمیوم ppb 11/14 - کمینه 5/73 و بیشینه - ppb 43/39 میباشد. کدکس الیمنتاریوس میزان مجاز برای سرب و کادمیوم در شیر را بهترتیب 1000 و100 ppb تعیین نموده است. در این تحقیق مقدار سرب در همه نمونههای شیر خشک کمتر از میزان استاندارد و آلودگی کادمیوم در 68 درصد نمونهها بیش از حد مجاز استاندارد بینالمللی مشاهده گردید. از آنجایی که در این بررسی درصد آلودگی نمونههای مورد مطالعه به کادمیوم بالا بود، لذا پایش مداوم سطوح آلودگی در فرآوردههای شیر و نیز شناسایی منابع آلوده حائز اهمیت می باشد.

مقاله کامل:

شیر خشک نوزادان وغذای کودک بعنوان غذای کمکی - کودکان از شیر گرفته شده یا محروم از شیر مادر - از دیر باز مورد استفاده کودکان این مرز و بوم قرار می گرفته اند و هم اکنون در کارخانجات بسیاری در سطح کشور تولید و به بازار عرضه می شود این محصولات حاوی مواد ضروری می باشد که برای سلامت کودکان و نوزادان مفید است علاوه بر این بعلت دارا بودن ارزش غذایی بالا برای کودکان مواد اولیه در تهیه این محصولات از جایگاه بسیار مطلوب و با کیفیتی برخوردارند بنابراین آلودگی این غذاها با فلزات سنگین از جمله سرب و کادمیوم می تواند یک تهدید جدی برای کودکان و نوزادان باشد. زیرا آنها زیست تخریب پذیر نیستند و در محیط باقی می مانند و وارد زنجیره غذایی می شوند

با این که شیر مادر همه مواد مغذی که کودک به آن نیاز دارد را برای او تأمین میکند، اما همه مادران نمیتوانند یا نمیخواهند از شیر خود نوزاد را تغذیه کنند. مادرانی که از سینه خود به نوزادشان شیر میدهند، وقتی میخواهند به سر کار برگردند، یا در صورتی که شخص دیگری باید به کودک غذا بدهد، متوجه میشوند که شیر خشک یک راهکار عملی برای آنها خواهد بود.

تمام شیر خشکهای نوزادان به سه شکل اصلی هستند:

پودرها: کم هزینهترین گزینه پودرهای شیر خشک هستند که معمولاً با آب مخلوط میشوند. یک پیمانه از آن با 60 گرم آب.

کنسانتره مایع: این غذای کودک گرانتر از پودرهای شیر خشک بوده و معمولاً با مقدار مساوی آب مخلوط میشوند.

شیر خشک آماده: اغلب این نوع شیر خشک گرانترین نوع است. برای مصرف میتوان آن را مستقیم در شیشه شیر کودک ریخت.

حقایقی درباره شیر خشک

استفاده از آنها چه چیزی را به نوزاد میرساند؟

سه شکل شیر خشک - پودری، کنسانتره و آماده - بر اساس مواد تشکیلدهنده مختلفی هستند:

شیر خشک بر پایه شیر

این شیر خشک از شیر گاو، روغنهای گیاهی - برای تأمین کالری چربی - ، ویتامینها، و مواد معدنی تهیه میشوند - و به دلیل توصیه آکادمی متخصصان اطفال امریکا معمولاً با آهن غنی میشوند - . شیر خشک بر پایه شیر برای کودکان سالم و کامل - رسیده - مناسب است.

شیر خشکهای بر پایه سویا

این شیر خشکها با پروتئین سویا، روغنهای گیاهی، شربت ذرت و یا ساکروز - به خاطر کربوهیدراتها - و گاهی اوقات آهن ساخته میشوند و برای نوزادانی که عدم تحمل لاکتوز دارند و نمیتوانند شیر خشک بر پایه شیر را مصرف کنند، یا نوزادانی که به پروتئین کامل شیر گاو آلرژی دارند یا برنامه غذایی بر پایه گیاهی دارند مناسب است. شیر خشک سویا برای نوزادانی که با وزن کم متولدشدهاند یا زودرس هستند توصیه نمیشود. به یاد داشته باشید که ممکن است بین شیر خشکهای بر پایه شیر و بر پایه سویا واکنش متقاطع وجود داشته باشد - واکنشی که بین یک آنتیژن و یک پادتن دو گونه خیلی نزدیک به هم - ولی نه یکسان - ایجاد میشود - ، به خصوص در صورتی که نوزاد به شیر خشکهای بر پایه شیر آلرژی داشته باشد.

شیر خشکهای ویژه

این گروه بزرگ از شیر خشکها شامل طیف بزرگی از محصولات میشود : شیر خشک برای نوزادانی که با وزن کم متولدشدهاند، شیر خشک کم سدیم برای نوزادانی که نیاز به مصرف محدودشده نمکدارند، و شیر خشک حاوی پروتئین پیش هضم شده برای نوزادانی که پروتئین کامل شیر گاو و شیر خشکهای بر پایه شیر را نمیتوانند تحمل کنند و یا به آن آلرژی دارند.

شیر خشکهای غنیشده با اسیدهای چرب امگای DHA و ARA به دست آمده از جلبکها ، نیز راه خود را به بازار شیر خشک پیداکردهاند. این اسیدهای چرب به تکامل مغز و اعصاب نوزاد کمک میکند و بینایی را بهبود میبخشد.

شیر خشک مناسب برای کودک تغییر شیر خشک و نوع شیر خشک بعد از 6 ماهگی

گاهی اوقات شاید لازم باشد شیر خشکی که به کودک خود میدهید را عوض کنید. دلایل آن ممکن است آلرژی، نیاز بیشتر کودک به آهن، بهانهگیری زیاد، یا اسهال باشد.

این علائم و علائم دیگر ممکن است نشانههای چیز دیگری که به شیر خشک مربوط نیست باشد. در چنین مواردی تغییر شیر خشک کمکی نکرده یا علائم را بدتر میکند. به همین علت است که باید همیشه پیش از تغییر شیر خشک مصرفی، با پزشک کودک صحبت کنید.

تغذیه به نوزاد هر قدر که او میخواهد شیر خشک بدهید، اما در صورتی که دیگر تمایلی به خوردن ندارد، او را وادار نکنید شیشه شیر خود را تمام کند.

بیشتر نوزادان هر دو تا سه ساعت 60 تا 85 گرم شیر میخورند.

دستورالعمل روی شیر خشک را بخوانید تا بفهمید دقیقاً چه مقدار آب باید به کنسانتره یا پودر شیر خشک اضافه کنید. افزودن آب خیلی کم ممکن است موجب اسهال و بیآب شدن بدن نوزاد شود.

با رقیق کردن شیر خشک یا شیر مادر در هزینهها صرفهجویی نکنید. با این کار نه تنها کودک مواد مغذی خیلی کمی دریافت میکند، بلکه خطر کم اما جدی "مسمومیت آب" نیز ایجاد میشود. مصرف بیش از حد آب ممکن است تعادل الکترولیتی نوزاد را بر هم زده و منجر به تشنج یا آسیب مغزی شود.

اگر کودک مشکل بلندمدتی در بالا آوردن دارد، کمی کمتر و آرام تر از همیشه به او شیر خشک بدهید. همیشه پس از شیر دادن به کودک او را بنشانید. همچنین میتوانید پس از غذا خوردن بازیهای پر تحرک او را محدود کنید.

به کودک زیر یک سال شیر گاو ندهید. پروتئینهای موجود در شیر خشکِ بر پایه شیر گاو، فراوری یا پختهشدهاند و هضم آنها برای نوزاد سادهتر از شیر گاو معمولی است.

به کودک یک ساله در صورتی که دوست داشته باشد میتوانید شیر گاو بدهید، اما فقط شیر کامل نه شیر بدون چربی یا کم چرب، چون نیاز به چربی و کالری کودک در حال رشد را تأمین نمیکنند.

در صورتی که کودک ترجیح میدهد، شیر را در دمای اتاق یا به صورت سرد به او بدهید.

شیشههای جدید شیر و سر آنها را به مدت 5 دقیقه در آب جوش استریلیزه کنید. رنگ سر شیشه ممکن است تغییر کند اما هنوز میتوانید از آن استفاده کنید. پس از آن شیشه شیر، سر شیشه و درپوش - محافظ - را به سادگی در ماشین ظرفشویی یا با دست با آب داغ و صابون بشویید - از یک برس مخصوص برای شستشوی آن استفاده کنید - و به خوبی آبکشی کنید.

در صورتی که تهیه شیر خشک ژنریک - بدون برند - برایتان راحت تر است، ژنریک تهیه کنید. شیر خشکهای بدون برند و برند دار همه باید از نظر ایمنی و تغذیهای، معیارهای دقیق و سختگیرانه وزارت بهداشت را داشته باشند.

در صورتی که مطمئن نیستید کدام شیر خشک را برای کودک خود انتخاب کنید با متخصص اطفال صحبت کنید.

آلودگی شیر و فرآوردههای آن به بعضی از فلزات سنگین بهخصوص سرب و کادمیوم موجب بروز اثرات سمی و تأثیر سوء بر سلامت انسان میگردد. از این رو این مطالعه با هدف تعیین مقدار سرب و کادمیوم در شیر خشک صنعتی مورد استفاده در صنایع غذایی صورت گرفت. در این تحقیق 25 نمونه شیر خشک از 4 کارخانه مختلف تهیه و بعد از عمل هضم و استخراج برای تعیین میزان سرب و کادمیوم از روش اسپکتروفتومتری جذب اتمی کوره گرافیتی استفاده گردید.

نتایج حاصل از آنالیز آماری نشان داد که میانگین مقدار سرب ppb36/57 - کمینه 18/99 و بیشینه ppb - 90/112 و میانگین مقدار کادمیوم ppb 11/14 - کمینه 5/73 و بیشینه - ppb 43/39 میباشد. کدکس الیمنتاریوس میزان مجاز برای سرب و کادمیوم در شیر را بهترتیب 1000 و100 ppb تعیین نموده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید