بخشی از مقاله

چکیده:

زنجیره تأمین، انبارداری و توزیع کالا یکی از حیاتیترین بخشهای هر فروشگاه به حساب میآید و ضعف در این بخش می تواند کار قسمت های دیگر را هم مختل کند. بهره گیری از فناوری های جدید در بخش های مختلف شرکت شامل انبارداری و توزیع هوشمند می تواند هم از نظر زمان و هم از نظر اقتصادی بر عملکرد بازاریابی خارجی اثرگذار باشد.

هدف این مطالعه ارتقای بازاریابی خارجی شرکت از طریق انبارداری و توزیع ترکیبی هوشمند کالاهای غذایی بوده است. سوال اصلی تحقیق این است که انبارداری و توزیع ترکیبی هوشمند کالاهای غذایی چه تأثیری بر بازاریابی خارجی دارد؟ فرضیه اصلی تحقیق به این صورت مطرح می شود که انبارداری و توزیع ترکیبی هوشمند کالاهای غذایی تأثیر معنی دار مثبت بر بازاریابی خارجی دارد.

روش پژوهش به صورت پیمایشی می باشد. ابزار پیمایش در این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر فرضیات می باشد. روایی پرسشنامه با نظر کارشناسان تأیید شد و پایایی پرسشنامه از طریق محاسبه آلفای کرونباخ 0/82 بدست آمد که مورد تأیید است. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی کارشناسان شرکت صنایع غذایی صادراتی پگاه استان تهران بوده است که تعدادشان 250 نفر می باشد. تعداد نمونه با استفاده از جدول کرجسی مورگان محاسبه شد که با توجه به تعداد جامعه آماری تحقیق تعداد 148 نفر به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. تمامی اطلاعات جمع آوری شده از پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزار "pls "'"SPSS" مورد آنالیز قرار گرفت.

نتایج پژوهش نشان داد که انبارداری و توزیع ترکیبی هوشمند کالاهای غذایی تأثیر معنی دار مثبت بر بازاریابی خارجی دارد. پیشنهاد می شود که شرکت های با بازاریابی صادراتی از انبارداری و توزیع ترکیبی هوشمند کالاهای غذایی استفاده کنند.

-1 مقدمه و تعریف ها و مبانی نظری

در محیط پیچیده، پویا و بسیار متغیر امروزی، شرکت ها نیازمند طراحی و اتخاذ استراتژی هائی هستند که بتوانند آنها را در بهبود روزافزون عملکردشان بخصوص در صحنه بین المللی برای شرکت های صادراتی یاری رساند. زیرا در چنین محیط رقابتی شرکت هائی قادر به بقا هستند که از گردونه رقابت جا نمانده و خود را با شرایط متغیر و پویای بازار رقابتی همگام نمایند. به عبارت دیگر مدیران شرکتها حاصل تصمیم گیریهای خود در قالب انتخاب بهترین ابزارها، فناوری ها و تخصص ها ارائه می دهند. تجزیه و تحلیل و مقایسه عملکرد مشاهده شده با روند گذشته، رقبا و یا متوسط صنعت بازخور مناسبی را جهت تصمیم گیری و انتخاب فعالیت های آتی فراهم می سازد

با افزایش اهمیت فعالیت تأمین و توزیع، تصمیمات خرید مهمتر شده است و از آنجا که امروزه شرکت ها و سازمانها وابستگی بیشتری به انبار و تأمینکنندگان پیدا کردهاند، پیامدهای مستقیم و غیرمستقیم تصمیمگیری ضعیف، وخیمتر خودنمایی میکند. در بیشتر صنایع، هزینه مواد خام و اجزای تشکیلدهنده محصول، بخش بزرگی از بهای تمام شده محصول را در برمیگیرد. در چنین شرایطی، بخش انبارداری و تدارکات میتواند نقشی کلیدی در کارایی و اثربخشی سازمان ایفا نماید و تأثیر مستقیمی بر کاهش هزینهها، افزایش سودآوری و انعطافپذیری یک شرکت داشته باشد.

افزایش جهانی سازی سازمانها را مجبور نموده است که به بازبینی و بازتعریف از مواردی که به ایجاد مزیت رقابتی آنها کمک می کند بپردازند. زنجیره تأمین، انبارداری و توزیع کالا یکی از حیاتیترین بخشهای هر فروشگاه به حساب میآید و ضعف در این بخش می تواند کار قسمت های دیگر را هم مختل کند. بهره گیری از فناوری های جدید در بخش های مختلف شرکت شامل انبارداری و توزیع هوشمند می تواند هم از نظر زمان و هم از نظر اقتصادی بر عملکرد بازاریابی خارجی اثرگذار باشد

طی یک دهه گذشته تعداد زیادی از سازمانها در مواجهه با لزوم کاهش سریع هزینه ها، انعطاف پذیری در جابجایی مواد اولیه و کالاها و کاهش اشتباهات، همراه با بهبود کیفیت و حفظ صداقت در پاسخگوئی به نیاز بازار و کوتاهتر شدن سیکل تکوین محصول، ضرورت یک تغییر بنیادی در الگوهای ذهنی خود را به منظور دستیابی به یک تغییر بزرگ در نتایج، احساس کرده اند. این الگوی ذهنی جدید " مدیریت زنجیره تامین " نام دارد که مبتنی بر این باور است که سازگاری با ویژگی های عصر حاضر مستلزم مدیریت بهینه فعالیتها و فرایندها نه در قلمرو یک سازمان، بلکه در کل زنجیره تامین است

مدیریت زنجیره تامین بر یکپارچه سازی فعالیتهای زنجیره تامین و نیز جریانهای اطلاعاتی مرتبط با آنها از طریق بهبود روابط زنجیره برای دستیابی به مزیت رقابتی قابل اتکا و مستدام تاکید دارد - زوکرمن،. - 1390 با توسعه فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی، زنجیره تأمین نیز از این پدیده تأثیرپذیرفته و یک گام دیگر به جلو گذاشته است. انبارداری و توزیع ترکیبی هوشمند کالاها و مواد اولیه و محصولات شرکت همگی مدیون فناوری های نوین می باشد که به طور ویژه برای شرکت های بازرگانی که در صحنه بین المللی هم فعالیت دارند مهم و ضروری است.

به طور کلی انبارداری و توزیع هوشمند دارای مزیت هایی می باشد که شامل ثبت اطلاعات تمامی محصولات موجود در انبار در سامانه مرکزی، چون تمامی محصولات توسط ریدرها هنگام ورود و خروج به انبار خوانده میشود، مسئول واحد تولیدی در هر لحظه و بدون مراجعه به انبار میتواند لیست محصولات موجود را از طریق سیستم مشاهده کند.

ایجاد قابلیت دسته بندی دلخواه محصولات، بنا به تشخیص واحد تولیدی کالاها میتوانند تنها با ایجاد اطلاعات روی برچسبها در دسته های مختلف قرار گیرند. ایجاد قابلیت عمرگذاری برای کالا، تاریخ انقضا و یا عمر کالا در انبار به راحتی میتواند بر روی برچسب ها نوشته شود.

جلوگیری از جابجایی غیرمجاز کالا، هرگونه ورود و یا خروج کالا از ریدرهای اصلی تنها در صورت ایجاد مجوز از طریق سامانه امکان پذیر است. ایجاد سامانه کنترلی، اطلاع رسانی و هشدار، به علت اتصال کلیه ریدرها به یک سامانه مرکزی امکان کنترل مستمر بر امور انبارداری وجود دارد. همچنین امکان هشداردهی در مواردی چون جابجایی های غیرمجاز کالاها، نزدیک شدن به تاریخ انقضا و موارد دیگر وجود دارد .

شرکتها و بنگاههایی که در اندیشه گسترش بازارهای بینالمللی برای محصول یا خدمات خود هستند باید ابتدا در مورد نیازمندی های ورود به بازار صادرات به قطعیت رسیده و کل زنجیره تأمین خود را با استانداردهای روز تجهیز کنند تا بتوانند در امر بازاریابی و تسخیر بازار موفق باشند. بنابراین هدف این مطالعه تاثیر انبارداری و توزیع ترکیبی هوشمند کالاهای غذایی بر بازاریابی خارجی شرکت صنایع غذایی صادراتی پگاه استان تهران می باشد.

انبارداری هوشمند: شامل جابجایی و تأمین کالا به کمک فناوری های جدید می باشد. در سیستم انبار هوشمند، هریک از قطعات موجود در انبار دارای شماره مخصوصی هستند. هنگامی که نیاز به جابجایی یک قطعه باشد، شماره آن قطعه در کنترلر مجموعه که یک کامپیوتر است، وارد شده و سپس با استفاده از فرمانهایی که از کامپیوتر به ربات جابجاکننده قطعات داده می شود، کار جابجایی قطعه مورد نظر انجام می شود

ثبت اطلاعات تمامی محصولات موجود در انبار در سامانه مرکزی: چون تمامی محصولات توسط ریدرها هنگام ورود و خروج به انبار خوانده میشود، مسئول واحد تولیدی در هر لحظه و بدون مراجعه به انبار میتواند لیست محصولات موجود را از طریق سیستم مشاهده کند.

ایجاد قابلیت دسته بندی دلخواه محصولات: بنا به تشخیص واحد تولیدی کالاها میتوانند تنها با ایجاد اطلاعات روی برچسبها در دسته های مختلف قرار گیرند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید