بخشی از مقاله

چكيده

معرفي محصولات توليدي واحدها، تبليغ كالاهاي توليدي و بازاريابي براي آنها و فروش محصولات توليدي به شكل تجارت الكترونيك، يكي از زير شاخههاي فناوري اطلاعات است. امروزه تبليغ، بازاريابي و تجارت الكترونيك كالاها و خدمات توليدي، يك روند فزاينده و رو به رشد را تجربه مينمايد. در حال حاضر، سايتهاي اينترنتي همانند ويترين مغازه به جذب مشتري ميپردازند. در شرايط كنوني، شركتها با استفاده از شبكه اينترنت با كمترين هزينه و به سرعت با كاركنان خود در نقاط مختلف دنيا ارتباط برقرار نموده و با رد و بدل نمودن سريع اطلاعات و عقد سريع قرارداد با مشتري با كارايي و اثربخشي بالا، محصولات خود را به فروش ميرسانند.

اين روند قطعاً حتي با سرعت زيادتري به رشد خود ادامه خواهد داد. با سريعتر، ارزانتروامنتر شدن اينترنت و جذابتر شدن آن و با آشنايي بيشتر افراد در كاربرد اينترنت و احساس قرابت بيشتر با آن و ضروريتر شدن بكارگيري اينترنت، از يك طرف تعداد كاربران لحظه به لحظه افزايش خواهد يافت و از جانب ديگر تعداد معاملات آن لاين، روز به روز افزايش خواهد داشت. به همين دليل در كشور ايران نيز بكارگيري فناوري اطلاعات در تبليغ كالاهاي توليدي و بازاريابي براي آنها و فروش محصولات توليدي به شكل تجارت الكترونيك يك نياز انكارناپذير و عاجل است .

بنگاهها يا شركتهاي اقتصادي كوچك براي پوياسازي زمينههاي كار خود و افزايش قدرت رقابت و حفظ و تقويت موقعيت خود در شرايط رقابتي موجود، لازم است تا از فناوري اطلاعات و كاربردهاي مرتبط با آن استفاده مطلوب را به عمل آورند. عوامل متعددي بر چگونگي استفاده از فناوري اطلاعات و سطح آمادگي الكترونيكي شركتهاي كوچك تأثيرگذار است. همچنين محدوديتهايي نيز بر سر راه به كارگيري IT توسط شركتها وجود دارد كه ضروري است به دقت مورد مطالعه و شناسايي قرار گيرند.

در اين تحقيق ارتباط و تأثير استفاده نمودن شركتهاي كوچك از IT بر فروش، سود و درجه رقابت شركتها به عنوان فرضيه مطرح شدهاند. دادههاي اين پژوهش براساس ٥٠ پرسشنامه تكميل شده كه به محقق برگشت داده شد، مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. براي تجزيه و تحليل دادهها از نرم افزار SPSS و براي بررسي و رد يا قبول نمودن فرضيههاي تحقيق از آزمون T استفاده شده است.نتايج حاصل از اين تحقيق نشان داد كه بين بكارگيري IT و فروش، سود و درجه رقابت شركتها، ارتباط مستقيم و معناداري وجود دارد.

كلمات كليدي:فناوري اطلاعات ، آمادگي الكترونيكي ، تجارت الكترونيك ، بازاريابي الكترونيك ، بنگاه هاي اقتصادي كوچك و متوسط.

١-مقدمه

با توجه به پيشرفتهاي فناوري روزمره و شتابان، جوامع به جوامعي مبتني بر دانش و آگاهي تبديل شدهاند. توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات به مؤسسات و سازمانها اين امكان را ميدهد كه فعاليتهاي تجاري و مبادلات خود را با سرعت و انعطافپذيري انجام دهند.در قرن بيست و يكم فناوري اطلاعاتي و ارتباطي با سرعت بيشتر پيشرفت و توسعه خواهد يافت. پيشرفتهاي به وجود آمده در فناوري اطلاعات و ارتباطات در اواخر قرن بيستم باعث شكلگيري تجارت الكترونيكي شده است. تجارت الكترونيكي انقلابي عظيم در شيوه تجارت و كسب و كار به وجود آورده است.بنگاه هاي اقتصادي در جهان امروز در رقابت شديد با يكديگر بسر مي برند.

وضعيتي كه پيش از اين فعالان اقتصادي با آن مواجه نبوده و در طول دهههاي اخير بي سابقه بوده است. تحولات عمده دو دهه اخير نظير تسريع روند جهاني شدن، تلاش كشورهاي توسعه يافته براي دستيابي به جايگاه مناسب تر در روابط تجاري صنعتي، تغييرات سريع فناوري و ظهور فناوريهاي جديد، همانند فناوري اطلاعات و ارتباطات، تغيير ساختار اقتصادي كشورها به سمت اقتصادهاي متكي بر دانش و استفاده از آخرين دستاوردهاي علمي در اداره و مديريت بنگاههاي كسب و كار، برخي از علل عمده تشديد اين رقابت مي باشد.

وضعيت فوق شرايط دشواري را براي پايداري و ماندگاري بنگاهها فراهم ساخته و در اين ميان بنگاههاي صنعتي كوچك و متوسط كه به تنهايي از مقياس توليد پايينتري برخوردار بوده و نوعاً سهم كمتري از بازار را در اختيار دارند با شرايط دشوارتري مواجه ساخته است. - شفيعي، ١٣٨٧ - .صنايع كوچك در كشور ايران و استان لرستان نيز شرايط مشابهي دارند. بنابراين صنايع كوچك در استان لرستان كه درصد بسيار بالايي از واحدهاي صنعتي استان را تشكيل مي دهند، ناگزيرند كه خود را با تغييرات سريع فناوري و ظهور فناوريهاي جديد همانند فناوري اطلاعات و ارتباطات، تطبيق دهند و حداكثر توان خود را براي دستيابي و بكارگيري آنها نه تنها از گردونه توليد و رقابت خارج نشوند، بلكه روند رشد را طي نموده و موقعيت خود را در بازار تثبيت نمايند.

هوانگ - HUAVNG - و ونگ - WANG - در سال ٢٠٠٢ ميلادي، ٨عامل را كه بر رضايت مشتريان از كيفيت خدمت الكترونيك موثرند به صورت زير شناسايي كرده اند:١ - بازخورد عمومي درمورد طراحي وب سايت؛ ٢ - قيمت رقابتي محصول؛ ٣ - شرايط محصول؛ ٤ - تحويل به موقع؛ ٥ - سياست برگشت محصول؛ ٦ - حمايت مشتري؛ ٧ - سفارشي كردن پست الكترونيك باتوجه به خواسته مشتري؛ ٨ - فعاليتهاي ترخيص. با توجه به آشنايي روز افزون مردم با اينترنت و مزاياي فراوان تجارت الكترونيكي براي مشتري، شركت و جامعه، شركتها و سازمانهاي عرضه كننده محصولات و خدمات بايستي بيش از پيش به دنبال ايجاد فضاي مناسب مطمئن و قابل اعتماد براي مردم جهت انجام اين مهم باشند.

امروزه صنايع كوچك محور اصلي توسعه ميباشند، لذا بايد با فراهم ساختن شرايط مطلوب جهت بكارگيري فناوري اطلاعات در اين صنايع، بتوانيم راه پيشرفت و راه رسيدن به يك اقتصاد كارا را هموار سازيم. بنابراين ضرورت دارد مزاياي بكارگيري فناوري اطلاعات را روشن نموده و محدوديتهاي بكارگيري آن در صنايع كوچك را شناسايي نماييم.

٢-مباني نظري تحقيق ٢-١- تعريف فناوري اطلاعات

فناوري : فناوري سازمان تمام فرايندهايي را كه يك سازمان براي تبديل ستادهها به دادهها به كار ميگيرد، شامل ميشود.

اطلاعات : اطلاعات عبارتست از جريانهايي كه مجموعه داناييها را تغيير ميدهد، اين تغيير زماني اتفاق ميافتد كه يا مطلبي به مجموعه داناييها افزوده شود و يا تجديد ساختاري در آن به وجود آيد. - اي. توربن و ديگران ١٣٨٦ - فناوري اطلاعات - فا - ١ يا - IT - ، همچنان كه به وسيله انجمن فناوري اطلاعات آمريكا - ITAA - تعريف شده است، علمي است كه به مطالعه، طراحي، توسعه، پيادهسازي، پشتيباني يا مديريت سيستمهاي اطلاعاتي مبتني بر رايانه، خصوصا برنامههاي نرمافزاري و سختافزار رايانه ميپردازد.

به طور كوتاه، فناوري اطلاعات با مسائلي مانند استفاده از رايانههاي الكترونيكي و نرم افزار سروكار دارد تا تبديل، ذخيره، حفاظت، پردازش، انتقال و بازيابي اطلاعات؛ به شكلي مطمئن و امن انجام پذيرد. اخيراً تغيير اندكي در اين عبارت داده شده تا اين اصطلاح به طور روشن دايره ارتباطات الكترونيك را نيز شامل گردد. بنابراين عدهاي بيشتر مايل هستند تا عبارت »فناوري اطلاعات و ارتباطات٢« يا به اختصار ICT را به كار برند. - اميدوار، ١٣٨٨ -

٢-٢-تعريف صنايع كوچك و متوسط در ايران

بر اساس تعريف وزارت صنايع و معادن و وزارت جهاد كشاورزي، بنگاههاي كوچك و متوسط واحدهاي صنعتي و خدماتي - شهري و روستايي هستند - كه كمتر از ٥٠ نفر كارگر دارند. - سازمان صنايع كوچك ايران، ١٣٨٠ -

٢-٣-نقش IT در فرايندهاي سازمان

نقش IT در فرآيندهاي سازمان، از قبيل توليد و فروش، رشد چشمگيري داشته است. اولين نسخههاي فنآوري رايانه در ابتدا براي نگهداري اطلاعات عملكرد سازمان استفاده ميشد؛ اتفاقات و فعاليتهاي روزها و هفتههاي گذشته در اختيار مديران قرار ميداد. با توسعه سيستمها و فنآوري شبكه، امكان جمعآوري و استفاده از اطلاعات همزمان با رخداد آنها فراهم شد؛ يعني اطلاعات عمليات سازمان در لحظه وقوع از طريق شبكه در اختيار مديران قرار ميگرفت. بعدها بسياري از مراحل ثبت دستي اطلاعات به روشهاي رايانهاي و اتوماسيون تبديل شد و برخي مراحل كاري كارمندان نيز حذف گرديد.

سيستمهاي رايانهاي اكنون امكان مشاهده و نظارت بر عملكردها را فراهم كرده و خطاها و مشكلات كارگاه را قبل از وقوع به اطلاع كاركنان و مديران سازمان ميرسانند. بسياري از فرايندهاي دستي قديمي به طور اتومات شدهاند. اين تحولات موجب تغييرات مهمي در ساختار شغلي و تخصصي پرسنل شده است. برخي مشاغل حذف شدهاند و برخي كارها قبلا دستي انجام مي شداز طريق رايانه وبه شيوههاي جديد انجام ميشوند؛ براي مثال، برنامهريزها يا افراد مسئول كنترل پروژهها، كه قبلا كار خود را به روشهاي دستي و روي كاغذ و فرمهاي دستي انجام ميدادند، اكنون با بكارگيري سيستمهاي رايانهاي ويژه، تبديل به كاربران تخصصي و برنامهنويس رايانهاي شدهاند و قدرت و مهارت شغلي خود را چندين برابر توسعه دادهاند. - سيد جوادين ، ١٣٨٦ -

٢-٤-مفهوم تجارت الكترونيك

- تجارت الكترونيكي فناوري پردازش و مجموعه فعاليتهايي است كه در زمان مبادلات تجاري به صورت خودكار در شبكهها و از طريق فناوري اطلاعات صورت ميگيرد. - تجارت الكترونيكي يعني انتقال اطلاعات، كالاها، خدمات و يا پرادخت وجه توسط خطوط تلفن، شبكههاي كامپيوتري و ساير وسائل ارتباطي - تعريف تجارت الكترونيك از ديدگاه ارتباطات٣ - . - حنفي زاده و رضايي، ١٣٨٦، ١٤- ٨ - - تجارت الكترونيكي ابزاري است كه بصورت همزمان باعث كاهش هزينه و افزايش سرعت و كيفيت ارائه خدمات مي شود - تعريف تجارت الكترونيك از ديدگاه خدماتي٤ - . - همان منبع، ١٤-٨ - - آن دسته از كاربردهاي فناوري

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید