بخشی از مقاله

چکیده

در این پژوهش یک مدل برنامه ریزی غیر خطی چند محصولی چند دوره ای برای حل مساله برنامه ریزی تولید در فضای عدم قطعیت تقاضا ارائه شده است. سیستم مورد بررسی برای یک کارخانه تولید مواد شیمیایی می باشد که دارای یک خط تولید با دو تکنولوژی دستی و اتوماتیک می باشد که در تکنولوژی دستی کارگران با سه مهارت آماتور ، عادی و حرفه ای در دو دوره زمانی عادی و اضافه کاری مشغول بکار می باشند. تکنولوژی اتوماتیک در این سیستم n ماشین وجود دارد که زمان نگهداری و تعمیرات ماشین آلات نیز لحاظ شده است. این سیستم دارای n محصول می باشد. محصولات دارای عمر محدود بوده و تنوع محصولی وجود دارد.هدف ارائه مدلی جهت بهبود برنامه ریزی تولید و به حداقل رساندن هزینه های سیستم تولیدی می باشد.

محصولات در حجم بالا و متعدد تولید شده و در بطری ها بصورت محصول نهایی انبار می شوند. برای دوره های مختلف تولید ظرفیت نیروی انسانی در نظر گرفته شده است و میزان استخدام یا اخراج نیروی انسانی در نظر گرفته شده است. فرآیند تولید رو به جلو بوده و برگشت به عقب مجاز نمی باشد، به این معنی که دوباره کاری در این سیستم مجاز نیست. تحویل محصول نهایی از انبار تا خرده فروشان توسط وسیله نقلیه با ظرفیت محدود انجام میگیرد.برای حل مدل در فضای بزرگتر و بعلت پیچیدگی مدل از الگوریتم فرا ابتکاری استفاده شده است که با توجه به ساختار مسأله از الگوریتم ژنتیک استفاده میگردد.در نهایت نتیجه گیری میگردد مدل پیشنهادی با توجه به پوشش اکثر مفروضات در تولید محصولات فاسد شدنی ، به دنیای واقعی نزدیکتر بوده و باعث کاهش هزینه های سیستم تولیدی میگردد.

-1 مقدمه

تعیین مدل بهینه تولید مناسب محصولات فاسد شدنی و  قیمت فروش بهینه برای این محصولات ×همواره×یکی×از×موضوعات× اصلی×تحقیقات آکادمیک ×و×صنعتی×بوده×است. فساد امری است که با گذشت زمان برای بسیاری از محصولات در دنیای واقعی رخ می دهد و از آنجا که هزینه های اضافی را بر سیستم تولید و موجودی تحمیل می کند، در صورت نادیده گرفته شدن، در فرآیند تصمیم گیری خلل ایجاد کرده و استراتژی سفارش کالا را به بی راهه می کشاند.

بسیاری از انواع مواد غذایی، دارویی، شیمیایی، خون و ... از جمله محصولات فسادپذیر هستند. در واقع فساد به انواع آسیب دیدگی، ضایعات، خشک شدن و یا تبخیر اشاره دارد و به این معناست که کالا از عملکرد مورد انتظار خود انحراف داشته باشد با توجه به اهمیت میزان تولید بهینه این نوع محصولات با توجه به عمر محدود در سیستم های توزیع و فروش کالای فسادپذیر و بالا بودن هزینه های ناشی از نگهداری موجودی ها و تولید این نوع محصولات، مطالعات بسیاری در زمینه بررسی و تحلیل سیستم های موجودی کالاهای فاسدشدنی انجام گرفته و روش های مختلفی در حل مسائل و بهینه سازی این سیستم ها به کار رفته اند.در این پایان نامه سعی در بهبود مدلی برای بهینه سازی برنامه ریزی تولید این نوع محصولات با توجه به غیر قطعی بودن تقاضا شده است و باتوجه به شرایط برنامه ریزی تولید و عمر محدود محصولات و کاهش هزینه های تولید و ضایعات به طراحی تابع هدف و محدودیت های مسئله پرداخته می شود.

-2 پیشینه تحقیق

در حوزه کالاهای فاسد شدنی و برنامه ریزی تولید در شرایط عدم قطعی بودن تقاضا پژوهش های متعددی انجام گردیده است که در این بخش به بررسی بعضی از این پژوهشات می پردازیم: فنج و همکاران پژوهشی را ارائه دادند که در آن یک قیمت گذاری مشترک و سیاست تولید پویا برای اقلام فاسد شدنی بدون کمبود در نظر گرفته شده است. زمان متغیر و تابع تقاضا تک مدی فرض می شود. در این مقاله یک مدل بهینه شده پویا با هدف به حداکثر سازی سود کل و با تخصیص ظرفیت تولید محدود و تعیید قیمت مناسب در نظر گرفته شده است. به موجب روابط بین فواصل قیمت و سیاست های تولید بهینه مربوطه، و برای ایجاد خط مشی مشترک برای یک سیستم با یک تابع کلی تقاضا غیرخطی و قیمت ، یک الگوریتم موثر طراحی شده است.

برای مدل یه تابع هدف خطی در نظر گرفته شده است که شامل قیمت تمام شده می باشد.در این پژوهش نمونه های عددی برای نشان دادن اعتبار نتایج نظری ارائه شده است و مفاهیم مدیریت در شرایط تولید و قیمت گذاری محصولات فاسد شدنی را در بر میگیرد. در این مقاله یک استراتژیک برای تولید و قیمت گذاری پیوسته در زمان برای محصولات فاسد شدنی با روش مبتنی بر کنترل ارائه شده است که میتوان یک راه حل دقیق تر از سیستم با رویکرد گسسته در زمان را شامل شود. مدل ارائه شده قادر به پشتیبانی از کلیه تصمیم گیری های طراحی تاکتیکی مربوط به قیمت فروش مطلوب، میزان تولید، ضریب تعیین و ظرفیت تولید می باشد - . - Feng Et Al,2015

سل و همکاران پژوهشی را ارائه دادند که در آن به بررسی مشکل صنایع لبنی در برنامه ریزی یکپارچه و برنامه ریزی تولید میپردازد.در این پژوهش یک فرمول برنامه ریزی خطی عدد صحیح مختلط عنوان شده است و به ترکیب تصمیم گیری های تاکتیکی و عملیاتی ویک رویکرد اکتشافی می پردازد و به تجزیه سطح زمان تصمیم گیری کمک میکند.مطالعات عددی با استفاده از داده های گویا و بخش بندی تقاضای بالا - بعنوان مثال تعداد زیادی از سفارشات کوچک - نشان می دهد که نتایج به حداقل رساندن هزینه کل - یعنی توسط MLP به طور متوسط فاصله %8,75 با بهترین مقدار حد پایین - منجر گردیده است و با روش ترکیبی این بهبود قادر به حل مسائل با اندازه واقعی در یک مدت زمان معقولی - یعنی بطور متوسط %92 سریع تر از MILP در زمان - CPU است - . - Sel Et Al,2015

اونگ و یان سوگ پژوهشی را ارائه دادند که در آن دما را مهمترین عامل برای طولانی یا حفظ عمر مفید محصولات فاسد شدنی در نظر میگیرد.روش های مورد استفاده در این پژوهش به منظور بهبود توانایی دمای مطلوب برای چند کالا در یخچال می باشد.نتایج شبیه سازی نشان می دهد نتایج حاصل از روش های ارائه شده از روش های مرسوم دقیقتر می باشد.علاوه بر این یک آزمایش با شبکه های حسگر بی سیم - WSN - انجام گردید.

نتایج نشان می دهد روش مبتنی بر حسگر برای زمان واقعی نظارت بر کیفیت و ارزیابی در ساختار محصولات با توجه به فاصله بین تغییرات درجه حرارت از روش سنتی بهتر می باشد - . - Aung And Seok,2014 چنا و همکاران پژوهشی را ارائه دادند که در آن با استفاده از یک مدل ریاضی غیر خطی به بررسی برنامه زمانبندی تولید و مسیر یابی وسایل نقلیه با توجه به زمان برای محصولات فاسد شدنی پرداخته می شود.تقاضا احتمالی در نظر گرفته شده است. سود عرضه کننده به میزان فروش و درآمد محصولات فاسد شدنی حمل شده به خرده فروشان بستگی دارد.در مدل ارائه شده هدف در این حداکثر رساندن سود تولید کننده می باشد و محدودیت های مدل میزان تولید با توجه به زمان و مسیرها وسایل نقلیه می باشد.

در این پژوهش به ارائه راه حل هایی با استفاده از روشهای مشخص ذهنی برای مسیریابی وسایل نقلیه با درنظر گرفتن زمان پرداخته می شود . - Chena Et Al,2014 - نگون و همکاران پژوهشی را ارائه دادند که در آن یک سیستم با تقاضای تصادفی در نظر گرفته شده است.برای حل مسئله در این پژوهش از یک روش اکتشافی استفاده شده است و علاوه بر یک الگوریتم مشخص شده برای این مسئله یک مدل برنامه نویسی پویای تصادفی در نظر گرفته شده است.

نتایج عددی مشخص میکنند حد پایین راه حل های ارائه شده توسط مدل برنامه نویسی پویا به میزان تقاضا بستگی دارد.در اخر اعلام میکند که یک قانون کلی برای تخصیص مفید هزینه ها وجود دارد که مشخص میکند بهتر است تامین کننده ها به همکاری با یکدیگر تشویق شوند تاینکه بطور مستقل عمل نمایند . - Negon Et Al,2014 - لنج و وان لونگ پژوهشی را ارائه دادند که در آن فرایند تولید برای محصولات فاسد شدنی ارائه شد و با به کارگیری مفهوم تعویق افتادن به دو مرحله تقسیم گردید.

در نتیجه، سه فعالیت تولید از جمله تولید مستقیم، تولید اصلی و مونتاژ نهایی در نظر گرفته شد . یک مدل برنامه نویسی با هدف پیشگیرانه برای حل برنامه ریزی تولید کل برای محصولات فاسد شدنی توسعه داده شد ، که در آن سه هدف به صورت سلسله مراتبی بهینه شده است. مجموعه ای از داده هنگ کنگ است به منظور آزمایش اثر و بهره وری از مدل ارائه شده استفاده شده است.  نتایج نشان می دهد که تصمیم گیران می تواند با انعطاف پذیری و    استحکام این مدل ارائه شده و با تنظیم اولویت هدف و توجه به اهمیت هر هدف و سطح مطلوبیت و درنظر گرفتن مقادیر ، هدف مورد نظر را پیدا کنند . - Leung And Lung ,2007 - احومدا و رنه پژوهشی را ارائه دادند که در آن یک مدل عملیاتی ارائه شده است که در جهت برنامه ریزی تولید کوتاه مدت برای صنعت محصولات کشاورزی می پردازد.

هدف در این پژوهش به حداکثر رساندن درآمد با استفاده از تصمیم گیری مطلوب برای تولید و توزیع محصولات در فصل های مختلف می باشد.نکته مورد توجه وابستگی سود آوری تولید به مدیریت برنامه ریزی کوتاه مدت تولید در فصل برداشت محصول می باشد.برخی دیگر از عوامل موثر در سودآوری شامل مدیریت هزینه های نیروی انسانی ، حفاظت از ارزش محصولات فاسد شدنی و حالت های حمل ونقل می باشد.در پایان نتایج حاصل از مدل برنامه ریزی نشان میدهد با مدیریت در توزیع محصولات و    حمل و نقل مطلوب میتوان به حد قابل توجهی در هزینه ها صرفه جویی کرد.از دیگر نتایج نشان می دهد که اطلاعات بر پایه شیوه های مدیریت بیش از شیوه های سنتی در تخصیص نیروی انسانی و توزیع مطلوب محصولات ، برتری دارد - . - Ahumada And 

چن و تیاجون پژوهشی را ارائه دادند که در آن استراتژی پشتیبانی منابع یابی خریدار و برنامه ریزی تولید از تامین کنندگان در صورتیکه بهره و تقاضا بصورت تصادفی باشند را مورد بررسی قرار گرفت.از آنجایی که تولیدات به بهره تصادفی در کنترل عرضه کننده حساس می باشد ، خریدار ممکن است به یک پشتیبانی منابع یاب برای محصولات نهایی دسترسی داشته باشد.مقدار پشتیبانی منابع یاب برا برای کانال های غیر متمرکز و متمرکز مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.

استراتژی پشتیبانی منابع یاب خریدار ممکن است عملکرد زنجیره تامین را پایین بیاورد.در این پژوهش نشان میدهند که مقدار سفارش از خریدار فاکتور موجودی را در ورودی زنجیره تغییر نمیدهد.ضمنا مقایسه میگردد که یک عملیات متمرکز و یک عملیات غیر متمرکز روی یک پشتیبانی منابع یاب بیشتر وابسته به کاهش چرخه کمبود از یک عرضه کننده قراردادی می باشد .از نظر کانال ها ، یک طرح انگیزشی به منظور تسهیل در هماهنگی هم خریداری و هم عرضه کننده قراردادی توسعه داده شده است و  نشان می دهد که در قرارداد های اعضای زنجیره تامین خطرات مربوط به اشتراک گذاری فرایند تولید و فروش باید پردازش و جلوگیری شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید