بخشی از مقاله

چکیده

در صنعت ابریشم، لایه بیرونی ابریشم بهمنظور استفاده، از مغز ابریشم جدا میشود که مشخصه ی آن تلفیقی از درخشندگی، صافی و راحتی است. بهمنظور رنگ کردن ابریشم، فیبروئین ابریشم - تارچه ابریشم - در معرض فرایند رنگرزی قرار میگیرد که عملیات رنگرزی پساب از خود به جای میگذارد. بدین منظور این پژوهش با حذف فرایند رنگرزی اضافی در تمامی مراحل و عملیات تکمیلی مرتبط با آن که منجربه تولید پساب میگردد، تولید مستقیم ابریشم رنگی از طریق جذب رنگینه توسط کرمهای ابریشم در محیط پرورش را بررسی مینماید.

مشارکت بیولوژیکی رنگینهها، درون فیبروئین ابریشم، روشی نوینی در تولید ابریشم رنگی میباشد.  در این تحقیق، با اضافه کردن رنگهای رودامین B و دایرکت اسکارلت 4BS به غذای کرم ابریشم، موفق به تولید ابریشم رنگی شدیم که این ابریشم رنگی در مقایسه با ابریشم سفید دارای استحکام بیشتری بوده و همچنین شید رنگی ابریشم های رنگی تولید شده با بازه ی زمانی تغذیه کرم ابریشم با رنگ رابطهی مستقیم داشت.

مقدمه

ابریشم از چندین هزار سال پیش تاکنون یک ماده بسیار با ارزش بوده است که بازده صنعتی سالیانه آن درکشور چین حدود30 میلیون دلار - 8، - 7 بوده است.ابریشم در نساجی بسیار با ارزش و با اهمیت است. رنگرزی الیاف و نخ حجم زیادی پساب از خود به جای میگذارد که آلودگی زیادی در محیط به جای میگذارد و تصفیه این پساب خود کار بسیار زمان بر و پرهزیتهای است. بنابراین تحقیق بر روی روشی برای تولید مستقیم ابریشم رنگی برای صرفه جویی در رنگرزی و تولید نکردن پساب حاصل از رنگرزی از جمله موارد با اهمیت در این زمینه میباشد . - 6 -

بخش عملی مواد مورد استفاده سینیهای پرورش به ابعاد 180×90سانتیمتر- چهار چرخههای انتقال سینی- سبدهای حامل برگ -کارد برای خرد کردن برگها به ابعاد مختلف-کاغذهای سطح پرورش-خط کش-وسایل لازم برای جمعآوری ضایعات بستر پرورش-حرارت سنج و رطوبت سنج-برگ توت - 3،2،- - 1رنگ رودامین B و دایرکت اسکارلت 4BS وآب مقطر به عنوان رقیق کننده محلول رنگی در این آزمایش مورد استفاده قرار گرفته است. ما در اینجا برای تولید ابریشم رنگی رنگهای رودامین B دایرکت اسکارلت 4BS را با غلظت ثابت 0/5  رقیق کرده و روی برگهای توت اسپری نموده و پس از خشک شدن رنگ روی برگ در حالی که برگ هنوز رطوبت و تازگی خود را داشت، کرم های ابریشم را با این برگها تغذیه کردیم.

به لحاظ تجربی در نمونه اول رنگ رودامین B از آغاز دوره پنجم به مدت ده روز با غلظت 0/5 بروی برگ توت اسپری شده و در نمونه دوم رنگ دایرکت اسکارلت 4BS از آغاز دوره پنجم به مدت ده روز با غلظت 0/5  بر روی برگ توت اسپری شده و در نمونه سوم رنگ رودامین B یک روز قبل از تنیدن بهمدت یک روز پیله با غلظت 0/5 بر روی برگ توت اسپری شده و در نمونه چهارم رنگ دایرکت اسکارلت 4BS یک روز قبل از تنیدن پیله به مدت یک روز با غلظت 0/5 بر روی برگ توت اسپری شده و کرمهای ابریشم از این برگها تغذیه کردند. در ظاهر بدن کرمهای ابریشم در طول مدت تغذیه و پس از آن هیچ تغییر رنگی مشاهده نشد. پس از پایان دوره پنجم زندگی، کرمها شروع به تنیدن پیله کردند و بعد ازیک هفته پیله ها کامل شدند. سپس پیله های بهدست آمده را طبق روش معمول به نخ تبدیل کردیم. نخ حاصل را از نظر استحکام و شید رنگی با یکدیگر مقایسه نمودیم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید