بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این مقاله بررسی شیوه ای مدرن و جدید با کمترین استفاده از منابع انسانی ،مواد، تجهیزات ودر یک کلمه سرمایه مورد نیاز می باشد.تولید ناب از سیستم تویوتا درسال 1950 میلادی سرچشمه گرفته وبه تدریج توسعه یافته است.مقاله ی حاضر با بررسی ومروری بر مطالعات انجام شده وسعی در ارایه ی دو پیشنهاد زیر دارد : -1آشنایی مخاطبان با تعریف جامع ناب 2 -عملکرد تولید ناب و آفت های آن. بنابراین تولید ناب موجب بهبود مستمر فرایندهای تولیدی و کاهش ضایعات و هزینه ها و افزایش کیفیت می شود واز اتلاف ها جلوگیری می کند و نقش حسابداری ناب در تولید را به طور مختصر بیان میکند .این تحقیق که به صورت کتابخانه ای ومروری تدوین شده است، پس از نگاه اجمالی به سیستم تولید ناب به تشریح نیروی انسانی در هر یک ازسیستم های تولیدی می پردازد.

واژه های کلیدی : تعریف جامع ناب ، عملکرد تولید ناب ،آفت های تولید ناب ، حسابداری ناب، افزایش کیفیت .

مقدمه

در جهان امروز، نیروی انسانی به عنوان اولین عامل توسعه جوامع شناخته شده است.انسان تلاش میکند فضای تولیدی، سرمایه گذاری درابزار،ساعات کار، مهندسی و موجودی راکد را به نصف برساند و توجه زیادی به عیب صفر وموجودی صفر دارد.از مزیت های تولید ناب ایجاد حس مسولیت در کارکنان است - مقیمی ،. - 1394در عصر جدید که رقابت میان سازمان ها و شرکت ها به شدت بالا گرفته، یکی از مولفه های افزایش دهنده موفقیت سازمان ها ارتقای کیفیت واثربخشی عملکرد کارکنان آنهاست .در این میان به کارگیری تکنیک های تولید ناب با استفاده از منابع انسانی و تلاش برای ارائه محصولی با ارزش و موردنظر مشتری می تواند مسیر توسعه سازمان ها راهموارتر کند.

نیروی انسانی در سازمان به عنوان رکن اصلی سیستم کسب وکار محسوب می شود که می تواند نتایج مثبتی را رقم بزند .ازاین رویکرد، کارکنان چالش بیشتر ی درفرایند تولید دارند و به همین دلیل، خلاقیت خویش را بیشتر میتوانند به منصه ظهور برسانندو از طریق کار گروهی علاوه بر بهبود مستمر و اصلاح مدام سیستم مهارتهای مختلفی را کسب می کنند با توجه به اینکه محیط تجاری حاکم بر سازمانها هیچ گاه ایستاده نمی باشد و دائما در حال تغییر است، بنابراین حسابداری مدیریت نیزجهت حفظ کارایی و اثربخشی خود در جهت ایفای مسئولیت خویش، باید دائما در حال تغییر باشد.

مواد و روش

محیط های رقابتی دنیای امروز تحولات بسیاری را در سازمان ها وسیستم های تولیدی بوجود آورده است وبه منظور ارتقاء بهره وری مفاهیم ، ابزار ها وتکنیک های فراوانی در این زمینه توسعه یافته اند. تولید ویا تفکر ناب یکی از آنها می باشد دامبورسکی وهمکاران . - 2012 - در پژوهشی تحت عنوان مدیریت دانش در سیستم های تولید ناب دریافتند اجرای سیستم های تولید ناب ، بیش از طراحی مجدد بعضی از فرایند های تولید می باشد .تولید ناب روی حذف اتلاف ها تا کید نموده ،و بر اساس آن تولید صرفا با تقاضای مشتری مطابقت دارد.می توان سه مرحله درشیوه های تولید درنظر گرفت - اهنو ،: - 1998

. 1 تولید دستی - مبتنی بر هنر وحرفه - : در این روش تولید کارگران با به کار گیری ابزار آلات ماشینی چند کاره محصولاتی غیر استاندارد را درحجم کم وتنوع بالا به صورت سفارشی برای خریدارانی خاص تولید می کنند واین ویژگی منجر به زیادشدن قیمت محصول می شد.

. 2 تولید انبوه : این شیوه توسط آدام اسمیت در قرن هجدهم مورد بررسی قرار گرفت وبر تخصص وتقسیم کار ومقیاس اقتصادی وشیوه های تحلیل هزینه ها وسود و درصد فعالیت تاکید دارد . واین شیوه تولید متخصصان طراحی می کنند وتوسط کارگران غیر ماهر تولید می شود .

. 3 تولید ناب : انجمن ملی استاندارد و فناوری در وزارت بازرگانی آمریکا تولید ناب را این گونه تعریف کرده است:یک راه حل نظام مند برای شناسایی واز بین بردن اتلاف ها - یعنی فعایت هایی که دارای ارزش افزود نیستند - از طریق بهبود مستمر وبه کار انداختن جریان تولید درست درهنگامیکه مشتری به آن نیاز دارد .این مقاله مروری بر تولید ناب وانواع تولید واجزای آن میباشد که ازپنج مقاله ویک کتاب برگرفته شده است .

یافته ها

عملکرد تولید ناب

تولید ناب ،ماشینی که جهان را تغییر داد - جیمزووماک1،. - 1990 تولید ناب رهیافتی است چند بعدی که دامنه ی گسترده ای از عملیات شامل تولید به موقع، سیستم های کیفیت ، سیستم های کاری، تولید سلولی ،وسایر موارد را یکپارچه در بر می گیرد . تولیدناب درواقع شیوه تولیدی است که ضمن بکارگیری تولید انبوه وتولید دستی ، با هدف کاهش ضایعات شکل گرفته است. سیستم تولید ناب یکی از پیشرفته ترین سیستمهای برنامه ریزی و کنترل بوده که به لحاظ جامعیت وتحت تاثیر قرار دادن سایر برنامه ریزی جامع مدیریتی،در صدر سیستم های برتر تولیدی قرار گرفته است. تولید ناب، به مفهوم تولید بیشتر با صرف زمان، فضا،فعالیت های انسانی، ماشین آلات - فولرتون و همکاران،. - 2013 زادگاه تفکر ناب در شرکت تویوتا در جزیره ناگویادر ژاپن است در آن سال ها این شرکت با مشکلاتی ازقبیل بازار داخلی کوچک، نیروی کار ثابت، فقدان سرمایه کافی و رقبای خارجی علاقه مند به بازار ژاپن روبرو بود .

در آن سال ها آی جی تویوتا با مهندس شرکت به امریکا سفر کرده و از شرکت اتومبیل سازی فورد بازدید به عمل آورد ونهایتاً به این نتیجه رسیدند که اصول تولید انبوه، قابلیت پیاده سازی درژاپن را ندارد واین سیستم پر از اتلاف است. در بررسی شیوه های حسابداری مدیریت و کنترل در یک محیط تولید ناب - فولرتون ،2013 - .دریافت بین میزان اجرای تولید ناب و سیستم گزارش دهی استراتژیک ساده شده، هزینه یابی برمبنای جریان ارزش، اطلاعات اندازه گیری عملکرد بصری و توانمندسازی کارکنان، ارتباط مثبت مستقیمی وجود دارد. ردیابی موجودی ارتباط مستقیم منفی با آنها داشته اگرچه این ارتباط مشروط به وسعت حمایت مدیریت ارشد برای تغییر در استراتژی های تولید می باشد به طوری که شرکت ها در صورت وجود حمایت قاطع مدیریت، تکیه بر ردیابی موجودی را کاهش می دهند. - احمدی وفیض ابادی،1390 - .

هم چنین با توجه به ارتباطات مستقیم بین فعالیت های حسابداری مدیریت و کنترل نتیجه گرفتند که این فعالیت ها به صورت یک پکیج و با هم در محیط تولید ناب کار می کنند محققان علاوه بر وجود مشکلات در درک کامل هدف و فلسفه تولید ناب، با چالش جدیدی دست و پنجه نرم میکنند. چگونگی اجرای صحیح تولید ناب، چالش است که باید به آن توجه کرد. این مسأله با در نظر گرفتن اجرای فعالیتهای نابی در بخشهای مختلف سازمان جدی تر میشود. این راستا محققان اصول اساسی تولیدناب ابزار ها ومفاهیمی که در تولید ناب به کار گرفته می شوند، بسیار متنوع اند.اصول مهم تولید ناب می توانند طبق موارد زیر خلاصه شوند:

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید