بخشی از مقاله

چکیده

در دهه های گذشته یکی از چالش های مهمی که در سر راه شرکت ها وجود داشته، خلق ارزش و ارائه آن به مشتریان بود. برای مقابله با این چالشها فلسفه ها و اصول مختلفی در دهه های گذشته بوجود آمدند که از این بین می توان به تولید بهنگام، مدیریت کیفیت جامع و تولید ناب اشاره کرد که در محیط های تجاری به شرکت ها کمک می کردند که به هدفشان در ارتباط با خلق ارزش برای ذینفعانشان دست یابند. جایگزینی سیستم تولید سنتی با ایده های مدرن، واحد های تجاری را به بررسی فرآیندهای خود و اتخاذ رویکردهای مدرن ملزم می کند. در این زمینه، سیستم تولید ناب یکی از سیستم های تولید است که در حال توسعه می باشد.

در یک شرکت که سیستم تولید ناب پذیرفته شده است، یک ضرورت است که باید تغییراتی در سیستم حسابداری ایجاد شود. حسابداری ناب یک مجموعه روش های طراحی شده برای حمایت از روش های تولید ناب است. در سیستم حسابداری ناب، هر پروسه منفرد به عنوان هزینه اضافی در نظر گرفته می شود. بنابراین، حسابداری ناب باید اتلاف و مواد زائد اضافی را حذف کند. هزینه یابی جریان ارزش یکی از ابزارهای مورد استفاده توسط حسابداری ناب جهت بهبود فرآیند تصمیم گیری از طریق شناسایی و حذف فعالیت های غیر مولد است. هدف این مقاله تمرکز بر روی مفاهیم تفکر ناب، هزینه یابی جریان ارزش، حسابداری ناب و همچنین بیان تفاوت آن با حسابداری سنتی می باشد.

کلمات کلیدی: تفکر ناب، حسابداری ناب، هزینه یابی جریان ارزش ، هزینه یابی هدف

.1 مقدمه

در سال های اخیر، شرکت ها در بسیاری جهات، از تغییرات سریع در محیط اقتصادی جهان متأثر شده اند. افزایش رقابت جهانی و پیشرفت های تکنولوژیک نیاز برای تغییر رویکردها و شیوه های مدیریت را آشکار کرده است. در محیط رقابتی جهانی امروز، شرکت ها خدماتی را به خریداران ارائه می کنند که بیشتر مورد تقاضا است. برای حفظ موجودیت خود، شرکت ها باید ساختار خود را با خواسته های مشتریان با کیفیت بالاتر و قیمت پایین تر و همچنین زمان تحویل کوتاه منطبق کنند، و همچنین شرکت ها باید بتوانند انتظارات برای سفارشات فوری را همراه با تنوع بیشتری از محصولات در مقادیر کوچکتر به سرعت برآورده نمایند.

سیستم تولید ناب تحت این شرایط و تعهدات پدید آمده است. با آشکار کردن اختلال ها در عملکرد و ارائه راه های مؤثرتری از انجام کار، تولید ناب یک مزیت رقابتی برای هر دو سطح سازمانی و منطقه ای فراهم می کند. تولید ناب فقط یک تکنیک تولیدی نیست. بلکه رویکردی است که می تواند در بسیاری از زمینه ها مانند توسعه ارائه خدمات محصول، خدمات عمومی، و فعالیت های تجاری بکار رود. یک شرکت که در آن سیستم تولید ناب به تصویب رسیده است، ضرورت دارد که تغییرات در سیستم حسابداری را لحاظ کند - کوکامیس، . - 2015 در این مقاله به بررسی مفاهیم مرتبط با حسابداری ناب، اهداف و مراحل و ابزارهای حسابداری ناب و همچنین هزینه یابی جریان ارزش می پردازیم.

.2 مبانی و چارچوب نظری تحقیق تفکر ناب

تفکر ناب روشی برای تعریف ارزش، به منظور فعالیت های ایجاد ارزش به بهترین شیوه جهت پیاده سازی این فعالیت ها به طور مداوم و مستمر فراهم می کند، و به تدریج به آن ها اجازه می دهد تا به طور فزاینده ای موثر واقع شوند. تفکر ناب شامل مجموعه ای از اقدامات انجام شده در مقابله با اتلاف می باشد. تفکر ناب می داند که اگر فعالیت های بی فایده و دارای اتلاف حذف نشوند، محصول اثربخش نیست - کوکامیس، . - 2015تفکر ناب بر ریشه کن کردن هرگونه اتلاف منابع و ایجاد ارزش برای سازمان بنا شده است. این تفکر نگرشی است برای افزایش بهره وری ، ارزش آفرینی مستمر و حداقل کردن اتلاف منابع. تفکر ناب شیوه ای است که با منابع کمتر، تجهیزات کمتر، زمان کمتر و فضای کمتر همراه است و بر دستیابی به بیشترین و بهترین نتایج تاکید دارد.

مفهوم ناب با سه محرک اصلی مردم، فرآیندها و فناوری سر و کار دارد. محرک اولیه با تفکر ناب و مشارکت کارکنان، فرآیندها با جریان بدون وقفه در زنجیره تولید و حذف اتلاف منابع و سرانجام، فناوری که ابزاری در خدمت مردم و فرآیندهاست. در نهایت پیامد و جهت این محرک ها به سمت رضایت مشتری به عنوان یک اصل اساسی است. خروجی رضایتمندی مشتری، وفاداری است. رشد وفاداری مشتری، درآمد آینده را با مشتریان فعلی ایمن می کند. براین اساس وفاداری مشتری هدف نهایی شرکت هاست. در زمینه تفکر ناب در تولید، بحث اتلاف منابع از اهمیت زیادی برخوردار است. در این تفکر هریک از عوامل تولید، مواد، نیروی انسانی ، قطعات ، ماشین آلات و زمان که بیش از حداقل مورد نیاز استفاده شود و ارزش افزوده ای برای محصول ایجاد نکند اتلاف نامیده می شود و باید حذف شود - مران جوری و علیخانی، . - 1388

عناصر سیستم تفکر ناب:

اصول اساسی تفکر ناب به شرح زیر ذکر شده است: - کوکامیس، - 2015
1.شناسایی مشتریان و تعیین ارزش - نقطه شروع تنها بخش کوچکی از کل زمان است و تلاش در هر سازمان در واقع به ارزش در نظر مشتری نهایی می افزاید. با تعریف روشنی از ارزش یک محصول خاص و یا خدمات از دیدگاه مشتری نهایی، تمام فعالیت های فاقد ارزش - و یا اتلاف - می تواند برای حذف مورد هدف قرار گیرند.

2.شناسایی و نقشه جریان ارزش - جریان ارزش، مجموعه کلی از فعالیت ها در تمام بخش های درگیر سازمان در ارائه محصول و یا خدمات بصورت مشترک می باشد. این نشان دهنده روند پایان به پایان - end-to-end - است که ارزش را به مشتری می رساند. هنگامی که شما آنچه راکه مشتریتان می خواهددرک کردید، گام بعدی شناسایی این است که چگونه شما تقاضا را به آنها برسانید.

3.ایجاد جریان با حذف ضایعات - به طور معمول زمانی که شما برای اولین بار جریان ارزش را روی نقشه می آورید شما خواهید دید که تنها 5 از فعالیت ها باعث ایجاد ارزش شده اند، که می تواند تا 45 درصد در یک محیط خدماتی افزایش یابد. از بین بردن این اتلاف تضمین می کند که محصول یا خدمات شما "جریان" را به مشتری بدون هیچ گونه وقفه، مسیر انحرافی و یا انتظار می رساند.

4.پاسخ به مشتری به صورت کششی- این در مورد درک تقاضای مشتری نسبت به خدمت شما و سپس ایجاد فرآیندهای شما برای پاسخ به این تقاضا می باشد. به طوری که شما تنها چیزی را که مشتری می خواهد و در زمانی که مشتری آن را می خواهد تولید می نمایید.

5.تعقیب کمال - ایجاد جریان کشش اساسا با سازماندهی مجدد در مراحل فرآیند فردی آغاز می شود، اما دستاوردهای واقعا قابل توجهی را از کل مراحلی که با هم پیوند می شوند کسب می کند. در پی این اتفاق لایه های بیشتر و بیشتری از اتلاف قابل مشاهده و فرآیندها به سمت نقطه پایانی نظری کمال ادامه می یابد، که در آن هر دارایی و هر عملی ارزش را برای مشتری نهایی می افزاید.

تولید ناب

تولید ناب یک سیستم بر اساس مشارکت همه افراد برای رسیدن به کمال و حل مشکلات از طریق تحقیقات مستمر می باشد. تولید ناب یک شیوه تولید است که دقیقا به خواسته های مشتری با حداقل منابع، در کوتاه ترین زمان، با ارزان ترین و دقیق ترین محصولات پاسخ می دهد، و از تمام عوامل تولید به شیوه ای انعطاف پذیر ، با استفاده از تمام پتانسیل استفاده می کند. تولید ناب بر اساس اصولی برای رسیدن به تمامی این اهداف به طور همزمان می باشد. به عبارت دیگر، کل فعالیت ها در یک فرآیند تولیدی می تواند تحت دو عنوان خلاصه شود:فعالیت های دارای ارزش افزوده: تمام فعالیت هایی که شکل محصول، سطح عملکرد و یا خدمات را تغییر و یا بهبود می دهند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید