بخشی از مقاله

چکیده

یکی از مشکلات اساسی که در اکثر سازه ها به چشم می خورد مشکل نم و رطوبت می باشد که در بعضی مواقع خسارات جبران ناپذیری را به ساز ها و ساختمان وارد می نماید و یکی از راهکارهای مقابله با آن عایقکاری رطوبتی می باشد .

در ایران با توجه به اقلیم و آب و هوا و نیز وجود منابع عظیم نفتی متداولترین عایق رطوبتی قیر و گونی می باشد که با پیشرفت تکنولوژی این روش جای خود را به عایقهای پیش ساخته - ایزو گام - داده است .اما با پیشرفت علوم ونیز گرانی مواد نفتی و قیر در بعضی مواقع عایقهای پیش ساخته نیز مقرون به صرفه نبوده و مهندسان را به آن داشت تا از مواد شیمیایی جهت عایق بندی سازه استفاده کنند که هم از نظر اقتصادی و هم از نظر کیفیت و کارایی بتواند با سایر عایقها رقابت کند، از گذشته ها تاکنون سعی بر آن شده است دیوارهای ساختمان طوری ساخته شود تا از نفوذ آب و رطوبت به داخل ساختمان جلوگیری شود زیرا نم و رطوبت خسارت جبران ناپذیری را بر ساختمان وارد می کند . در این مقاله سعی شده تا با روش ها و مصالح نوین به حل این مشکل بپردازیم :

مقدمه

آب وهوای استان مازندران

سلسله میانی البرز همچون سدی رفیع ، در امتداد شرق به غرب ، استانهای شمالی کشور از جمله مازندران را به قسمت جلگه ای و کوهستانی تقسیم و آن را از قسمت داخلی ایران جدا می سازد. آب و هوای مازندران با توجه به وجود دریا، جنگل و کوهستان به نواحی معتدل مرطوب جلگه ای ، معتدل کوهپایه ای و سرد کوهستانی - در ارتفاعات بالای 3000 متر - دسته بندی می شود که جمعیت غالب استان در اراضی جلگه ای آن ساکن می باشند.باد سرد شمالی با تماس با دریای خزر معتدل می شود و به مناطق حاشیه دریای خزر می وزد.باد سرد شمال آذربایجان با برخورد به سلسله جبال البرز و با کمک بادهای ×مدیترانه ای از سمت غرب به این منطقه می وزد.

آب و هوای معتدل خزر

این نوع اقلیم جلگه های غربی و مرکزی استان تا کوهپایه های شمالی البرز را شامل می شود . در این نواحی به دلیل کمی فاصله کوهستان و دریا رطوبت تجمع می یابد که بعنوان پیامد آن می توان بارش های قابل ملاحظه و دمای معتدل را ذکر کرد .

میانگین بارندگی سالیانه در نوار ساحلی استان برابر با 977 میلیمتر است. توزیع مکانی آن از غرب به شرق با کاهش همراه ×است در حالیکه توزیع زمانی آن وضعیتی کمابیش منظم دارد - حداکثر بارندگی در پائیز و حداقل آن در بهار اتفاق می افتد - . در بررسی پارامتر درجه حرارت نیز مشاهده می شود که به دلیل رطوبت نسبی بالا و زیاد بودن تعداد روزهای پوشیده از ابر ، دمای هوا معتدل و دامنه دمایی محدود می باشد که این وضعیت منجر به تابستانهای گرم و مرطوب و زمستانهای معتدل با یخبندانهای اتفاقی می گردد

الف - دوره سرد سال :

-    توده هوای قطبی قاره ای - cP - که ورود آن به استان از طریق گسترش زبانه سیستم پرفشار سیبری بر روی شمال شرق کشور می باشد . این توده هوا سرد و خشک بوده و با عبور از روی دریای خزر ضمن جذب رطوبت و گرما ناپایدار گشته و سبب بارشهای قابل توجه بویژه در فصل پاییز - بدلیل اختلاف زیاد دمای آب با دمای هوا - در استان می شود . شدت این بارندگی بدلیل طولانی بودن مسیر حرکت توده هوا بر روی دریا در غرب استان بیشتر از سایر قسمتهای استان میباشد .

-    توده هوای قطبی دریایی تعدیل یافته - mP - با منشا اقیانوس اطلس که بعد عبور از روی جنوب اروپای شرقی از طریق دریای سیاه به شرق دریای مدیترانه وارد و سپس از طریق ترکیه از سمت شمال غرب وارد ایران می شود

-    توده هوای آرکتیکی قاره ای - cA - با منشا اسکاندیناوی که بعد از عبور از روی اروپا و از دست دادن رطوبت مجددا از دریای سیاه کسب رطوبت کرده واز طریق ترکیه وارد نوار شمالی کشور می شود .

ب - دوره گرم سال :

- توده هوای حاره ای دریایی تعدیل یافته - mT - با منشا آزورس - جزیره آزورس در اقیانوس اطلس - که بعد از عبور از روی دریای مدیترانه و جنوب اروپا ، به شمال کشور وارد میشود و گاهی نیز از طریق شمال آفریقا و عربستان ، نواحی جنوب و مرکز ایران را مورد تهاجم قرار میدهد و به شمال نیز نفوذمی کند جبهه های حاصل از این توده هوا هنگام رسیدن به دریای خزر از این دریا رطوبت کسب کرده و سبب بارندگی در سواحل جنوبی آن میشوند . بعلاوه در اوج روزهای گرم هنگامی که جت استریم جنب حاره به شمال دریای خزر نقل مکان می کند توده هوای حاره ای قاره ای - cT - که در مرکز ایران تشکیل می شود و بسیار گرم و خشک می باشد شمال کشور را نیز تحت تاثیر قرار می دهد .

اقلیم استان مازندران

-1 بر اساس طبقه بندی هانسن - - Hansen این استان در مدار معتدله گرم قرار گرفته است .

-2 به روش ضریب اعتدال - - Temoenatenus Index این استان بسیار معتدل و فوق معتدل است . - منظور از ضریب اعتدال بدست آوردن دوری یا نزدیکی یک منطقه به منطقه معتدله است -

-3 بر اساس طبقه بندی دومارتن - - De Martounne نواحی غربی مازندران بسیار مرطوب ، نواحی مرکزی مازندران مرطوب و نواحی شرقی مازندران مدیترانه ای و نواحی کوهستانی مازندران نیمه مرطوب می باشد .

-4 بر اساس طبقه بندی دکتر کریمی ، نواحی غربی و مرکزی دارای اقلیمی مرطوب با تابستان گرم و زمستان کمی سرد ، نواحی شرقی نیمه مرطوب با تابستان گرم و زمستان نسبتا سرد و نواحی کوهستانی مازندران دارای اقلیم مرطوب با تابستان معتدل و زمستان بسیار سرد می باشد.

راههای جذب رطوبت به دیوار ساختمان

-1 نفوذ رطوبت از طریق زمین و پی ساختمان در این حالت برای جلوگیری از پیشروی رطوبت باید دیوار را به میزان قلوه چینی بالا آورده و روی پی ساختمان را ابتدا سیمانکاری ،سپس اقدام به عایق کاری کنیم آنگاه دوباره دیوار چینی را از روی عایق شروع نماییم.

-2 نفوذرطوبت از طریق بدنه ی دیوار چنانچه ساکن مناطق پر بارش کشورمان باشیم با بارش مورب گونه باران در این نواحی ممکن است نم و رطوبت از طریق بدنه ی دیوار به داخل خانه نفوذ کرده و موجبات فرسایش و تخریب منزل شود . برای مقابله با این نمونه حتما باید بدنه خانه ×را از بیرون با عایق رطوبتی مانند قیر گونی یا ایزوگام بپوشانیم

روشهای عایق کاری پی ساختمان

الف- نصب ایزوگام

طبق استاندارد عایق رطوبتی ایران این عایقها به دو دسته کلی تقسیم میشوند:

-1 عایق رطوبتی پیش ساخته مخصوص پی ساختمان - ایزوگام پی -

-2 عایق رطوبتی پیش ساخته مخصوص سطوح خارجی مانند بدنه و پشت بام - ایزوگام بام -

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید