بخشی از مقاله

چکیده

یک شبکه اجتماعی ساختارها و گرههایی بین کاربران تعریف می کند بطوریکه مجموعه ای از دانش موجود در رابطه با ارتباطات کاربران و سیستم می تواند به منظور پیشرفت موثر کارایی سرویسهای شبکه مورد استفاده قرار گیرد. شبکه اجتماعی موبایل - MSN - تکنیکهای علوم اجتماعی و ارتباطات بی سیم برای ایجاد شبکه موبایلی را باهم ترکیب می کند . MSN می تواند همانند یک سیستم در نظر گرفته شود که قادر است تا انواع مختلفی از سرویسهای تحویل داده را برای ارتباطات اجتماعی بین کاربران موبایل، مهیا کند. در این مقاله در مورد شبکه های اجتماعی موبایلی، عناصر تشکیل دهنده این شبکه ها، تکنولوژیهای مورد استفاده در این شبکه ها جهت ایجاد ارتباطات بحث خواهیم کرد.

-1 مقدمه

از نظر تاریخی، ثابت شده است که زندگی شخصی معمولا با ساختار اجتماعی توصیف می شود . به طوریکه فعل و انفعالات مردم با همدیگر و روابط اجتماعی آنها به خصوص در محل زندگی فیزیکی آنها نقش بسیار مهمی در شناخت ساختار اجتماعی تاثیرگذار بر زندگی شخصی آنها دارد. از آنجا که محیط زندگی یکی از عوامل تاثیرگذار در روابط اجتماعی افراد با یکدیگر می باشد، در سالهای اخیر، قوانین انضباطی زیادی برای تنظیم مناسب این روابط در جوامع مختلف وضع شده است. همچنین توجهات زیادی بر روی طراحی کاربردهای شبکه های اجتماعی آنلاین OSN همانند فیسبوک، MySpace و LinkedIn معطوف گشته است. این شبکه های OSN روابط اجتماعی آنلاین را امکان پذیر ساخته و روشی برای جایگزینی روابط اجتماعی فیزیکی با جوامع مجازی با تعاملات بین فردی خارج از مرزهای جغرافیایی، فراهم می نمایند. با توسعه اینترنت اشیاء در سالهای گذشته، ابزارهای هوشمند در زندگی روزمره ما پا به عرصه وجود گذاشتند.

در حال حاضر، کاربردهای شبکه های اجتماعی آنلاین مبتنی بر وب به پایانه های موبایلی گسترش یافته و با نام شبکه های اجتماعی موبایلی MSNs نامیده شده است. وبسایتهای شبکه اجتماعی عمومی همانند فیسبوک و MySpace به کاربران اجازه می دهند تا با استفاده از موبایل بتوانند به آنها دسترسی داشته باشند. برای مثال، فیسبوک در آخرین گزارش خود که در 31 مارس 2013 منتشر کرده، اعلام کرده است که 1,11 بیلیون کاربر فعال ماهانه از این وبسایت استفاده می کنند و همچنین 751 میلیون کاربر فعال از موبایل برای وصل شدن به این سایتها استفاده می کنند.

نتایج آنالیزهای این وبسایت نشان داد که تعداد کاربران فعال ماهانه فیسبوک %23 نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته بود در حالیکه از این تعداد کاربران فعال افزوده شده، %54 کاربران فعالی بودند که از طریق موبایل خود به این وبسای وصل می شدند MSNs .[1] دارای عملکردهای مختلفی - همانند به اشتراک گذاری عکسها، چت، فرستادن پیامها و جستجو برای یافتن دوستان جدید - در سرویسهای شبکه اجتماعی مبتنی بر وب می باشند .

در مقایسه با شبکه های اجتماعی مبتنی بر وب، MSNs به کاربر این امکان را فراهم می آورند تا بتواند آزادانه جابجایی مکانی داشته باشد و در حین جابجایی بتواند اطلاعات خود را با کاربران دیگر به اشتراک گذارد و یا با آنها در تماس باشند در حالیکه مثلا دارد قدم می زند. این مقاله در پنج بخش تنظیم شده است. بخش دوم شامل پیشینه تحقیقات انجام شده در این زمینه خواهد بود. بخش سوم عناصر تشکیل دهنده شبکه های اجتماعی موبایلی را نمایش می دهد. بخش چهارم تکنولوژیهای ارتباطی مورد استفاده در این شبکه ها را به طور اجمالی توضیح می دهد. در نهایت بخش پنجم نتیجه گیری این مقاله را شامل می باشد.

-2 پیشینه تحقیق

شبکه های اجتماعی مجموعه هایی شخصی یا تخصصی از روابط بین افراد منحصربفرد می باشند. شبکه های اجتماعی موبایلی MSNs در واقع سرویسهای توانمند شده با تکنولوژی هستند که از روشهای ارتباطی موبایل و وایرلس - بی سیم - برای افزایش میزان نزدیکی بین کاربران شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. شبکه های اجتماعی یک مجموعه از گره های ارتباطی بین مردم ایجاد می کنند. مردم اغلب اطلاعات مورد نظرخود را با پرسش از مردم دیگر در شبکه های اجتماعی، بدست می آورند. حتی زمانیکه آنها دسترسی به اطلاعات موجود در اینترنت و کتابخانه های متعدد آنلاین و غیرآنلاین دارند ترجیح می دهند در شبکه های اجتماعی و از مردمی که با آنها از طریق شبکه های اجتماعی MSN ارتباط دارند، سوالات خود را بپرسند.

زیرا مردم منبع عظیمی از اطلاعات بی نظیری هستند به خصوص اگر در مورد مکان خاص، زمان خاص یا جامعه یا گروه خاصی سوالی داریم .[2] این نوع ارتباط اصطلاحا با نام "برجستگی ارتباطات"1 شبکه اجتماعی نامیده می شود و همانند معیاری برای شناسایی میزان کمکهای شبکه های اجتماعی در جهت تصمیم گیری در مورد نحوه جابجایی اطلاعات در گروهها، و اینکه چگونه می توان به محتوای منتشر شده اعتماد کرد، به کار می رود. در سالهای اخیر، پروژه های شهری درباره شبکه Wi-Fi در بیشتر شهرهای دنیا اجرا شده است. نقاط دسترسی - APs - 2 به صورت شمایی سه بعدی در تکنولوژی مکانیابی محسوب می شوند.

در این رابطهGPS3 و شبکه سلولی برای تکنولوژی مکان یاب در راستای تکامل و افزایش دقت تشخیصی کمک می کنند. ترکیبی از ارتباطات وایرلسی و تکنولوژیهای مکانیابی امکان می دهد تا سرویسهای مبتنی بر مکانLBSs - 4 - را توسعه دهیم. متدهای جدیدی از جمع آوری داده ها در شبکه های اجتماعی با رواج اینترنت و سرویسهای شبکه اجتماعی موبایلی در همه جا، ایجاد شده اند .[3,4] اطلاعات مکانیابی- کاربر به طور مکرر در سرویسهای شبکه اجتماعی موبایلی مورد استفاده قرار می گیرد . اگرچه LBSs برای در برخی از زمانها موجود هستند، بیشتر این کاربردها وقتی کاربر این سرویسها را قبول می کند و سیستم تصمیم می گیرد تا پیامهای متنی را در زمانهای از پیش تعیین شده در شرایط خاصی، بفرستد. در دسترس بودن اطلاعات مکانی-کاربر کاربردهای بسیاری در جهان امروزی دارد.

معروفترین سرویسهای شبکه اجتماعی موبایلی بر مبنای "فشار دادن"5 کار می کنند. سیستم اطلاعاتی که مرتبط به مکان جغرافیایی کاربر هستند، را به کاربر می فرستد. کاربر معمولا توانایی سوال در مورد اطلاعات ایجاد شده در مورد مکان کاربران دیگر را ندارد. بنابراین، پیامهای رسیده می توانند گاهی غیرمرتبط باشند. برای مثال، یکی از اطلاعات می تواند آژیر های ازدحام ترافیک برای آژانس مسافرتی شهر توکیو باشد.

استفاده از سرویس پیام کوتاه - SMS6 - اغلب ما را به سوی ملاقات حضوری و چهره به چهره راهنمایی می کند .[5] همچنین مطالعات انجام شده نشان می دهند که تاثیر استفاده از سرویس پیام کوتاه بر روی ایجاد تشکلها و وابستگی بین کاربران و در نهایت ایجاد فعل و انفعالات اجتماعی بسیار مشهود است . [6] برخی از سرویسهای کاربردی شبکه اجتماعی - همانند مای اسپیس - 7 دارای اهداف تجاری هستند در اینترنت، تلاش دارند تا کاربران بیشتری را به خود جذب کنند.

-3 عناصر تشکیل دهنده شبکه اجتماعی موبایلی

عناصر تشکیل دهنده شبکه های اجتماعی موبایلی در شکل 1 نشان داده شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید