بخشی از مقاله

چکیده

امروزه کانالهای ارتباطی شکل تازهای به خود گرفتهاند، جدا از تلفنهای همراه فضای مجازی مجال شکلگیری اجتماعات جدید از کاربران را فراهم میکند. شبکههای OTT - Over The Top - امروزه جایگاه ویژه و فوق العادهای را برای خود در بین کاربران فراهم نموده است. تحوالت ایجاد شده در عرصه تجهیزات الکترونیکی همراه با پدیده OTT در سالهای اخیر معادالت  جدیدی را در بازار فناوری اطالعات به وجود آورده است. معرفی دستگاههای همراه هوشمند همچون گوشیهای هوشمند و  تبلتها، کنسولهای بازی متصل به شبکه و تلویزیونهای هوشمند، باعث ایجاد محیط های جدیدی عالوه بر تلویزیونهای سنتی، برای دریافت محتوای صوتی و تصویری شدهاند.

آسیبهای این شبکه گاهی از مزایای آن بیشتر است، در این مقاله ما به معرفی تکنولوژیها ارتباطی در فضای مجازی مانند شبکههای او تی تی، اجتماعی و پدیده دیگری بنام voip پرداخته و  مواردی از جمله مزایا و معایب این کانالها و گزینههای ارتباطی اشاره می نماییم، مبنای این تحقیق امروزه گزارش و پروندههای موجود در سازمان پلیس می باشد که شهروندان مطرح نموده اند. و در نهایت ما با این هدف که آیا می توان این شبکههای مورد نظر را مدیریت نماییم یا خیر، موضوع را بررسی خواهیم نمود، ما فرضیه و یا سئواالتی کلی را در این مورد نمیتوانیم مطرح  سازیم زیرا موضوع بسیار گسترده و دارای گزینههای امنیتی بوده و پاسخ به این سئواالت گاهی از حیطه ما خارج می باشد.        

کلید واژه ها:شبکههای OTT، فیسبوک، مدیریت فناوری اطالعات، تلگرام، مدیریت تکنولوژی        

مقدمه

اختراع زبان، خط، چاپ، تلگراف، تلفن و وسایل ارتباط جمعی همانند مطبوعات، سینما، رادیو و تلویزیون سیر تحول راه ها و ابزارهای برقراری ارتباط بین انسان ها را نشان می دهد. راهها و امکانات برقراری ارتباط بین انسان ها در هر مرحله نسبت به مرحله ماقبل خود تکامل یافتهتر شده است. اما امکانات ارتباطی عصر حاضر قابل قیاس با هیچکدام از ابزارهای ارتباطی گذشته نیست. در دهههای گذشته ارتباط بین افراد از طریق پیغامها، نامه، تلگرام، فکس و یا سایر کانالهای فیزیکی صورت میگرفت این ارتباطات به صورت مبدا و مقصد مشخص شکل می گرفت بنابراین آسیبهای چندانی در این رابطه مشاهده نمیشد.

فناوری های نوین ارتباطی اطالعات را برای هر یک از مخاطبان ارسال می نمایند و مخاطبان خود را نه به صورت جمع بلکه به صورت فرد در نظر میگیرند. در گذشته امکان برقراری و قطع ارتباطصرفاً دراختیار فرستنده پیام بود، به طوری که هرگاه فرستنده اطالعات اقدام به برقراری ارتباط مینمود مخاطبان قادر به دریافت اطالعات بودند. اما امروزه با توجه فناوریهای نوین مخاطبان نیز فارغ از محدودیتهای زمانی و مکانی به اطالعات مورد نظر دسترسی دارند. این قابلیت که یک کاربر بتواند با کاربران دیگر در کشورهای دیگر جهان ارتباط برقرار کند باعث میشود تا این شبکهها به مکانی تبدیل شوند که در آنها ایدههای جدید معرفی میشوند و مورد بحث قرار میگیرند.

شبکههای اجتماعی برپایه اینترنت امروزه در سرتاسر جهان محبوبیت بهسزایی کسب کردهاند. این شبکههای اجتماعی فضاهایی 2 هستند که درآنها افراد دوستان جدیدی پیدا نموده و یا دوستان قدیمی خود را در جریان تغییرات زندگیشان قرار میدهند، در کل مکانهایی برای تبادل نظر هستند که در آنها افراد عقاید و نظرات خود را با هم به اشتراک میگذارند بدون آنکه هویت آنها مشخص باشد در کل فضای مجازی یک حقیقت در قالب تکنولوژی مجازی است.

تکنولوژیهای ارتباطی، سرویسهای OTT

سرویسهای معموال در حوزه رسانه و ارتباطات توسعه داده میشوند عموماً هزینه کمتری برای ارتباط دوسویه ایجاد میکنند. به هر اپلیکیشن یا سرویسی که دیتای - پیام، عکس، مدیا - خود را از بستر اینترنت - IP - به جای کانال سنتی، عبور دهد اطالق میشود. این شبکهها تاکنون توانستهاند سرویسهای بهتر و ارزان تری را در بخش ارتباطات به کاربران خود ارائه دهند و هر امکانی که کاربر تلفن هوشمند قصد انجام آن را دارد، ممکن می سازند. امکاناتی مانند: گفتگوی تصویری، پیام متنی و صوتی، پیام  اشتراک تصویر/فیلم، اشتراک مختصات مکان روی نقشه و سایر سرویسهای دیگری را ارائه مینمایند.

در یک تعریف کلی، OTT به هرگونه خدمت و محتوای ویدیویی گفته میشود که از طریق اینترنت و توسط یک ابزار انتهایی همچون جعبههای مبدل مخصوص - STB: Set Top Box - به کاربر نهایی خواهد رسید، به نحوی که مزیتهای Iptv1 را از نظر واسط کاربری مناسب برای تلویزیون و سطح کیفیت باال تا حد زیادی حفظ میکند ولی نیاز به شبکه محلی مدیریت شده ندارد و از همان بستر اینترنت برای انتقال محتوا استفاده میکند.

این مورد را نیز می توان متفاوت با موارد دیگر ذکر نمود در این بستر بیشتر ارتباطات به صورت ویدیویی بوده و یک بستر با دسترسی کمتر ایجاد می نماید که می توان با اندکی هزینه کلیپهای متعدد با مطالب متنوع در خصوص پیشگیری از جرایم و روش مقابله با آنها و یا مشاورههای انتظامی ایجاد و در دسترس کاربران قرار داد. در کل از نرم افزارها و شبکه های پیام رسان نباید غافل بود که امروز قطب بزرگی از انتقال اطالعات را تشکیل داده است به دلیل سهولت استفاده بر روی گوشی های موبایل و تبلت همچنین هزینه پایین آن و ارتباط آسان کاربران می شود از این فضا به صورت ادمینهای پلیسی و سازمانی در جهت ارتباط با کاربران استفاده که امروزه ما شاهد چنین موضوعی هستیم.

شبکه های ارتباطی امروزه از محبوبیت خاصی برخوردار می باشند که در این بخش ما به اختصار به چند نمونه از آنها که از اولویت بسیار باالیی نسبت به استفاده کاربران برخوردار است اشاره می نماییم.تلگرام : برنامه پیامرسان تلگرام برای اولین بار در  آگوست  برای آیفون راهاندازی شد و سپس نسخه آلفا برای اندروید را در اکتب طراحی گردید. تلگرام توسط پاول و نیکالی دوروف دو برادر روس پشتیبانی میشود.پاول پشتیبانی مالی و ایدئولوژیک و نیکالی مسئولیت بخش تکنولوژی در تلگرام را بر عهده دارد.

نیکالی بر روی پروتکلهای باز، ایمن و بهینه روی چندین مرکز داده کار میکند و در نتیجه تلگرام بسیار سریع و ایمن است. در عین حال که موسسان این برنامه روسی هستند اما مقر اصلی آنان شهر برلین در آلمان است از تلگرام در تلفنهای همراه هوشمند، تبلتها، ویندوز، ویندوزفون لینوکس استفاده می شود. تلویزیون اینترنتی یا اینترنت TV درواقع یک پروتکل تلویزیونی است که از طریق اینترنت پخش و منتشر می شود و به تماشاگرانش امکان انتخاب برنامه دلخواهشان را از میان مرجعی از نمایش های تلویزیونی می دهد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید