بخشی از مقاله

چکیده

پزشکی از راه دور یا تله مدیسین از فن آوری های نوینی محسوب می شود که با استفاده از ارتباطات الکترونیکی و فن آوری اطلاعات، امکان دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی و درمانی را با هدف ارائه خدمات پزشکی، مشاوره، تشخیص، درمان، آموزش بیماران و انتقال داده های پزشکی مانند تصاویر، صدا، پرونده بیماران و غیره را از محلی به محل دیگر و با وجود موانع جغرافیایی، زمانی، اجتماعی و فرهنگی در سراسر دنیا انجام می دهد. . مهمترین و جدیدترین کاربرد تله مدیسین به کارگیری فن آ وری انتقال تصاویر ویدئویی بیمار است که کمک میکند پزشکان مختلف در فرایندهای درمانی از قبیل عملهای جراحی یا فرایندهای دراز مدت وضعیت درمان را مدیریت کنند.

این مقاله نوعی مطالعه سیستماتیک هست که از طریق جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با پزشکی از راه دور و صنعت بهداشت و درمان های نوین در موتورهای جستجوی Google، و با دریافت450 مقاله و خلاصه مقاله مرتبط از پایگاهها ، بانکهای اطلاعاتی و مجلات و انتخاب مقالات مرتبط با موضوع مقاله، بدون محدودیت زمان و به زبان انگلیسی و فارسی انجام شده است. موانع مختلف اجرا و توسعه پروژه پزشکی از راه دور عبارتند از:

پذیرش بیمار، مقررات دولتی، هزینه های فن آوری، عدم وجود بیمه، موانع اجتماعی و فرهنگی. از آنجاییکه تله مدیسین در روابط بین پزشک و بیمار به کار می رود، تکنولوژی نقش بسیار مهمی را در ایجاد این ارتباط ایفا میکند. مسائل تکنولوژی تله مدیسین را می توان به تصویر و صدا و شبکه تقسیم بندی نمود. اولین و سخت ترین گام پیشروی برنامه نویسان تله مدیسین، انتخاب نوع ارتباط از راه دور است. هدف از این مطالعه بررسی موانع تله مدیسین و همچنین حوزه های کاری پزشکی از راه دور می باشد.

مقدمه

تله مدیسین یا پزشکی از راه دور به معنی تبادل اطلاعات بین دو پزشک یا بین پزشک و بیمار می باشد. فن آوری ارتباطات از راه دور، پزشکی از راه دور را قادر ساخته است که خدمات بهداشتی و درمانی و یا تبادل اطلاعات مراقبت بهداشتی را با وجود موانع جغرافیایی، زمانی، اجتماعی و فرهنگی در سراسر دنیا ارائه دهد. پزشکی از راه دورنباید با - سلامت از راه دور - اشتباه گرفته شود، چون پزشکی از راه دور تنها به ارائه خدمات از راه دور اشاره دارد.

به وسیله پزشکی از راه دور، مراکز بهداشتی و درمانی یا پزشکان می توانند خدمات تخصصی و فوق تخصصی گونانی مثل: رادیولوژی از راه دور، آندوسکوپی از راه دور، پزشکی از راه دور، آسیب شناسی از راه دور، درمان امراض پوستی از راه دور، جراحی از راه دور، مشاوره از راه دور و... را به بیماران ارائه دهند. مهمترین و جدیدترین کاربرد تله مدیسین به کارگیری فن آ وری انتقال تصاویر ویدئویی بیمار است که کمک میکند پزشکان مختلف در فرایندهای درمانی از قبیل عملهای جراحی یا فرایندهای دراز مدت وضعیت درمان را مدیریت کنند. علاوه برتصاویر ویدئویی وضعیت ظاهری بیمار، اطلاعات تجهیزات گوناگونی نظیر استتوسکوپ، افتالموسکوپ، اتوسکوپ و درماسکوپ نیز میتواند منتقل شوند. هدف از این مطالعه بررسی موانع تله مدیسین و همچنین حوزه های کاری پزشکی از راه دور می باشد.

روش تحقیق

این مقاله نوعی مطالعه سیستماتیک هست که از طریق جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با پزشکی از راه دور و صنعت بهداشت و درمان های نوین در موتورهای جستجوی Google، و با دریافت450 مقاله و خلاصه مقاله مرتبط از پایگاهها ، بانکهای اطلاعاتی و مجلات Pub med، Google Scholar، Scopus، who، Science Direct، Ahima،onlinelibrary، mdpi، pubfacts و انتخاب مقالات مرتبط با موضوع مقاله، بدون محدودیت زمان و به زبان انگلیسی و فارسی انجام شده است.

یافته ها

فن آوری های نوین در صنعت بهداشت و درمان چالش های منحصر به فرد خود را دارد و هر تلاشی برای درک فرآیند نوآوری در بهداشت با تحلیل عمیق آن آغاز می شود که در این میان پنج گروه از دی نفعان کلیدی وجود دارد که انتظارات و خواسته های آنها به شرح زیر است:

-1پزشکان و سایر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی درمانی - برای تشخیص، درمان و بهبود نتایج - -2بیماران - کاهش زمان انتظار در انجام فرآیندهای بیمارستانی، کاهش تأخیر در بهبود فیزیولوژیکی - -3سازمان ها - افزایش بهره وری عملیات داخلی، کاهش هزینه ها، افزایش کیفیت - -4شرکت های مبتکر یا نوآور - سود آوری و بهبود نتایج - -5آژانس های نظارتی - کاهش خطرات و ارتقای امنیت بیمار -

تله مدیسین را می توان در سه حوزه مختلف بررسی کرد:

- 1کمک به تصمیم گیری :ساده ترین امکان تله مدیسین استفاده از بانک اطلاعاتی مراکز درمانی جهت تصمیم گیری صحیح متخصصان است. این عملکرد که قدیمی ترین کاربرد تله مدیسین است به کمک موتورهای جستجو نتایج تحقیقات و روشهای مختلف درمان را برای پزشکان در هنگام کار فراهم می کند.

- 2 انتقال حس : منظور از انتقال حس، ارسال اطلاعات بیمار ازیک مرکز به مرکز دیگر است. اطلاعاتی نظیر سیگنال های حیاتی بیمار به خصوص تصاویر رادیولوژی دیجیتال وحتی تصویر ظاهری بیمار را میتوان از طریق تله مدیسین منتقل نمود.

- 3 همکاری در مدیریت بیمار به صورت RealTimeمهمترین و جدیدترین کاربرد تله مدیسین به کارگیری فنآ وری انتقال تصاویر ویدئویی بیمار است که کمک میکند پزشکان مختلف در فرایندهای درمانی از قبیل عملهای جراحی یا فرایندهای دراز مدت وضعیت درمان را مدیریت کنند. علاوه برتصاویر ویدئویی وضعیت ظاهری بیمار، اطلاعات تجهیزات گوناگونی نظیر استتوسکوپ، افتالموسکوپ، اتوسکوپ و درماسکوپ نیز میتواند منتقل شوند.

موانع پزشکی از راه دور:

مطالعات اندکی در مورد تاثیر منابع انسانی در پروژه های پزشکی از راه دور وجود دارد. نکته قابل توجه این است که برای پزشکی از راه دور سلسله مراتبی پیشنهاد شده است که شامل ابعاد انسانی و تکنولوژیکی و سطح سازمانی است. در سطح سازمانی به تجزیه و تحلیل رابطه ی بین اتخاذ پزشکی از راه دور و سازگاری پزشک با فن آوری، و مقایسه با روال کار قبلی پزشک مورد توجه می باشد. در این بخش عواملی که ممکن است موجب مقاومت پزشکان به پذیرش پزشکی ازراه دور شود را تجزیه وتحلیل میکند. مهمترین منابع پزشکی از راه دور به شرح زیر هستند:

-    مقاومت کارکنان به تغییر

-    کمبود زمان

-    محدودیتهای فناوری

-    عدم همکاری بیماران

-    مشکل در استفاده از فن آوری و درک ابزار

-    فقدان آموزش

-    عدم اعتماد

موانع مختلف اجرا و توسعه پروژه پزشکی از راه دور عبارتند از:

-    پذیرش بیمار

-    مقررات دولتی

-    هزینه های فن آوری

-    عدم وجود بیمه

-    موانع اجتماعی و فرهنگی

نتیجه گیری

از آنجاییکه تله مدیسین در روابط بین پزشک و بیمار به کار می رود، تکنولوژی نقش بسیار مهمی را در ایجاد این ارتباط ایفا میکند. مسائل تکنولوژی تله مدیسین را می توان به تصویر و صدا و شبکه تقسیم بندی نمود.

اولین و سخت ترین گام پیشروی برنامه نویسان تله مدیسین، انتخاب نوع ارتباط از راه دور است که شامل انواع مختلفی از نظر پهنای باند و انواع گوناگونی از نظر تکنولوژی مخابراتی مانند ماهواره میکرویو، بی سیم، کابل و اینترنت میباشد

برخی از توصیه های عملی برای مدیران پروژه پزشکی از راه دور به این مدیران توصیه می شود برای توسعه شیوه های مدیریت منابع انسانی مرکزی موارد زیر را رعایت کنند:

- 1 - وجود یک ارتباط سیال بین کارکنان مراقبت های بهداشتی و مدیریت

- 2 - انعطاف پذیری روش ها

- 3 - تصمیم گیری مشارکتی

- 4 - کار گروهی وابسته به ادارات داخلی

- 5 - آموزش فن آوری های جدید

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید